Ввіряючи душу звукам органа

Ім’я солістки Національного будинку органної і камерної музики, заслуженої артистки України, лауреата Всеукраїнського конкурсу органістів Ірини Калиновської ось вже майже два десятиріччя регулярно зустрічається на київських афішах. Мабуть, для сучасного світу така популярність виконавця-органіста, нехай навіть і у себе в країні, є рідкісним прикладом. Протягом кожного місяця Ірина декілька разів виходить на сцену свого рідного концертного залу. І це окрім частих гастрольних виступів за кордоном і в інших містах України. Правда, протягом останнього часу гастролювати в ближньому зарубіжжі стає все складніше. Зникають давно усталені традиції, немає можливості виступати в колишніх радянських прибалтійських республіках, що мають найбагатші традиції органного виконання.
Концертуючі органісти — люди одержимі. Для того, щоб зрозуміти зміст цього виразу, мало уявити собі музикантів, що вдень і вночі скніють над нотами. Репетирувати часто доводиться вночі. Адже столичний костьол Святого Миколая не лише осередок інтенсивного концертного життя, але ще і повноправна культова споруда.
Ірина Калиновська — сильна жінка. Адже їй доводиться щодня підпорядковувати собі неосяжну стихію звуків, стихію незліченних, велично витягнутих вгору труб, стихію замкненого в готичних склепіннях простору, який нестримно заповнюється музикою, що лине догори. Особливий настрій створюється в ті хвилини, коли віч-на-віч з інструментом, в темному залі Ірина репетирує новий для себе твір. Саме тоді і здійснюється те особливе таїнство першого зіткнення з думками автора, що втілені в нотних знаках.
Нещодавній великий сольний концерт Ірини Калиновської, що відбувся 26 січня, навіть при всій насиченості концертної діяльності органістки, можна вважати подією в її творчому житті. У програмі був ряд рідко виконуванних органних творів композиторів-романтиків Ф. Ліста, Й. Брамса, Ф. Мендельсона, Ш.-М. Відора, С. Франка. Виконання романтичної музики на органі має свої складності. Як відомо, орган можна порівняти з оркестром: цей інструмент дозволяє відтворювати тембри багатьох оркестрових інструментів. Для цього необхідно перемикати регістри, що і роблять асистенти органіста під час концерту.
Ірина Калиновська створила органну транскрипцію відомого Адажіо Томмазо Альбіноні. Саме їм вона часто закінчує концерти, граючи цю п’єсу на біс. Так трапилося і на січневому концерті.
Багато незабутніх вражень дарують Калиновській гастрольні поїздки і творче спілкування з колегами-музикантами — співаками і інструменталістами, разом з якими доводиться виступати на концертній естраді. Серед таких зустрічей і виступи з Любов’ю Казарновською, коли вона, ще будучи початківцем у співі, 1985 року давала сольний концерт у Києві. Тоді звучали твори старовинної музики, виконані в супроводі органу. Нині Любов Казарновська широко відома в світі російська співачка. Таким же незабутнім для Ірини було і творче спілкування з видатною литовською співачкою Гедре Каукайте. Їх спільні виступи відбулися в Вільнюсі, Харкові, Києві, були заплановані й інші поїздки, але тоді в хід подій втрутилася історія — розпався Радянський Союз. Зрозуміло, Ірина постійно співпрацює і з вітчизняними співаками. Зокрема, пам’ятні їй виступи з народною артисткою України Людмилою Юрченко. Нещодавно Ірина знов виступала в Італії, її концерти в цій країні звичайно проходять під час великих католицьких свят. На це Різдво вона виступала з не зовсім звичною програмою, її партнерами були співачка Надія Петренко і сурмач Андрій Ільків. Музиканти виступали в Генуї і Рапалло. Ще одна країна, з якою у Ірини традиційно пов’язана безліч концертних маршрутів, це Німеччина. Туди лише протягом 2000 року Ірині Калиновської довелося з’їздити шість разів. У лютому в неї два концерти в Києві. Найближчим часом на суд слухачів також буде представлено декілька великих сольних програм Ірини, одна з яких буде повністю присвячена музиці Й.-С. Баха.