Перейти до основного вмісту

Як «продати» Президента?

29 травня, 00:00

Проблему переважно негативного ставлення народу до реформ можна пояснити, якщо виходити з моделі Л.Гордона про існування двох типів капіталізму: «архаїчного» і «народного». Для архаїчного капіталізму характерні найкоротші шляхи до збагачення: кримінальна діяльність, корупція чиновників, клановість владних структур, торгівля сировиною. Архаїчний капіталізм у жодній країні світу не створив ефективної економіки. Приклад: Індія після здобуття незалежності: країна з найбагатшими ресурсами і працелюбним населенням переживала найжорстокішу кризу. Швидко збагатившись, «нові індуси», як правило, емігрували в розвинені країни, де відкривали свою справу. Відновлювали ж промисловість і реорганізовували управління вже зовсім інші люди. Очевидно, що орієнтація вищих ешелонів влади на модель «архаїчного капіталізму» дозволяє пояснити причини виникнення кризи.

Таким чином, імідж кандидата у президенти обов'язково має включати в себе риси «сильної особистості». Виборці чекатимуть перемоги того кандидата, який переконає в тому, що зможе захистити їх від корупції, свавілля, насильства. Основний аргумент: жорсткий порядок — тимчасовий захід для порятунку України!

Орієнтовні прогнози щодо популярності того чи іншого типу іміджу в Україні дозволяють зробити думські вибори в Росії. Для них було характерним зменшення чисельності депутатів з іміджем «романтик перебудови», «борець з тоталітарною системою», «директор» — з одного боку і, збільшення кількості депутатів з іміджем «апаратник», «господар», «рятівник Вітчизни» — з іншого. З точки зору електорату, для більшості носіїв іміджу «романтик перебудови» виявилося характерним невміння реалізувати на практиці свої теоретичні концепції. «Борці з тоталітарною системою» орієнтовані на «життя в минулому», підкреслюючи свої минулі заслуги висловлюванням типу: «Я дванадцять років відсидів у в'язниці», — як виправдання сьогоднішнього невміння діяти конструктивно. Головна причина, через яку багатьом «директорам» відмовляли в довірі виборці — їхнє невміння перейти від масштабів заводу до загальнодержавних інтересів.

Дрейф пріоритетів у свідомості українського електорату (від демократії до наведення порядку, від очікування реформ до стабільності економіки) неминуче призведе до домінування у «президента-99» елементів іміджу «господар» і «апаратник». За таких обставин для носіїв іміджу «господар» будуть характерними такі ознаки: реаліст, знає, вміє, робить, що і довів своєю кар'єрою; критикує владу за те, що нинішнє первинне накопичення капіталу не є продуктивним, а є лише перерозподілом суспільної власності в інтересах небагатьох. Як елементи іміджу «апаратник» можливі: підкреслення спадкоємності між минулим і майбутнім у своїй позиції; критика владних структур за те, що вони зруйнували або «прихватизували» ті компоненти колишньої державної системи (медицина, освіта, право на відпочинок, соціальні гарантії), які слід було б зберегти і використати в інтересах незалежної України.

Враховуючи скомпроментованість у громадській думці носіїв іміджу «господар», «нерозкрученість» у електронних ЗМІ носіїв іміджу «батько народу» (російський приклад: Є.Примаков), «рятівник Вітчизни» (приклад: О.Лебєдь) і ностальгійні очікування маргіналізованої частини населення України, можна припустити, що основна боротьба за посаду президента розвернеться між кандидатами, орієнтованими на різні модифікації іміджу «апаратник».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати