Перейти до основного вмісту

Мистецтво брехні

16 січня, 16:08
КАДРИ ІЗ ФІЛЬМУ РЕЖИСЕРА МОРІСА ПІАЛИ «ПОЛІЦІЯ» / ФОТО НАДАНО ПРОГРАМОЮ «АРГУМЕНТ-КІНО»

Вночі з 19 на 20 січня о 01.25 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Аргумент-кіно» та фільм режисера Моріса Піали «Поліція».

Фільм «Поліція» французького кінорежисера Моріса Піали, який створено 1985 року, є не просто поліційною стрічкою, не звичайною комерційною кримінальною драмою, якими рясніє історія французького кінематографа. Це авторський фільм, дію якого, сказати б, рухає прихована релігійна пружина. 

Сюжет картини розгортає історію інспектора поліції, цілком брутальної, жорстокої, цинічної особи. Та, розслідуючи справу про торгівців наркотиками, інспектор знайомиться з дивною, непередбачуваною дівчиною, в яку закохується. Проблема ж у тім, що ця дівчина всіх обманює, й інспектор поліції не є тут винятком.

Моріс Піала зафільмував принципово неполіткоректну стрічку, яка сповнена насильства, водночас — релігійного духу. Взагалі, його називали екстремістом від режисури. Скажімо, від акторів — а в «Поліції» в головних ролях Жерар Депардьє і Софі Марсо — він вимагав не зображати певні дії, а чинити їх фізично.

Піала сповідував так званий ліворадикальний католицизм, що надзвичайно критично ставиться до соціальних інститутів і закликає людину до розуму та сумління. Зокрема, слід погодитися з тими дослідниками, які вважають, що в картині «Поліція» режисер вдається до, сказати б, мистецької вівісекції душі та людських страждань.

Згідно ж з ученням ліворадикального католицизму, проблема страждання полягає в тому, що люди не вміють його використовувати. А це можливо лише за участі розуму і сумління. Решта засобів — сумнівні, а часто — це просто красиві слова, які, мов та кислота, розчинять сенс; його витіснено містицизмом, а за містицизмом приходить диктатура.

У фільмі «Поліція» Піала показує щоденну рутину поліційної роботи. Водночас він не виводить охоронців порядку на постамент, але, власне, тому, що з протилежного боку — ще гірше. Для нього всі є жорстокими, всі є злодіями та вбивцями. Справжній бо гріх митець вбачає в іншому — в тому, що злочинці брешуть. А брехня є одним із найбільших злочинів для християнина.

І це найпекельніший гріх, бо він щосекунди, поступово й безперервно розкладає людську душу... Далі ж, мовляв, іде ланцюгова реакція, бо поліцейські, щоб добитися від злочинців правди, борються проти брехні тим, що самі змушені брехати. Зло, таким чином, стає заразним.

Також варто зауважити, що фільм «Поліція» брав участь у конкурсній програмі Венеційського міжнародного кінофестивалю, де Жерара Депардьє було визнано найкращим актором, і він отримав відповідний приз.

Не останньою чергою, певне, через те, що Моріс Піала, творчий шлях якого аналізуватимуть у програмі в спеціальному сюжеті, як вже було сказано, знімаючи радикальні психодрами, ставить виконавців у важкі, навіть болісні обставини, він, сказати б, витискає акторів насухо. Та, власне, завдячуючи цьому, багато з них у фільмах саме цього режисера зіграли свої найкращі кіноролі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати