Не за регламентом
Опозиція та бiльшiсть звинувачують одна одну у зриві роботи парламенту![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20031105/4199-1-1.jpg)
Новий парламентський тиждень розпочався за старим, вже добре «обкатаним» сценарієм. Представники чотирьох опозиційних фракцій — «Нашої України», БЮТ, СПУ та КПУ із самого ранку заблокували трибуну та президію. Цього разу вимоги опозиціонерів зводилися до того, щоб заслухати в парламенті глав силових відомств — МВС та СБУ, міністра науки й освіти, а також створити слідчу комісію у зв’язку з подіями 31 жовтня в Донецьку, де було зірвано з’їзд блоку «Наша Україна». Ці пропозиції поставили на голосування, але вони не знайшли підтримки у більшої частини депутатського корпусу. Проте, як вже неодноразово бувало, депутати, які осадили трибуну, не відступилися від своїх претензій. На вимогу фракцій «Наша Україна» та БЮТ спікер Володимир Литвин оголосив перерву, яка тривала майже півтори години, проте так і не допомогла досягнути компромісу. Після перерви спікер повідомив, що під час консультацій лідерів фракцій і груп було досягнуто домовленості доручити двом профільним комітетам — із питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та з питань боротьби з оргзлочинністю та корупцією — зібрати всю інформацію щодо донецьких подій. При цьому Володимир Литвин запропонував депутатам відкласти розгляд цієї інформації до 18.30 і на погоджувальній раді визначитися, коли та в якій формі заслухати міністра внутрішніх справ, голову СБУ та міністра освіти й науки. Однак пропозицію не прийняли опозиціонери, поновивши блокування трибуни. Після чого голова Верховної Ради, посилаючись на неможливість продовжувати роботу, закрив засідання.
Таким чином, скарбничка досвіду опозиції поповнилася ще однією рішучою операцією зі зриву пленарного засідання. Зірвано, до речі, було не «простий» сесійний день, а день голосування, яким тепер, згідно з внесеними до регламенту змінами, крім четверга, є ще й вівторок. Учора народні обранці мали, крім іншого, визначитися і стосовно законопроекту про особливості процедури розгляду законопроектів про внесення змін до Конституції.
Отже, знову наявне розмежування парламенту за принципом більшість — меншість, що може спричинити параліч законотворчої діяльності загалом і бюджетного процесу зокрема. На думку координатора парламентської більшості Степана Гавриша, зараз лідерам депутатських фракцій та груп необхідно підписати внутрішній договір про подальшу роботу парламенту. «У сесійній залі сьогодні розгортається політичний майданчик змагань за президентське крісло», — наголосив С. Гавриш. За його словами, політичні технології електорального поля стають методами роботи в сесійній залі, особливо тих політичних сил, які сьогодні вже фактично розпочали виборчу кампанію. «Неможливо розраховувати, що цю ситуацію буде знято з порядку денного», — сказав координатор, не виключивши можливості зростання кількості вимог з боку опозиційних фракцій. Зрив парламентського засідання С. Гавриш назвав викликом, висловивши думку, що надалі шукати компроміс буде дедалі складніше. У свою чергу лідер «Нашої України» Віктор Ющенко заявив, що ініціатором блокування роботи парламенту є влада, «яка ставить на меті замінити керівництво Верховної Ради». За словами В. Ющенка, опозиція «бажає показати, що ті неподобства, які сьогодні кояться, ведуть країну до драматичних подій». Публічна дискусія з цього приводу в парламенті може запобігти повторенню подібного в майбутньому — переконаний лідер «Нашої України». Представники опозиції також заявили, що на сьогодні об’єктивна інформація про події в Донецьку заблокована з ініціативи влади. Небажання фракцій більшості голосувати за те, щоб заслухати в парламенті міністрів-силовиків, опозиціонери назвали «провокацією, привнесеною у Верховну Раду».
Перенесення «донецького скандалу» з вулиць шахтарської столиці до стін парламенту в поєднанні з перспективою прийняття депутатським корпусом нелегких кадрових рішень може надовго дестабілізувати ситуацію у Верховній Раді. Тому швидке та грамотне врегулювання цього конфлікту в інтересах усіх його сторін — як опозиції, так і влади.