Розпочали ділити...
Учора Верховна Рада у першому читанні розглянула законопроект про держбюджет на 2002 рік. «Поданий Кабміном проект державного бюджету на 2002 рік не достатньо «прозорий». У документі наявний значний прихований фінансовий ресурс», — заявив у своїй доповіді голова профільного комітету Олександр Турчинов. Звітуючи перед депутатами про пророблену роботу, він відзначив: «Ми підготували пропозиції щодо збільшення доходної частини бюджету на 13,9 млрд. грн. (третина поданого бюджету! — Авт. )» Для здійснення цієї мети бюджетний комітет запропонував включити у доходну частину бюджету надходження від приватизації (5,8 млрд. грн.), які уряд планував спрямувати на погашення фінансового дефіциту та зовнішніх боргів. «Саме тут і було приховано реальний профіцит», — вважає О. Турчинов. Крім того, до доходної та, відповідно, витратної частини бюджету народний депутат запропонував віднести Державні соціальні фонди (виключаючи пенсійний) на загальну суму 4,7 млрд. грн. Третім компонентом планованого збільшення прибутків держави О. Турчинов назвав «окремі податки та збори», оцінивши їх у 3,4 млрд. грн. (податок на прибуток — 810 млн., збір за спеціальне використання водних ресурсів — 150 млн., акцизний збір — 150 млн. і т.д.)
Тим часом міністр фінансів Ігор Мітюков, відзначивши ряд конструктивних пропозицій комітету, підкреслив, «що ми не можемо погодитися з таким варіантом збільшення доходної частини». «У нас виникають великі сумніви щодо можливості додатково врахувати внутрішні збори на суму 3,3 млрд. грн. без обгрунтування можливості проведення цієї операції на внутрішньому ринку капіталу. Це також стосується і збільшення прибутків від податку на прибуток», — сказав І. Мітюков. Врахування ж надходжень від приватизації безпосередньо в доходну частину бюджету, зі слів міністра, «може дестабілізувати ситуацію».
Куди більшу зацікавленість народних обранців викликало обговорення витратної частини бюджету. Комуністи і ПСПУ традиційно піддали критиці соціальну сторону законопроекту. Представників фракції «Регіони України» всерйоз стурбувала пропозиція О. Турчинова скоротити «утримання» органів виконавчої влади на 200 млн. грн. та, окремо, ДПАУ на 95 млн. Про недостатнє фінансування транспортної галузі пригадали представники НДП, чий голова зараз очолює міністерство транспорту.
За словами О. Турчинова, «під час підготовки висновків та пропозицій щодо законопроекту у комітет надійшло біля 1600 пропозицій від різних парламентських комітетів, окремих народних депутатів, фракцій, груп, НБУ, місцевих органів влади та інших учасників бюджетного процесу. 1000 з них — враховано». «Загалом надійшло пропозицій стосовно збільшення витрат, які не збалансовані з джерелами прибутків на 100 млрд. грн. («заявки» на суму 19,9 млрд. подали органи виконавчої влади — Авт. )», — підкреслив він.
КОМЕНТАРІ
Роман БЕЗСМЕРТНИЙ , представник Президента у Верховній Раді
— Ймовірно, завтра відбудеться голосування стосовно висновків бюджетного комітету. Як ви бачите, найбільшої критики зазнають дві проблеми. Перша — соціальні статті бюджету. Друга — ті розписані капітальні вкладення, в яких депутати бачать нерівність прав депутатського корпусу. Менше звертається уваги на проблеми взаємовідносин центрального та регіональних бюджетів, оподаткування ПЕК наступного року. Трохи більше — на фінансування ЗС та оборонної системи. Мені здається, що недооцінюються проблеми адміністративної реформи, перевиробництва в АПК. Фактично, на оперативний інструментарій втручання уряду в економіку практично немає фінансування. Все це свідчить про те, що депутати перебувають під впливом майбутніх виборів.
Віктор СУСЛОВ , народний депутат України (фракція «Яблуко»)
— Головна правка до представленого Кабміном проекту бюджету — значне збільшення його витратної та прибуткової частин. На мій погляд, таке рішення бюджетного комітету неправильне. Реально такого збільшення прибутків немає. Зрозуміло, що ці суми отримуються частково, і це не збільшує об’єму фінансів держави загалом. Щодо витрат, то звертає на себе увагу спроба деяких депутатів вирішувати з допомогою закону про бюджет дрібні передвиборні задачі. У проект бюджету внесено дуже багато дрібних моментів. Десь треба побудувати школу, десь — покрити дах. Всі такі правки враховуються в проекті. Деякі депутати вже звертали увагу на те, що часто враховуються такого роду побажання членів бюджетного комітету, або членів тієї фракції, до якої належить голова цього комітету.