Патріарх Варфоломій нагородить Буша-старшого
Предстоятель Грецької церкви Америки та екзарх Вселенського патріархату архієпископ Деметріос вважає, що «запрошення президента має особливе значення, бо після трагедії 11 вересня Його Святість патріарх грав ведучу роль у численних міжнародних заходах, спрямованих проти розпалювання міжрелігійних конфліктів». Так, у грудні минулого року, за ініціативою патріарха Варфоломія та під егідою Європейської Комісії і її голови Романо Проді, було скликано конференцію «Божий мир у світі», яка обєднала 80 християнських, іудейських та ісламських релігійних лідерів. У січні 2002 року патріарх Варфоломій відслужив літургію в Тегерані, а в міністерстві закордонних справ Тегерану прочитав лекцію «Внесок релігії у справу миру в сучасному світі». Патріарх Варфоломій — єдиний з православних патріархів — був присутній в Ассізі (Італія) на організованій папою Іваном Павлом II екуменічній зустрічі. Там він зачитав спільне звернення до людей різних релігій світу.
Під час перебування в Америці Вселенський патріарх відвідає місце вересневої трагедії у Нью-Йорку і там, на тому місці, де стояла православна церква Св. Миколая, відправить заупокійну службу по загиблих. На запрошення католицьких архієпископів Вашингтона і Балтимора та папського нунція в США патріарх зустрінеться із католиками американської столиці. Президент Джордж Буш-старший та його дружина отримають iз рук Варфоломія нагороду «За захист прав людини», встановлену патріархом Атенагором (Це той Вселенський патріарх, який у 1965 році разом з Римським папою Павлом VI зняв взаємні католицько-православні анафеми 1054 року).
Для нас важливо те, що в Америці під омофором Вселенського патріарха перебуває не тільки Грецька архієпископія, але також Українська православна церква з центром у Баунд-Бруку. Останніми роками єпископат цієї церкви прикладав чимало зусиль заради об’єднання помісного українського православ’я та визнання його спільнотою православних церков світу. Не може бути сумнівів у тому, що єпископи Української церкви в Америці спілкуватимуться зі своїм предстоятелем патріархом Варфоломієм під час візиту. То ж будемо сподіватися, що під час зустрічей буде згадано й болюче «українське питання», а може й зроблено певні заяви. Адже патріарх Варфоломій неодноразово і вельми однозначно висловлювався на користь автокефалії і визнання Української православної церкви (в Україні), визнавав історичну й теологічну обґрунтованість цієї ідеї.
За останні два роки, як відомо, відбулося кілька зустрічей представників Константинопольської та Московської церков для обговорення ситуації в українському православ’ї. Брали участь у цих зустрічах також єпископи «неканонічних» УПЦ КП та УАПЦ. Незмінний учасник переговорів з боку Москви митрополит Одеський і Ізмаїльський Агафангел публічно звинуватив посланців патріарха Варфоломія у тому, що вони занадто ввічливо, із збереженням всіх норм християнської моралі поводяться з українськими «єретиками-розкольниками». На це було оприлюднено «Заяву Вселенського патріархату», настільки шляхетну й красномовну, що варто її трохи процитувати — вона, безумовно, характеризує позицію не тільки загалом Вселенського патріархату але й самого патріарха Варфоломія.
У відповідь на хизування митрополита Агафангела тим, що «він у своїх спілкуваннях із схизматиками суворо дотримувався канонічної позиції» (Тобто нехтував елементарною ввічливістю), Вселенська патріархія, зокрема, пише:
«...Не є правильним дотримуватися букви, бо вона вбиває, або судити, не маючи повних доказів, а слід шукати духа, який твориться з сукупності заповідей Божих, і узгоджуватися з ним.»
«Святі канони не треба сприймати як вимоги закону, і не треба їх розуміти як людські закони. Їхня мета спасати, а не карати людей. Господь сказав, що Він прийшов не судити, а спасти світ … Святий апостол Павло наголошує: «Ви, що виправдовуєтеся законом, лишилися без Христа, відпали від благодаті».
«Головний святий канон, якого нам треба дотримуватися, є наслідування Христа. Наш Господь Сам сказав: «Бо Я дав вам приклад, щоб і ви робили так само, як Я зробив вам».
«Дух Христа не подібний до духу світу, який ґрунтується на законі і є протилежним духу любові ... Той самий Христос прийшов до нас, «коли ще ми були немічні» (у гріху) і «помер за нечестивих». Він не чекав, щоб ми спочатку покаялися».
«Саме в цьому, а не в канцелярському й не в юридичному, а в Христовому дусі жили і розуміли святі канони святі Східної православної церкви».
Як бачимо, не перевелися ще православні, які керуються у своїх вчинках Святим Письмом та творами Отців церкви, а не політичною кон’юнктурою, під яку підганяються канони. Канони, які сьогодні в Україні відсунули в тінь, навіть у темряву, все, сказане Ісусом із Назарета й записане у Новому Завіті.