У боротьбі зі здоровим глуздом

Учора пленарне засідання Верховної Ради так і не розпочалося, — спікер навіть не намагався його відкрити: який, мовляв, сенс, якщо приймати рішення однаково немає можливості? Тим часом на порядку денному було багато важливих питань. Зокрема, мав відбутися День уряду з питань приватизації об’єктів соціально- культурного призначення та їхнього цільового використання в постприватизаційний період. Крім того, парламент мав прийняти рішення з низки питань, що стосуються виведення з експлуатації Чорнобильської АЕС та проведення заходів на об’єкті «Укриття», а також щодо законопроектів про внесення змін до закону про вищу освіту, про житлові, комунальні та господарські послуги, про погашення заборгованості за енергоносії тощо.
Але «чиста» політика вкотре все перекреслила. В основі внутрішньопарламентського конфлікту — озвучена ще перед Новим роком вимога трьох опозиційних фракцій анулювати результати голосування, в ході якого було схвалено законопроект про політреформу, з одного боку, та принципова відмова фракцій більшості і комуністів прийняте рішення переголосовувати — з іншого. При цьому Володимир Литвин звинуватив опозицію в зриві досягнутих напередодні домовленостей стосовно розблокування роботи парламенту. «Ми вчора дійшли згоди, але складається враження, що деякі керівники злякалися власної рішучості розблокувати роботу парламенту», — заявив спікер. За його словами, спільними зусиллями було вироблено проект постанови, яка передбачала, по-перше, попереднє схвалення законопроектів про зміни до Конституції Мороза—Мусіяки та Гавриша— Богатирьової. Другим пунктом пропонували набуття чинності положень про спосіб і терміни обрання президента лише після обговорення їх на всеукраїнському референдумі. Компроміс також включав прийняття у першому читанні законопроекту про вибори Верховної Ради на пропорційній основі в редакції опозиціонерів Рудьківського—Ключковського. При цьому визначитися з висотою прохідного бар’єра для партій та способом формування передвиборного списку пропонували конституційній комісії Верховної Ради. «Учора за прийняття такої постанови були всі фракції, окрім БЮТ. Сьогодні вранці від цих домовленостей почали відмовлятися», — шкодував В. Литвин.
У свою чергу, лідер «Нашої України» Віктор Ющенко заявив в інтерв’ю журналістам, що опозиція продовжуватиме блокування роботи парламенту, якщо пропрезидентські сили не погодяться на переголосування змін до Конституції в редакції Медведчука—Симоненка.
Показово, що вчора зірвали і засідання тимчасової спеціальної комісії з роботи над законопроектами щодо політичної реформи, — більшість її членів у призначений час просто не з’явилися. Те, що відбувається в парламенті, спікер Володимир Литвин назвав «жорсткою боротьбою не на життя, а на смерть за владні повноваження в Україні». Глава парламенту також звернув увагу на те, що блокування роботи парламенту не дає можливості вирішити низку актуальних і важливих проблем, серед яких, зокрема, призначення нових членів Центральної виборчої комісії, чиї повноваження закінчуються 20 січня. «Сьогодні є інтерес, щоб парламент не працював, і щоб його робота була заблокована», — підкреслив В. Литвин у розмові з журналістами, відзначивши, що «чим далі ми заходимо в протистоянні, тим складніше нам доведеться з нього виходити, і для цього необхідні будуть додаткові героїчні зусилля». Водночас голова Верховної Ради висловив сумнів у тому, що парламентська криза здатна викликати розпуск парламенту, вкотре назвавши такі припущення «страшилками». А ось координатор парламентської більшості Степан Гавриш учора припустив, що 13 січня може стати першим із 30 днів, після закінчення яких, якщо засідання ВР не відновляться, глава держави, згідно з Конституцією, матиме право розпустити парламент. З одного боку, зі спікером можна погодитися, — депутати також не позбавлені інстинкту самозбереження. Але чи велика громадянам-платникам податків користь від парламенту, здатного працювати лише в інтересах самозбереження?