«Любов» і «Творіння»
Художниця Зінаїда Ліхачова представила на Art Kуiv Contemporary спецпроект, який готувала до Miami River Art FairУ межах сьомого Art Kуiv Contemporary (детальніше про подію можна дізнатися з репортажу оглядача «Дня» Дмитра Десятерика «Шик, блиск, краса» від 2 листопада) свій скульптурний спецпроект представила художник Зінаїда Ліхачова. Дві концептуальні піраміди — «Любов» та «Творіння» — були розташовані в центрі основної зали «Мистецького Арсеналу».
Піраміда «Любов» — вісім кубів, кожний з яких символізує певну сутність. Усі вони відрізняються один від одного своїм змістом: текстурою, щільністю, якістю та походженням матеріалів. Природа кубів, як йдеться у авторському поясненні під роботою, така ж різна як і люди, флора та фауна, погода та пори року. Утім, попри розбіжності, між усіма елементами панує єдність та гармонія. Кожен знаходить своє місце у геометричному калейдоскопі світу. А сполучною тканиною для них є любов. Лише це почуття здатне поєднувати те, що на перший погляд поєднати неможливо.
Піраміда «Творіння» символічно відображає стадії внутрішньоутробного розвитку людини. Яйце на її вершині — народження. «9 кубів — це 9 стадій фізичного розвитку людини, які приховані в реальному житті від людського ока. 9 — це сакральне число. Період 9 місяців — це часовий відрізок народження наших думок та ідей, а також їхнього розвитку та матеріалізації», — йдеться в поясненні під роботою. Кожен куб пофарбовано кольором, який відповідає кольору шкіри людини на різних стадіях внутрішньоутробного розвитку.
На жаль, сама автор роботи на відкриття Art Kуiv Contemporary не змогла прийти. Однак «Дню» вдалось поспілкуватись із Зінаїдою після події.
— Попри те, що ви не були на відкритті, очевидно, що ознайомилися з експозицією сьомого Art Kyiv Contemporary під час його підготовки. Кого з митців та яку з платформ для себе відзначили?
— На жаль, я не встигла побачити всі платформи. Коли я була в «МА», їх лише монтували. Утім, з того що побачила, оцінила нові роботи художника Олександра Ройтбурта, полотна-двері Оксани Левченя-Констянтинівської, і звичайно ж, творчий простір куратора виставки Олександра Соловйова...
— Зінаїдо, а що особисто для вас — участь в Art Kуiv Contemporary?
— Влучне запитання. Зізнаюся чесно, я не збиралася брати участь у цьогорічному Art Kуiv Contemporary. Роботи, представлені мною, готували на Miami River Art Fair 2012, куди вони пройшли попередній відбір за ескізами. Абсолютно несподівано ми змогли закінчити їх раніше, ніж планували. Тож участь в Art Kуiv Contemporary — досить спонтанне рішення. Але від цього для мене воно не менш осмислене. Це — моя комунікація з українським глядачем. Кожен мій проект в своїй ідеї містить послання. І важливо, щоб воно знаходило адресатів.
— Що надихнуло вас на створення спец проекту «Любов та Творіння»?
— Бажання! Утім, вертикальну піраміду «Любов» я побачила уві сні. Різні форми із різних матеріалів повинні були поєднатися між собою, причому одна з них мала бути звуком. Довго я була спантеличена і захоплена, консультувалася з інженерами як це можна реалізувати. Зрештою вирішила зробити прозорий куб, який кожен, образно, може наповнити чимось своїм. Коли вже все було готове, я зрозуміла, що цей об’єкт має називатись любов. Адже лише любов може поєднати непоєднуване, і лише любов здатна на неможливе.
— Для вас як для митця скульптура — це нова форма творчості. Як ви в ній почуваєтесь?
— Пошук нових матеріалів та форм передачі творчих ідей мене завжди захоплює.
Нагадаємо, ще донедавна з творчістю Зінаїди Ліхачової можна було познайомитися на подіумі. Як дизайнер одягу Зінаїда дебютувала два роки тому на Оксфордському тижні моди. Згодом Ліхачова готувала колекції для українського, російського, грузинського подіумів. Утім нещодавно, фактично напередодні 15-тої річниці Українського Тижня Моди, вона повідомила, що припиняє свій дизайнерський бізнес і закриває ательє.
«Я пішла далі в мистецтво. І почуваюся дуже вільною. У моді багато законів і рамок, а в мистецтві — свобода», — поділилася з «Днем» Ліхачова. Підтримує рішення дружини і її чоловік — голова Адміністрації Президента України Сергій Льовочкін. «Найголовніше, аби вона себе реалізовувала. Якщо це відбувається в такий спосіб, нехай. Аби їй було добре», — зауважив він у розмові з «Днем».
Автор цих рядків зустрів подружжя в переддень парламентських виборів на Mercedes Benz Kyiv Fashion Days. Льовочкін прийшов на показ колекції британського дизайнера Жан-П’єра Браганзи S/S 2013, яка нещодавно стала справжньою подією на тижнях моди в Лондоні, підтримати дружину. Ліхачова допомагала готувати показ британського дизайнера. Адже саме творчість Зінаїди Ліхачової, як розповідає сам Жан-П’єр Браганза, надихнула його на створеня цієї колекції. Британський дизайнер використав художні роботи Ліхачової «Transformation» та «Touch» у якості принтів для тканин. Також до колекції Браганзи S/S 2013 увійшли аксесуари «blackessories» від Ліхачової. Для самого дизайнера Зінаїда підготувала особливий подарунок — птаха фенікса (phoenix), розписаного в техніці «сорок клинків».
«Колекція відображає концепцію моїх малюнків. Все дуже абстракційно, але концептуально. Це — поштовх. Він це впіймав і відобразив у своїх роботах», — поділилася враженнями з «Днем» Зінаїда. Хоча, як зізналася художниця, цей досвід для неї є певною мірою переломним. «З дитинства я звикла до того, що коли закінчую якусь роботу, то вже нікому не даю, щоб з неї щось робили. А він їх отак «переосмислив». Але зробив це дуже гарно», — розповіла вона.
«Прийшло багато людей. А значить це — цікаво. Вона завжди щось малює. Тепер її картини є ще на британських сукнях. Думаю, що для неї це — цікавий досвід», — прокоментував колецію Жан-П’єра Браганзи Сергій Льовочкін.
А мистецтвознавець Інеса Федчишин зізналася, що «отримала справжнє естетичне задоволення» від колекції. «Вона (колекція. — Авт.) європейська: практична, але разом з тим ефектна. Принти Зінаїди вдихнули життя в асиметричні і архітектурні моделі Жан-П’єра Браганзи, додавши їм певної жіночності, теплоти й ніжності».