«Україна на правильному шляху, інакше всі IT-шники вже давно роз’їхалися б»
«Хрещениця» «Дня» стала єдиною командою з СНД, що потрапила до відомого бізнес-акселератора 500 Startups у Кремнієвій долині![](/sites/default/files/main/articles/24052013/1komp.jpg)
Окрім українського стартапа TRData, який є аналогом Bloomberg для ринків, що розвиваються, до інкубатора пройшли ще 26 команд. Із них п’ять команд з Індії, дві з Японії, дві з Йорданії. По одній команді з Бразилії, Тайваню, Чилі, Іспанії тощо. США представляють вісім команд. Про це повідомляє сайт компанії «500 startups».
Як відомо нашим постійним читачам, у «Дня» — особливі відносини з TRData. Вісім місяців тому наша газета була першим ЗМІ, який написав про успіхи цієї молодої української компанії. Ця стаття — поміщена в рамочку і висить на стіні в офісі компанії. А засновник Антон Пасєчников і колектив чи то жартома, чи то всерйоз називають «День» хрещеною матір’ю TRData. Мовляв, з легкої руки журналістів газети в компанії розпочалась черга чудових приводів для публікацій у ЗМІ.
Її засновник Антон ПАСЄЧНИКОВ — про те, що треба зробити, щоб з’явилась велика українська IТ-компанія зі світовим ім’ям:
— Ось ви говорите, що ваша компанія — це такий собі «Bloomberg» для ринків, що розвиваються. Це як?
— Bloomberg і Reuters засновують збір даних у великих організаціях, тому у них не дуже добре виходить збирати дані з ринків, що розвиваються. До таких ринків належить більшість країн світу, зокрема Україна і Росія.
Річ у тім, що важко одразу ж зібрати дані, а у нас це виходить швидше і легше. Ми можемо прийти на ринок, коли його практично немає і надати платформу, яка дасть цьому ринку можливість розвиватися практично з нуля. Немає необхідності у створенні інститутів великих маркетмейкерів. Це виходить за рахунок того, що ми децентралізуємо збір даних, робимо його доступнішим. Ми вигадали демократичний спосіб, який дозволяє звільнити час на збір даних із ринків. Це ще називають Crowdsourcing of Financial Data (використання знань натовпу щодо фінансової інформації). Але формулювання сильно розширює те, що ми робимо. Ми просто збираємо точну і правдиву інформацію про ринок, а надання інформації демократизуємо. Це означає, що ми даємо можливість набагато більшій кількості людей бути творцями на ринку. Чи буде цей ринок комусь іншому цікавий — це вже питання ринку.
— З України багато IТ-спеціалістів виїжджають на Захід. Чому, незважаючи на їхній неабиякий внесок у розвиток світової індустрії, у нас усе ще немає української компанії, яка була б відомою на весь світ? Як цю ситуацію можна виправити?
— Рух розумової робочої сили набагато перевищує рух самої структури підприємств, тим більше можливості зміни законів, умов ведення підприємницької діяльності. Особливо це помітно в IТ. Для того, щоб написати програму, людині особливо нічого не потрібно, окрім маленького комп’ютера, який може подорожувати разом із нею.
Проблема витоку мізків — своєрідний комплімент для України, тому що наша країна сьогодні — один із найбільших ресурсів у світі для IТ-кадрів.
До того ж, що ми розуміємо під терміном «велика компанія зі світовим ім’ям»? Важко сказати, в якій країні Google і Facebook присутні найбільше. Їх бізнес функціонує не лише в США, він глобальний. Головний офіс розташований у США, але податки вони платять не лише в цій країні.
Проблема в тому, що творча сила людей починає проявлятися, коли вони разом. Саме тоді вони починають втілювати в життя креативні ідеї. Тому країни, включаючи Україну, намагаються зробити так, щоб ці групи якомога частіше збиралися разом. Також треба робити все можливе, щоб людина, яка хоче розпочати свій бізнес, могла це зробити, не виїжджаючи за кордон. Або ж, виїхавши за кордон, подивитись і повернутись назад. На мій погляд, ці два принципи найважливіші.
Україна на правильному шляху, інакше всі роз’їхалися б уже давно. Правильно, що зараз роблять основний акцент на створенні інкубаторів. Надалі треба створювати інфраструктуру. Починаючи з того, де можна швидко і легко зняти офіс за невеликі гроші. Щоб прийти посидіти там із людьми, які працюють так само, в таких самих компаніях. Закінчуючи тим, щоб можна було швидко відкрити компанію і не було жодних наслідків, які призводили б до чогось негативного, відволікаючи від розумової діяльності.
Що більше інфраструктури створюватиметься в Україні, то вища ймовірність того, що хтось створить таку компанію. Наздогнати і перегнати Кремнієву Долину за один день неможливо, тому що в останній живуть уже три покоління стартаперів. Той досвід, який є тут, треба використовувати. Доїхати з України до США можна за один день. Якщо зробити так, щоб люди почувалися вільно з точки зору ведення бізнесу, як вони можуть почуватися в Кремнієвій Долині, тоді я бачу, що майбутнє є. Тим більше в Україні їх значно більше кадрів.