Перейти до основного вмісту

Правопорушники XXI столiття

Причина затримання керченських сейнерів — застаріле законодавство
25 лютого, 00:00

Державний департамент морського та річкового транспорту України вважає, що головною причиною інциденту із затриманням у територіальних водах Грузії сейнера «Трепанг» під українським прапором є застарілі й невідповідні сучасній світовій практиці норми вітчизняного законодавства. Як повідомлялося раніше, сейнер «Трепанг», затриманий поблизу узбережжя Грузії за незаконний вилов риби, при виявленні його прикордонниками підняв російський прапор і намагався сховатися від переслідування в нейтральних водах. При затриманні виявилося, що сейнер — український корабель і приписаний він до Керченського порту. На борту судна перебувало 17 членів українського екіпажу, капітан сейнера Василь Чечин. Грузинські прикордонники були вимушені зробити попереджувальний постріл із артилерійської установки катера, примусили «Трепанга» лягти в дрейф і висадили на його борт доглядову групу. Було встановлено, що підйом російського прапора був лише прийомом з боку капітана. Якщо підтвердиться, що капітан українського судна, затриманого в грузинських територіальних водах, підіймав російський прапор, то це буде найсерйознішим чином розслідуватися, і відповідне звернення буде передане до МЗС України, повідомляють російські дипломатичні відомства. Як відомо, ще раніше берегова охорона Грузії затримала український сейнер «Ніара», який також приписано до порту Керч. Проте, як повідомив журналістам власник судна, керівник фірми «Кримінтеройл» Микола Муравленко, «Ніара» вийшла з порту приписки Керчі на промисел за договором з Новоросійською риболовецькою компанією, яка купила ліцензію на вилов 8 тисяч тонн хамси в морських водах Абхазії. Керченське судно мало право виловити 35 тонн цієї риби. До затримання рибалки виловили 20 тонн. Морські прикордонники, зупинивши їх, наказали плисти в Поті. На борту сейнера було 10 членів екіпажу. Зі свого боку начальник управління Служби берегової охорони прикордонного департаменту Грузії Коба Бочорішвілі твердить, що український сейнер затримано службою берегової охорони Грузії «за порушення морського кордону країни і незаконний вилов риби». Як з’ясувалося, обидва сейнери мали ліцензію на вилов риби, однак видано її було через представництво в Україні одній із Новоросійських компаній, яка прав на видачу ліцензій не мала.

Як повідомили Кримській агенції новин у прес-службі Держдепартаменту морського та річкового транспорту України, при наявності рівнобіжних незалежних структур, які здійснюють контроль за діяльністю морегосподарського комплексу країни, департамент не має важелів впливу на риболовецькі судна і не може попереджати подібні інциденти. Всупереч світовій практиці, у відповідності з якою функції контролю за діяльністю морегосподарчого комплексу країни має виконувати єдина державна Морська адміністрація, Кодекс торговельного мореплавства України містить положення, якими визначається наявність двох незалежних структур, які виконують такі функції. Одна з них функціонує в рамках Міністерства транспорту України і опікається морським і річковим торговельним флотом, морськими та річковими торговельними портами, відповідає за безпеку судноплавства. Інша структура входить до складу Міністерства агропромислового комплексу та відповідає за діяльність рибного флоту і так званих рибних портів. Браконьєрський промисел, порушення територіальних вод іншої країни, придбання недійсних ліцензій і, зрештою, спроба втечі під прапором іншої держави, якщо вона дійсно мала місце, є порушенням норм міжнародного морського права. Відповідальність за такі дії несе, насамперед, капітан корабля як особа, яка має всі необхідні повноваження й особисто відповідає за судно та екіпаж. У прес-службі зазначили, що органи Державної морської адміністрації України не мали повноважень здійснювати оперативний контроль за сейнером, не отримували запитів про допомогу з борту судна і, таким чином, не мали можливості перешкодити небажаному розвиткові ситуації. Для того, щоб подібні інциденти не виникали в майбутньому, вважають у департаменті, необхідно в найкоротші терміни привести українське морське законодавство до міжнародних норм.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати