Перейти до основного вмісту

Успішний бізнес як частина успішного суспільства

Президент компанії Amway Даг ДеВос про культуру соціальної відповідальності
16 квітня, 00:00

Минулого літа компанія Amway організувала поїздку українських журналістів у своє рідне місто — Гранд Репідс (штат Мічиган, США). Рідне — не лише тому, що звідти походить династія засновників компанії, а ще й тому, що саме в передмісті Гранд Репідс — містечку Ейда зосереджено виробництво Amway. 2009 року компанія якраз святкувала своє 50-річчя. Термін, погодьтеся, солідний для будь-якого бізнесу, тим більше — для компанії прямих продажів, до яких на споживчому ринку частенько вельми скептичне ставлення. Але здивовані українські журналісти були не так цим, як ставленням власника до бізнесу й баченням своєї ролі в соціальній сфері.

Трохи про історію. 1959 року два друга — Річ ДеВос і Джей Ван Андел — заснували компанію прямих продажів Amway. Почали з єдиного виду продукції — мультифункціонального засобу для чищення поверхонь, яке до сьогодні успішно продається під брендом L.O.C.(tm). Сьогодні компанія пропонує вже понад 450 видів товарів. Паралельно з розвитком компанії власники розвивали інфраструктуру, необхідну для ефективної роботи, довкола підприємства. Завдяки родинам засновників Amway у двохсоттисячному Гранд Репідс сьогодні побудовано дослідні інститути та коледжі, культурні центри, музеї та спортивні комплекси. Думаю, що якби український великий бізнес зробив хоча б десяту частину того, що робить Amway довкола своїх офісів, заводів, будинків врешті-решт, то Україна зробила б цивілізаційний крок на десятиліття вперед.

Сьогодні на чолі компанії Amway стоять сини засновників — Даг ДеВос та Стів Ван Андел. У своїй діяльності вони керуються цінностями, які багато років тому проголосили їхні батьки, — свобода, родина, надія й винагорода. Про філософію успішного та соціально відповідального бізнесу й про багато що інше ми говоримо з нинішнім президентом компанії Amway Дагом ДЕВОСОМ, який нещодавно відвідав Україну.

— За даними останніх досліджень світових експертів, середньостатистична тривалість життя бізнесу в будь-якій країні — 12,5 року. А компанії Amway торік виповнилося 50 років. Це дуже солідний термін для будь-якої компанії в будь-якій країні світу. Ваш рецепт такого успіху?

— Перше, що потрібно чітко розуміти, це — що саме лежить в основі вашого бізнесу. У компанії Amway — це цінності її засновників, які відрізняють нашу компанію від інших. Друге — бізнес має постійно зростати й змінюватися, підлаштовуючись під потреби ринку. Для цього компанія регулярно запускає нові продукти, впроваджує інноваційні технології та рішення, йде за сучасними тенденціями ринку. Завдяки цьому ми досягли 50-річного ювілею та збираємося продовжувати в тому ж дусі й протягом подальших 50 років.

— Ви говорите про зміни в країні, зміни умов на ринку. Компанія Amway перебуває в Україні з 2003 року. За цей час на українському ринку сталося дуже багато змін. Чи відстежує Amway ці зміни і, як вам здається, український ринок рухається в правильному напрямі?

— Ми стежимо за змінами на ринку — українська команда завжди інформує нас про те, що відбувається на ринку. Так само відстежуються всі тенденції на глобальному рівні. Завдання компанії — знаходити рішення, які дають можливість відповідати одночасно і потребам ринку, і традиціям, і культурі ведення бізнесу в країні. Я вважаю, що доки бізнес розвивається в цілому, то це відбувається в правильному напрямку. Якщо говорити про український бізнес, то, звичайно, він продовжує розвиватися — за всіма законами ринкової економіки. Як на мене, сам факт розвитку бізнесу є найкращим доказом правильності обраної стратегії.

— Чи могли б ви порівняти український ринок із близьким для нього (хоча би територіально) російським?

— Український ринок дуже динамічний, і ми високо оцінюємо його потенціал. Компанія може задовольняти потреби ринку, відстежуючи тенденції його розвитку, і зростати разом із ним. Якщо порівнювати ринок України й Росії, то там набагато вища чисельність населення, тому російський ринок більш ємкий. Проте для компанії дуже важливим показником є не лише обсяг продажів, але й частка ринку, якою вона володіє.

— Що для вас є соціальна відповідальність бізнесу?

— Соціальна відповідальність бізнесу Amway — це логічне продовження системи цінностей нашої компанії. Адже ми є частиною суспільства й хочемо бути для нього корисним. Якщо наша мета — бути успішною компанією, то для досягнення цієї мети ми маємо бути частиною успішного суспільства. І це своєрідне замкнене коло. Потрібно займатися бізнесом, брати на себе відповідальність і ділитися своїми результатами з суспільством.

— Як пояснити українському бізнесу, до лексикону якого лише входить поняття «соціальна відповідальність», що аби бути успішним, потрібно бути соціально відповідальним?

— Ми тут не для того, щоб говорити іншим, як їм слід діяти. Але ми можемо бути для них прикладом. Споживачі хочуть знати більше про компанію, продукти чи послуги, які вони купують. Вони хочуть бачити, що робить компанія для суспільства. І цей факт стає все більш очевидним як для українського ринку, так і для світового. Amway досягла такого рівня популярності в світі багато в чому завдяки своїй системі цінностей, яка існувала з часу заснування компанії і в якій уже спочатку було закладено принцип — ділитися з суспільством. Сьогодні й сам ринок усе частіше чекає на прояв корпоративної соціальної відповідальності з боку бізнесу.

— Мало хто з українських успішних бізнесменів ставить перед собою мету побудувати довкола себе і довкола свого підприємства соціальну інфраструктуру. Чи є соціальна політика Amway нормою для американського бізнесу?

— Гадаю, що так. У Гранд Репідс є багато компаній, які також, як і Amway, брали участь у створенні інфраструктури міста. Це частина культури бізнесу нашої країни, як і багатьох інших країн. Такі прояви можуть бути не завжди помітними або не завжди здійснюватися у великих масштабах. Але в усьому світі люди зацікавлені в допомозі одне одному. Бізнесу в країнах, які розвиваються, чи невеликим компаніям потрібен час, аби зробити соціальну відповідальність частиною своєї діяльності. Але включати цей пункт до плану розвитку компанії з самого початку є характерною особливістю американського бізнесу. Компанія не може працювати виключно для отримання прибутку, хоча ефективна робота і прибутковість вже самі вважаються елементами відповідальності бізнесу. У ньому має бути й етична складова. Це необхідно, щоб у працівників, споживачів і суспільства з’являлися додаткові можливості для власної реалізації. Я вірю, що вільне підприємництво за визначенням надає людям чудову можливість для розвитку. Ми добиваємось кращих результатів, розуміючи, що завдяки цьому ми зможе більше допомагати суспільству. Це теж частина бізнесу Amway.

— Вважається, що (ваші конкуренти використовують цей аргумент) компанії прямих продажів успішні лише на ринках, які розвиваються. Які аргументи ви використовуєте, аби спростувати цю думку?

— Найбільші ринки прямих продажів — у США та Японії. Також у багатьох інших економічно розвинутих країнах світу галузь прямих продажів успішно працює та зростає. Я думаю, найвагоміший аргумент — це факти і цифри, які підтверджують ці приклади. Прямі продажі — це дуже потужна індустрія, яка добре функціонує як у сильних економіках, так і в економіках, що розвиваються. Ми вважаємо, що і бізнес Amway, і індустрія в цілому, надаючи можливість додаткового прибутку чи власного бізнесу, позитивно впливають на добробут людей у країні з будь-яким рівнем розвитку економіки.

— Ви вже згадували, що будуєте плани на наступних 50 років. Які це плани? Якою ви бачите компанію Amway через 50 років?

— Ми дотримуватимемося принципів засновників й існуючих цінностей компанії. Amway продовжуватиме пропонувати людям можливість створювати власний бізнес. Також ми виведемо на ринок багато нових продуктів і брендів, надаватимемо товари й послуги високої якості й надаватимемо більшу підтримку для бізнесу незалежних підприємців Amway. В міру появи нових технологій компанія буде активно їх упроваджувати, і, можливо, вони зроблять сильний вплив на наш бізнес. Думаю, компанія Amway ще більше виросте, стане сильнішою, інноваційною й гнучко реагуватиме на всі зміни ринку. За останні роки ми подвоїли й навіть потроїли розмір інвестицій у ринкові дослідження. Ми стали більш сфокусовані на запитах ринків різних регіонів і обов’язково продовжимо таку політику в майбутньому.

— І, якщо дозволите, декілька слів про сучасну ситуацію в США та американській економіці. Чи відчуваєте ви, що американська економіка виходить із кризи? Якщо так, то за рахунок чого? Які заходи сприяли цьому?

— Різні галузі економіки виходять із кризи не одночасно. Передбачаю, що ситуація стабілізується остаточно через 12—18 місяців. Я абсолютно впевнений, що американська економіка відновиться. Ми пройдемо через усі економічні випробування, й рішення буде знайдене. Сподіваюся, що наша нація здобуде з цієї ситуації урок, а політики прийматимуть правильні рішення.

— У європейській пресі, на превеликий жаль для нас, зараз часто використовується словосполучення «втома від України». Чи відчувають американці таку «втому» через постійні негативні події в українській політиці та в новинах довкола України?

— Ні, в США дуже позитивно сприймають Україну. Американцям подобається, що Україна стала незалежною й розвивається. Ми дуже раді тому, що працюємо тут, відчуваємо, що нас приймають. Ми розуміємо, що є гостями у вашій країні, й тому прагнемо поводитися відповідно.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати