Вітчизняне середньовіччя: героїчний міф чи школа виживання?
Середньовіччя — це
коли всі писали ікони й були такі
люди, варвари. Вони любили
вбивати та їсти інших людей.
З контрольної роботи учениці
сьомого класу школи мистецтв
Шукаю на Петрівці «Нариси з
історії України» Наталі Яковенко
й бачу щире здивування лоткових
продавців. «А для якого класу
книжка?» — «Просто книжка,
наукова». — «А кому таке нині
потрібно? — й усміхаючись: — У
тих, хто на землі розкладає,
запитайте».
Мила моєму серцю медієвістика,
наука про середньовіччя, після
короткого розквіту під час
перебудовного буму пошуків і «загальної
туги за духовністю» пішла тепер у
нове підпілля. Не запитана.
Середні віки для багатьох стали
частиною підручника, портретами
великих князів Київської Русі на
найдрібніших купюрах гривні,
політрекламою партій,
надзвичайно дорогими альбомами з
іконопису, відбудовою висаджених
у повітря храмів, а в найближчому
майбутньому — і назвою «Свята
Софія», але не храму Премудрості
Божої, а п’ятизіркового готелю.
Нещодавно мені випало розмовляти
з колегою, котра з відчаєм
зізналася в особливій формі
божевілля: їй здається, ніби шафа
книжок і всі знання про
середньовіччя душать її ночами і
вона живе на зворотному боці тих
далеких часів. Адже читала вона
не «Повчання дітям» Володимира
Мономаха, а листи Абеляра до
Елоїзи, навчалася на зразках
західного середньовіччя, а не на
літописних зводах Київської Русі.
Ми любимо «повернення назад, до
джерел», намагаючись почати щось
і піти іншим шляхом. Будь-яке
співтовариство потребує
загального міфу, але не в останню
чергу і для того, аби відходити
від нього, — у правдиву історію, у
секулярну культуру, у
технологічну цивілізацію. А ми?
«СВІЙ ЗА СВОЇМ ДО СВОГО ЙДЕ»
Із розповідей батька, у
самісінькому центрі нашого села
Козин, на Рівненщині, до Другої
світової стояли поряд —
православна церква, католицький
костьол і синагога, а неподалік —
і руїни «замку» поміщика-протестанта.
Цвинтарі: польський, «бідняцький»
і «жидівський» було розташовано
на «кінцях» села, біля ланів.
Тепер стоїть лише церква,
відбудована в 50-ті, в оточенні
міцних хат, фундаменти й стіни
яких укріплено могильними
плитами з вигадливою в’яззю
івриту, таврованими гербом
Радзивіллів цеглинами,
безформними шматками статуй і
порталів. На місці спільної
єврейської могили (2 тисячі
розстріляних гестапівцями 41-го)
лежить необтесаний камінь без
напису; «панські блакитні кістки»
закриває шматок базарної площі,
де традиційно по середах іде
жвава торгівля.
А будинки стоять. Ніби справжні
замки-фільварки незнищенних
волинських родів, не записаних
ніде, крім пам’яті останніх двох-трьох
поколінь селян, котрі вперто
господарюють на своєму клаптику
землі. Моя бабуся — практична
чешка — купила такий «кавалок
поля» за подушку, винесену з
палаючої хати разом із машинкою «Зінгер»,
чим і врятувала від голодної
смерті мого батька, а відтак —
мене і моїх дітей, які живуть у
Києві.
За останні 5 років кожен двір
нашого села перетворився на
фортецю, яка охороняє повний цикл
натурального господарства. Щоб
вижити — треба виробляти все.
Город — справжня селекційна
ділянка: пекінська капуста,
перець «каліфорнійське диво»,
незрозуміле зілля «амарант» (для
кіз), і вікове жито з вівсом.
Навіть поп-корнівська кукурудза
— й та росте на волинських
городах. Господарство! «Панування
полікультури» — так пояснюють
підручники з економіки
феодалізму це явище. Не забудьмо,
що в хліві утримують від 2 до 6
свиней, 2 корови, десятків зо три
птахів, кроликів, кіз, а то й
двійко коней. В окремій прибудові
— машина чи мотоцикл, віз, плуг,
ручний млин, борони, коси, серпи.
Комбінат з виробництва їжі, де 20
лантухів картоплі на зиму
викликають співчутливе зітхання
сусідів — замало.
Що це — «універсум голоду й жаху
перед війною», як визначають це
знов-таки підручники? Чи
спроможність селянина працювати,
не зводячи очей до неба? «Феодальна
система — це позбавлення селян
можливості брати участь у
економічному прогресі». Уперта
цитата. Зворотний бік сільського
добробуту — ряди терплячих жінок
біля кожного київського базару,
їхні благальні погляди над
пластиковою тарою з молоком. А на
що перетворюється непродане і
прокисле «млєчко»? На сир, масло і
...сало. «Кисляком» годують свиней,
аби наростало в них якнайбільше
цього білого енергоємного суфле.
Стратегічний запас, який можна
зберігати роками, як і в далеких X
— XV сторіччях, коли його густо
пересипали сіллю та перцем
практично скрізь, що у слов’ян,
що в португальців чи англійців.
Проте починаючи з XVI століття
Європа відкрила сир. І вже 4
століття шліфують рецепти в
родинах потомствених сироварів,
перетворюючи елітні сорти на
запоруку процвітання середнього
класу промисловців. Й Україна
купує їхню продукцію, вперто
вирощуючи сало. Позаяк
нагромаджувати первинний
капітал і відкривати власне
виробництво в нас незрівнянно
небезпечніше, ніж вигодовувати
свиней. Зберігаючи гроші вдома.
Розкопуючи кургани IV — IX століть
н.е., археологи часто знаходять у
них два види грошей — місцевого
карбування й римсько-візантійські
червінці, плюс золоті прикраси.
Чи не правда, знайоме і звичне для
нас тепер, коли в родині йде
рахунок і на гривні, і на «у.о.». А
персні з сережками... «Коштовності,
пущені в обіг у момент якої-небудь
катастрофи, забезпечували тільки
засобами для існування й не
підживлювали виробничу
діяльність» (Жак Ле Гофф. «Цивілізація
Середньовічного Заходу»).
Як у хижках і замках, сьогодні
село витрачає мінімум коштів на
освітлення, лампочка на 100 Вт —
розкіш. Регулярне, майже
взаконене вимкнення електрики «з
метою заощадження» привчає селян
буквально молитися на сонце. Хліб,
одяг і ліки — роблять самі: і
громадські пекарні, і
книгозбірні зачиняються так само
часто, як і лікарні з
поліклініками. Видовища? Про «хороших
людей і партії» дізнаються
неділями від батюшки, новини
слухають з радіоточки, яку
називають «брехунцем», телевізор
— перед сном чи на свято. І (це —
найнесподіваніше) щиро вірять:
коли Україна стане такою, як
Київська Русь, — вона буде рівною
серед європейських держав. «Ми
тоді будемо сильними і гарними»,
— так чітко сформулювала ці
сподівання колишня вчителька,
котра «на пенсії» й не мріє
передплачувати навіть обласну
газету.
ЗАГАЛЬНОВІДОМІ Й НІКОМУ НЕ
ВИГІДНІ ВИСНОВКИ НАУКИ
Пропагуючи колишню могутність
Київської Русі, ми часто
забуваємо, що ця країна, котра
зникла, запрограмувала свою
історичну поразку.
Стараннями княгині Ольги,
святого хрестителя Володимира і
Ярослава Мудрого, «київський
стіл» у X — XII сторіччях почав
претендувати на імперську велич.
За амбіціями — рівну як Східно-Римській
імперії, Візантії, так і Західній
— Карла Великого, котрий
об’єднував варварські держави
Європи. Наступна після цього доба
князівських міжусобиць показала,
що ранньофеодальна монархія Русі
зазнала поразки і перед степовою
ордою Батия, і перед хрестовими
походами Заходу. Катастрофа
православного світу XIII сторіччя
знищила нашу стародавню державу,
змусила шукати вихід у втечі на
інші, необжиті землі, а також
шукати військові сили литовців-язичників
для охорони рубежів. Ця «ломка
національної гідності» тривала
аж до XVII сторіччя, до козаччини;
проявилася вона в економічному
відставанні, у втрачених
можливостях для розвитку
буржуазії, у відсутності доби
Відродження.
Держава «Київська Русь» не
створила прецеденту приватної
власності: земельні володіння
роздавав «великий князь» у
тимчасове користування. Умовне й
невідчужуване на користь
спадкоємців. Князі «дрібні»
рідко облаштовували свій побут
грунтовно, позаяк усіма правдами
й неправдами завойовували для
себе більш вигідні «столи». Чого
варте вбивство Бориса і Гліба,
перших наших святих
страстотерпців, полеглих у
боротьбі за «київський стіл» від
рук рідного брата Святополка?!
Князі перевозили з собою не лише
численну рідню та двірню, а й
ремісників, котрі працювали не
для міста, в якому жили, а для роду,
якому служили.
Кожне місто Київської Русі (званої
за деякими джерелами «Гардарикою»,
країною безлічі міст) виростало
за рахунок сільського
господарства, було «аграрним
замком». Торгівля велася також
переважно природними ресурсами,
а не виробами ремісників.
Використовуючи
транс’європейські шляхи Індія —
Європа, «з варяг у греки» й
систему «товар на товар», купці
не зуміли підпорядкувати свою
систему новим умовам після
падіння Візантії та хрестових
походів ХIII сторіччя. А таємниці
дивовижних ювелірів Русі
загинули, як загинули самі їх «держателі»,
котрі працювали не цехом,
корпоративно, а поодинці, на
заможного замовника.
Соціальний склад міст Русі
поділявся на державну
аристократію та рабські низи. Це
відбилося навіть у топографії
середньовічного Києва: на горбах
— «град Володимира і Ярослава»,
на низинному Подолі — «смерди», у
яких не було найменших прав
володіння ні знаряддями праці, ні
її результатами. Законодавство,
яке визнало за норму
візантійський «Номоноканон»,
було системою штрафів і покарань,
а не прав і їх захисту як у
князівському, так і в церковному
суді. Залякування було
необхідним елементом для
суспільства, в якому існувало й
таке явище як «зубоїжа», просто —
можливість вкусити ворога чи
недруга.
Культура неабияк залежала від
іноземних зразків: ікони
створювали як репліки-повтори на
привізні з Константинополя,
храми розписували під
керівництвом майстрів-«ромеїв».
Митрополит Іларіон, чиє «Слово
про Закон і Благодать», сказане
при освяченні Софії Київської,
пережило сторіччя, використав
риторичні прийоми, вже «відпрацьовані»
патріархами Царграда. У
літературі того часу не
зустрічаються античні автори,
перекладали переважно
балканські тексти для морально-домашнього
читання. І вже з XIV сторіччя на
іконах почав з’являтися в образі
«Града Небесного» —
середньоєвропейський замок або «бург»,
симптом пошуку нових «центрів
культури».
Міський побут значною мірою
тримався на привізних речах. Таке
масове поширення візантійських
амфор і корчаг, які, вірогідно,
використовували як тару після
вина й олії. І це — попри
існування в Києві цілого
кварталу гончарів!
ВІДЧАЙ — ЦЕ НЕ ДЛЯ НАС
Умберто Еко, підхопивши тезу про
«кінець історії», розвинув її до
«картинки-жахалки»: після
енергетичної катастрофи на землі
почнеться доба «нового
варварства». Похмуро, але
достовірно він показав, як масова
культура ХХ сторіччя стане «культурою
мовчазної більшості» в
майбутньому. Так от. Україна з її
запасом неймовірного терпіння,
пристосовуваності до історичних
катаклізмів і віри в міф — цілком
може стати центром нової
духовності. Як за всіх часів,
територія, оточена кордонами
Київської Русі, й у майбутньому
залишиться батьківщиною
талановитих людей, які йдуть
звідси, керовані місіонерством і
жаданням давати плоди культурі, а
не животіти у вигаданому
героїзмі міфу. Отже, жити в «катастрофічному
світі» — нам не звикати. І той наш
досвід виживання ще стане у
пригоді людству. Попри всі міфи
про колишню велич, попри «похмуру
добу середньовіччя».
Випуск газети №:
№97, (2007)Рубрика
Пошта «Дня»