Елементи надзвичайного стану у виборчій тактиці Кучми
Справдi, незрозуміло, чому «профілактичні заходи» повинні стосуватися «деяких приватних фірм, офісних приміщень тощо». Ймовірність того, що терористи можуть окопатися на горищах банків і офісів — дуже невелика, а ось спроба зачистки нелояльних до влади бізнесових структур — очевидна. Перед прикордонними військами поставлено особливе завдання: їм наказано приділяти особливу увагу іноземцям, що прибувають в Україну. Однак хто може гарантувати, що до зони «особливої уваги» прикордонників не потраплять, наприклад, міжнародні спостерігачі, запрошені «канівською четвіркою» для контролю за виборчим процесом? Голова Комітету з питань національної безпеки і оборони Георгій Крючков теж вважає Директиву «чимось новеньким у практиці державного будівництва». Та, незважаючи не своє критичне ставлення до чинного Президента й до керівника МВС Кравченка, Георгій Крючков «не хоче навіть думати про те, що спроба запровадження «надзвичаiвщини» пов'язана з передвиборною кампанією». Однак, на всяк випадок, Комітет з національної безпеки сьогодні внесе на розгляд ВР закон про надзвичайний стан, який чітко дасть відповідь — що таке НС і хто уповноважений запроваджувати його в державі. Оскiльки, як вважає Євген Марчук, «елементи надзвичайного стану набагато гірші, ніж НС, тому що надзвичайний стан — це комплекс заходів, який передбачає баланси і певні гарантії, що забороняють змінювати Конституцію, вносити зміни до закону про референдум тощо».
Якщо ж із контексту вирвано тільки один «обмежувальний елемент», наприклад, посилення режиму проведення громадських заходів, то місцевим органам влади, по суті, дається необмежене право вирішувати ці питання на свій розсуд».
«На свій розсуд» можна всюди заборонити зустрічі кандидатів у президенти з виборцями і мітинги на їх підтримку, пояснивши підвищену пильність «можливими провокаціями й терактами». «Оберігання» України від експансії російських терактів виглядає дуже відвертою спробою запозичити ще один російський сценарій — якщо не зриву, то перенесення терміну виборів-99. А чому б і ні, якщо оточення Президента на всю експлуатує московські розробки передвиборної кампанії Леоніда Даниловича? Кандидат у президенти Євген Марчук упевнений, що «події в Москві й на Кавказі не мають ніякого прямого політичного, спорідненого зв'язку з Україною, і нав'язування думки про можливі теракти, залякування людей, спроба посіяти страх і паніку в суспільстві — це не що інше, як груба помилка Л.Кучми та його консультантів», оскільки вона розшифровує істинне призначення такого заходу — шантаж і деморалізацію конкурентів.
А ось на думку голови Комітету ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та боротьби з організованою злочинністю Юрія Кармазіна, «Президент і його оточення таким чином хочуть відсунути термін виборів, який Кучма з 20 липня і так «мотає» незаконно. Їм треба утриматися при владі за будь- яку ціну. Та оскільки проти фальсифікації та підкупів членів виборчих комісій парламент поставив надійний заслін, ухваливши відповідні закони і поламавши всі технологічні сценарії, залишається одне — надзвичайщина». Щоправда, Євген Марчук вважає, що зрив виборів шляхом НС навряд чи можливий, хоч... «сьогодні влада демонструє, що готова на все». Однак якщо подібна ситуація й станеться, то буде не просто шитою білими нитками; це буде демонстративний антидемократичний хід, «який завдасть серйозних збитків репутації України на міжнародному рівні».