Хто винен?
Влада спитала донеччанУ зв’язку з цим місцева влада вирішила з’ясувати у самих мешканців, як вони сприймають роботу комунальних служб у рідному місті, і яка основна причина заборгованості. У березні—квітні 2003 року компанією «Громадський діалог», на замовлення Управління зв’язків iз громадськістю Донецького міськвиконкому, проводилося соціологічне дослідження «Житлово-комунальне господарство Донецька: проблеми громадського сприймання». В опитуванні брало участь 998 мешканців різних районів міста у віці від 14 років. Приблизно кожен третій із них заявив: «За останні 5 років житлово-комунальне господарство Донецька стало працювати гірше».
Зауваження цілком справедливе, оскільки в роботі практично всіх комунальних сфер спостерігаються серйозні недоліки. Хиби в роботі служб з прибирання сміття помітили 32% мешканців, незадовільне теплопостачання відзначають 18,7%, аварійний стан багатьох будинків — 15,7%, часте відключення електрики — 14%, нерегулярна подача води, відключення, відсутність гарячої води непокоїть понад 10%, аварійні ситуації на водогонах і теплотрасах — 7,6% респондентів. Понад 36% опитаних незадоволені низькою якістю питної води. Це питання хвилює мешканців Донецька як проблема загальноміського масштабу, і, на їх думку, відповідальні за нього не лише комунальні господарства, але й міська влада. Відзначається також погана якість роботи різних диспетчерських. Наприклад, аварійна служба водоканалу, в яку для експерименту зателефонувала одна з моїх колег-журналісток, не відповідала навіть під час самої прес- конференції. При цьому зазначається, що «треба побудувати цивілізовані стосунки між службами і споживачами. Журналісти повинні роз’яснити, що треба зробити крок назустріч один одному».
Як сказав донецький міський голова А. Лук’янченко, однією з умов, через яку неплатники відмовляються платити за комунальні послуги, є нерозуміння того, за що ж все-таки вони платять: «Комунальники проводять роз’яснювальну роботу дуже слабко, некваліфіковано, а часом просто відмахуються від тих запитань, які справедливо ставить населення. Я сам ставив запитання різним комунальним управлінням про те, що ж все ж таки входить у квартплату, і отримував не зовсім ті відповіді, які мені хотілося б почути».
Заплутана й підозріла система тарифів, а також її невідповідність прибуткам більшості, є значущим чинником. Однак основною причиною неплатежів за послуги треба назвати, звичайно ж, завищені тарифи (про це говорять 38% опитаних громадян). Ця система, на думку мешканців, є несправедливою щодо малозабезпечених, соціально незахищених шарів суспільства (пенсіонерів, інвалідів).
Ось практично весь спектр питань, які сьогодні актуальні для донецького комунального господарства (І не лише донецького. — Авт. ). До речі, практично 47,7% опитаних вважають, що комунальні послуги в столиці Донбасу кращі, ніж у інших містах, 14,1% гадають, що такі ж, і лише 11,8% переконані, що вони гірші.
На думку фахівців компанії «Громадський діалог», вияв особистої і колективної ініціативи городян має значний потенціал у розв’язанні комунальних проблем міста. Але тут потрібно зазначити, що донеччани готові допомагати не самим комунальним службам, а владі міста, яка характеризується як «сила, здатна розібратися з несправедливістю» та справитися з існуючими проблемами в комунальній сфері.