Що наше життя?
Гра. Й один з вічних жанрів телебачення. Коли, здавалося б, вичерпано всі способи привертання уваги до неї — жадібний азарт і віртуальна можливість заробити разом з учасниками, дізнатися щось цікаве чи перевірити свої знання. До гри глядачів приманюють пряником — шармом ведучого, невинною інтригою з приводу неочікуваного призу. Знайшов своїх прихильників психологічний батіг — пресинг аж до неповаги до гравців. І навіть лоскотання нервів ситуаціями фізичної небезпеки.
Але, намітився новий поворот — сімейний. Свіжий ігровий проект на Новому — «Один за всіх» (виробництво НТВ). Передусім, це екстремальна пригода для сімей-учасників. Ведуча, два оператори і звукорежисер заявляються додому до охочих розважитися таким незвичайним способом і пропонують ігрове завдання, яке одному з членів сім’ї належить освоїти за п’ять днів. Тут і криється пастка для глядачів під назвою спів-пе-ре-жи-ван- ня. Це ролик про те, як проходить виконання безглуздих завдань. Бідний страждалець, який протягом п’яти днів запам’ятовував 300 іноземних прапорів або накидав ковпаки на голову, вже нам небайдужий. Невдалих зйомок не буває. Адже спочатку у претендентів мало що виходить, а це завжди потiшно. Певною мірою цей ролик — змішання жанрів. Не минуло без сліду захоплення реал-ТБ. Майже завжди видно, чи досягне герой успіху. Переможці отримують багаті призи на власний вибір — аж до машин і путівок на Канари. І пропагують сімейний спосіб життя — недружним сім’ям під телевізійним прицілом робити немає чого.
Але не всі канали можуть похвалитися сучасним рівнем творчості. Близько місяця йде новий проект і на УТ-1, простіший і конкретніший, з клоунською назвою «Бінго Бум Лото». Він прямолінійно та енергійно намагається переконати громадян купувати однойменну лотерею. Навіщо слідкувати за останніми телевізійними тенденціями і тим більше вигадувати щось новеньке? Рекламувати треба! Розраховуючи на сліпий успіх, українські громадяни збирають і надсилають кришечки від пива, шоколадні та бульйонні обгортки тощо з надією на те, що з десятків мішків з цим добром виймуть саме їхню щасливу обгортку. У цьому плані закреслення цифр лото — вже крок уперед.
Студія заповнена довірливими і небагатими (судячи з одягу) жителями регіонів. Це співпадає зі статистикою, яка стверджує, що в лотерею грають переважно не дуже заможні громадяни. Запитання (які, до речі, для них складає всюдисущий Борис Бурда) нескладні, головне — пробитися в учасники гри в студії. Тоді добробут громадян може зрости від 500 гривень до «Фольксвагена-гольфа». Машина дісталася переляканій бабусі у немодному береті та з вибитим зубом. «Катенька, я виграла!» — не мені, звичайно, а своїй правнучці закричала стара жінка. «Яке щастя, я виграла. Грайте всі!» Але замість тріумфу від зростаючого добробуту наших громадян чомусь щемить серце.
А ось взірець творчості гри для сімейних пар — «Медовий місяць» («1+1»). Підсумкова гра року, головний приз — телевізор. Тут треба закінчити фразу «Стоит елка под звездой, под ней Снегурочка с...» (відповідь, на думку ведучого, очевидна — з Дідом Морозом...). Питання ускладнюються від туру до туру. Для розвитку фантазiї треба уявити свою дружину в ліжку як снігову бабу і чесно відрапортувати про подальші події. Варіанти відповідей: у неї часто випадає морквина; вона швидко тане; її важко укатати. Також вдалося з’ясувати, що чоловіки — Діди Морози — часто використовують свій посох не за призначенням. Особливо коли кличуть на допомогу Снігуроньку. Вам ніяково читати? Облиште. Телевізійна вульгарність з легкої голлівудської руки стає на екрані нормою. До чого умовності, якщо можна стати кращою парою року.
Звичайно, були й інші примітні моменти ігрових передач. Але ні кічем, ні новизною не приголомшили. Важко назвати явним провалом підсумковий випуск «LG Еврика» («Інтер») з українськими естрадними зірками замість інтелектуальної молоді. Привернув на кілька хвилин увагу новорічний гість «Крісла» («1+1») — російський співак Маршал. Він не тільки вміє контролювати свій пульс, але й майже виграв близько шести тисяч доларів. Уже нікого не обурює дотепне хамство Миколи Фоменка у сенсаційній грі позаторішнього сезону «Екстремальні ситуації» (СТБ). Рідкісним святом, трояндочкою на торті прикрашають ефір сезонні серії «Що? Де? Коли?». І бракує справді інтелектуальних ігор з хорошим азартом Знатокiв, як «Брейн-ринг». Або спокійного варіанта інтелігентного поєдинку «Своя гра» (НТВ). Більше ігор хороших і різних, а не тільки різних.