«Отелло» виношували дев’ять місяців
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20011020/4191-2-3.jpg)
20 жовтня в Національному академічному театрі ім. І. Франка відбудеться прем’єра шекспірівської драми «Отелло», яку раніше жодного разу не ставили на прославленій сцені.
Однак до цієї трагедії англійської класики режисер Віталій Малахов звертається вдруге. 1994 року він здійснив постановку в Київському театрі на Подолі спеціально для Единбурзького фестивалю. Тоді головним героєм був не Отелло, а Яго. Сценічним майданчиком був плавальний басейн. Збереглися рецензії газети «Обсервер», де критик захоплено писав, що версія українських артистів перевертає відомий сюжет із ніг на голову. Яго (Анатолій Хостікоєв) гарний і чарівний. Актор — гібрид Алана Бейтса й Арнольда Шварценеггера. Зате Отелло (Володимир Кузнецов) непоказний і прилизаний.
І ось нова версія «Отелло» вже на франківській сцені. Щоправда, цього разу Хостікоєв уже не Яго, а Отелло. Він же — автор художньої концепції спектаклю. «Про «Отелло» мріяв мій батько, але йому перешкодила війна, — признався актор. — На третьому курсі Театрального інституту, складаючи іспит з акторської майстерності, я вибрав уривок із цієї трагедії. Але на той час мене сприймали в амплуа Ноздрьова, і раптом — мавр-генерал. Доки я промовляв монолог, у залі глядачі вмирали від сміху, і я зрозумів: цілковита невдача. Тільки мій педагог Ірина Молостова й актор Лесь Задніпровський похвалили. Потiм пiвроку працював над «Отелло» з режисером Цискевичем, але вистава так i не народилася. Може, тому я довгі роки не підступався до цiєї ролі. Наш минулий малаховський експеримент із «Яго» став сходинкою до нинішньої постановки».
Дев’ять місяців ішли репетиції. Задля цієї роботи всі, зайняті в постановці, замість відпустки влітку невтомно репетирували. Богдан Бенюк, якого глядачі звикли бачити частіше коміком, а не трагіком, зіграє підступного Яго. По суті, це перша велика драматична роль в його творчій біографії. Богдан Михайлович не приховує, що хвилюється, і вважає, що цей спектакль має стати поворотним в його долі. Режисер довго шукав виконавицю ролі Дездемони. Навіть провів кастинг серед топ-моделей. З відчаю придивлявся до гарних дівчат на вулиці, а знайшов одразу двох актрис у франківському колективі. Вибір упав на Вікторію Спесивцеву та Оксану Батько. Дружину Яго Емілію (що вкрала хустинку, через яку, якщо пам’ятаєте, власне, й закрутився сюжет, і сталася трагедія) грають Наталя Сумська й Любов Куб’юк. Оригінальну музику написав тернопільський композитор Іван Небесний, а сценографічне вирішення «Отелло» зробив художник Анатолій Лобанов. Як запевнив Віталій Малахов, він поставив спектакль про кохання, пристрасть і підступність, тобто про те, що завжди хвилює глядачів.