«Стій! Хто йде?»
Митники подобрішали до туристів
240 справ щодо контрабанди — такий «урожай» зібрано за 8 місяців нинішнього року з допомогою вітчизняних митників. Зокрема, 140 з «копійками» справ було порушено щодо контрабанди промислових і продуктових товарів, 12 — щодо контрабанди валюти, 53 — наркотиків, 20 — зброї, 12 — історико-культурних цінностей. Також за цей час порушено 22,4 тисячі справ про порушення митного законодавства на суму 518 млн. гривень.
Взагалі, шанобливе ставлення до законів країни, у яку в’їжджають або з якої виїжджають іноземці, поки ще малопомітне, зазначають у Держмитслужбі. Хоча, звісно, те саме можна сказати й про курсуючих через кордон українців, — це тема окремого «держмитного» брифінгу, сказали представники цієї структури. Проте гармонізація митного законодавства з нормами європейського — об’єктивна необхідність. Доцільно спростити процедуру митного контролю й з інших причин: країні з великим туристичним потенціалом (про що, наприклад, не втомлюється повторювати головний турист країни, глава Держтурадміністрації Валерій Цибух) безглуздо не використати максимально можливості залучення якомога більшої кількості відвідувачів.
Отже, розпочате минулого року експериментальне запровадження системи «зелених коридорів», проведене митницею спільно з Держкомкордону, з нинішнього року діє на пунктах пропуску вже на постійній основі. На перехід через «коридор» пішого мандрівника витрачається нині, наприклад, 1 хвилина, на легковому автомобілі — не більш як дві, на мікроавтобусі — близько шести, автобусі — 20 хвилин. Крім того, новим Митним кодексом (схваленим, до речі, представниками Єврокомісії) введено серію нових понять, серед яких — «усне декларування». Тобто, прискорено пройти митницю дозволить або кристальна чесність, або, судячи з усього, високий рівень самовладання. Щодо найновішого способу декларування: 85% громадян уже перетинають прикордонні пости саме в такий спосіб. Щодо самовладання: далеко не всі, хто перетинає кордон, правильно зрозуміли призначення «зелених коридорів» і нової системи декларування, розглянувши, мабуть, ці нововведення як легкий спосіб обійти закон. Аж ні! Звісно, визнає Держмитниця, працівникам служби в новій системі набагато складніше оцінити ризик правопорушення, однак експеримент показав: якість правоохоронної роботи митників не погіршилася. По-перше, нагадує директор організації митного контролю Віктор Семка, кожного майбутнього митника ознайомлюють з психологією правопорушника: за багатьма ознаками поведінки можна зрозуміти, що людина нечиста перед законом. По-друге, існують всілякі засоби технічного контролю: сканування, наприклад. Щоправда, дізнатися, чи має рідна митниця проблеми з оснащеністю, так і не вдалося: про це представники служби говорили вельми обтічно. Тим більше, представників ЗМІ наполегливо просили не відходити від теми брифінгу — «Ефективність заходів щодо спрощення митних процедур в Україні» — і підсумків туристичного сезону.
Щодо останнього: на 25%, як свідчать офіційні цифри, збільшилася кількість іноземних транспортних засобів, що перетнули кордон нашої вітчизни, майже на чверть збільшилася й кількість громадян, що відвідали нашу державу. А от ефективність процедури перетину кордонів, над якою так довго працювали вітчизняні митники, виявляється, дещо розчаровує... внаслідок відсутності такої системи в «митних рядах» суміжних держав. З Білорусією та Росією вже досягнуто принципової домовленості щодо потреби уніфікації відповідного законодавства та спрощення процедури перетину кордонів. Ведуться подібні переговори і з Польщею. Українські митники, виходячи з того, що суміжна сторона не встигає оформити таку ж кількість громадян і транспортних засобів, як нині українська, пропонують запровадити спільний контроль у пунктах пропуску. Тобто перевіряти громадян спільними зусиллями «за одну зупинку».
Хоча нововведення, за словами митників, добре себе зарекомендувало, турфірми, яких це мало порадувати в першу чергу, радіти поки не поспішають. Глава великого туристичного оператора «Гамалія» Ігор Голубаха говорить, що обслуговування митниками пасажирів явно поліпшилося. Зокрема, термінали в аеропортах почали пропускати громадян набагато ефективніше. Однак, зазначає він, хотілося б, щоб у літній період (коли йде додатковий потік пасажирів) відкривалися і додаткові вікна: нинішнього сезону коридори в цьому плані «явно пробуксували». Також, на його думку, слід запровадити практику вибіркової перевірки пасажирів. Безумовно, нагадує І. Голубаха, існують правила безпеки польотів. Однак у нас виходить так, що прилітаючі-відлітаючі громадяни перевіряються двічі: техніка на терміналі вже дозволяє виявити антизаконні предмети в багажі. А потім ще настає черга перевіряти митникам. Що значно додає процесу часу.
Керівник відділу автобусних перевезень туристичної фірми «Артекс» Наталя Сіренко вважає, що митних проблем на кордонах менше не стало. То вийде нова постанова, за якою виїзд за кордон неповнолітніх дітей дозволений лише зі згоди обох батьків. Усе в ньому добре, крім одного: деякі групи дізнавалися про нове розпорядження вже на кордоні — такі «неповні» сім’ї спокійно відправляли додому. Говороть Н. Сіренко й про постійні «пробки» на митниці — всупереч твердженням працівників цього відомства, саме на українському боці, де автобусу часом доводиться стояти близько шести годин. Зокрема, страждають від цього туристи, що їдуть у тур у Чехію, на українсько-польському кордоні. У країнах шенгену, як образно пояснила вона, митник, побачивши автобус, біжить йому назустріч. Крім того, на обслуговування одного туристичного автобуса митниця виділяє одного свого працівника. У нас — одну людину, яку уповноважили перевіряти ті ж автобуси, «кинуть» на всю автобусну чергу.