Перейти до основного вмісту

Коректне золото

На 60-му Венеціанському кінофестивалі оголосили призерів
09 вересня, 00:00

Сенсація — явище суперечливе; зовні несподівана, приголомшуюча подія часто приховує передбачувану підоснову. Так і з результатами ювілейного Венеціанського кінофестивалю. З одного боку, ніби феєрверк відкриттів; з іншого — щось у цьому роді багато хто передбачав. Принаймні російських критиків і продюсерів, які були присутні на Мострі-60, не дуже приголомшив золотий дощ, що пролився на їхнього 40-літнього співвітчизника Андрія Звягінцева. Перша повнометражна картина московського режисера отримала відразу і головного Золотого лева за найкращий повнометражний фільм, і Лева майбутнього укупі зі стотисячною премією імені Діно де Лаурентіса за найкращий дебют.

Те, що щось в подібне намічається, було ясно ще до фестивальної прем’єри картини. Дуже великий шум супроводжував роботу Звягінцева ледве чи не на стадії зйомок. Коли ж у боротьбу за картину вступили головні світові кінодистриб’ютори калібру «Соні», а вже на фестивалі оглядач міланської «Коррера делла Серра» розсипався в компліментах, стало ясно, що без призу росіяни не поїдуть. Як водиться, дійсність перевершила очікування. Золотий дубль «Повернення» доповнив успіх випускника ВДІКу Мурада Ібрагимбекова — його п’ятихвилинна «Нафта» отримала Срібного лева як найкраща короткометражка.

Цікава, однак, складається тенденція. На минулому фестивалі сталося щось схоже: російський повний метр («Будинок дурнів» Андрія Кончаловського) і короткометражка («Клоун» Олени Євтєєвої) отримали Гран-прі журі та Срібного лева відповідно. Нині все набагато серйозніше, справ жній прорив. І було б дуже просто все списати на політичну кон’юнктуру, що змінилася — мовляв, Росія тепер найкращий друг Заходу, а директор Мостри Моріц де Хадельн — давній друг Росії. Проблема, швидше, в тому, що кон’юнктура якраз не змінилася, а залишилася колишньою. Як і раніше, потрібні фільми прогресивно наповнені, зі зрозумілим гуманістичним посилом і легкою екзотикою, на щастя, ще й мальовничо (саме мальовничо) зняті. «Повернення» саме і відповідало всім цим критеріям. Звягінцев скроїв свій дебют за ретельно випробуваним, перевіреним лекалами європейського арт-хауза. За сюжетом — роман виховання про батька, який невідомо звідки з’явився і відразу взявся робити з синів справжніх чоловіків. За виконанням — дуже серйозна драма, без тіні усмішки, що розгортається на фоні середньоруських озер і лісів. Знято все (див. вище) мальовничо. Грамотний фільм. Грамотний режисер. Коректне кіно. Очевидно, саме таке і потрібне сьогодні західній людині, втомленій боротися з примарними загрозами.

Проте й історії про причини реального нещастя також котируються. Про це «Нафта» — документальна монтажна картина на основі кінохроніки, що зафіксувала народження і розвиток нафтовидобутку в Азербайджані 1900—1930-х років. Зв’язок між нафтою і війною, нафтою і революцією у фільмі вибудовується явний і чіткий. Звичайно, у світлі подій останнього десятиріччя робота Ібрагімбекова виглядає надто актуально.

Політкоректний (на жаль, без цього слова не обійдешся) підхід проглядається і в інших рішеннях. Нічим не видатна картина ліванського режисера Ранди Чахал Саббаг «Повітряний змій» отримала вагомий Гран-прі журі, бо розповідає про кохання на лінії вогню, на ізраїльсько-ліванському кордоні, між дівчиною і солдатом із протиборчих таборів. І уже зовсім провальну «Розенштрассе» Маргарет фон Тротті було відмічено призом, щоправда, акторським: кубок Волпі за кращу жіночу роль дістався Каті Ріман. Акторські роботи у фільмі мало відрізняються, оскільки тонуть серед натужного пафосу і розірваних на клапті пристрастей. Але, знову-таки, сюжет: реальна історія часів Голокосту. Образливо з року в рік спостерігати, як дійсно трагічна тема Катастрофи втілюється бездарно, безлико і кон’юнктурно. Але це вже окреме питання.

Головна нагорода паралельного конкурсу «Проти течії» — приз Сан-Марко — відійшла до ще одного актуального фільму «Лимонна горілка», знятого Хінером Салеємом, іракським курдом за походженням, про життя немолодого курда в пострадянській Вірменії.

«Проти течії», на загальну думку, вийшов ледве чи не більш цікавим, ніж основний конкурс. Принаймні, талановитих або хоча б неоднозначних робіт, у тому числі акторських, вистачало. Іноді таке спостерігалося навіть у відверто нудних картинах, як, наприклад, таїландське «Останнє життя у Всесвіті», яке врятував від повного забуття Асано Таданобу, що точно зіграв роль закоханого самовбивці, — його і нагородили як найкращого актора «Проти течії». До речі, акторські призи в паралельному конкурсі — одна з новацій фестивалю. Найкращою актрисою тут визнано Скарлет Джонассон — вона зіграла юну красуню в фільмі Софії Копполи «Втрачено в перекладі». Тут, на щастя, ніякої політики та міжнаціональної ворожнечі немає й близько; усього лише історія роману, що не відбувається між Шарлоттою-Джонассон і Бобом Харрісом-Біллом Мюрреєм. Історію розказано смішно, знято професійно, такий ненав’язливий гламур — а що ще потрібно глядачу?

Глядачу потрібні самураї з гострими мечами, що поодинці відправляють на той світ легіони лиходіїв. Такеши Кітано злегка спантеличив знавців його творчості, знявши новий фільм «Затоїчи» в стилі класичних японських батальних фільмів. Але Кітано не був би собою, якби не перетворив абсолютно новий для нього жанр ледве чи не в комедію, розсипавши по всьому фільму масу дотепних трюків і немислимих ситуацій. У результаті ареопаг основного конкурсу сподобився присудити фільму спеціального Срібного лева. Іншими словами, сталося те, що мало було статися ще на торішній Мострі, коли Кітано представив справжній шедевр «Ляльки».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати