Бути собою
З Днем народження, Ліно Василівно!
Здавалося б, це так просто — бути собою. Щодня, щороку, все життя... Не зраджувати собі, не продаватися, не піддаватися спокусам, які лукаво обступають тебе зусібіч.
Це дуже просто. Треба тільки (тільки!) дорожити своєю внутрішньою свободою, пам’ятаючи: схибиш у малому — втратиш у великому. Надто якщо ти — поет, митець.
Ліна Костенко не раз поверталася у своїй поезії до цієї думки.
І в історичному романі у віршах «Маруся Чурай», героїня якого не може дозволити собі поступитися ні в чому: вона знає, що угоди із совістю — фатальні для творчості. Естетика без етики? Ні, це не для неї — робити вигляд, лукавити. «А з чого ж, Грицю, пісню, я складу?» — запитує Маруся Чурай не так Гриця, як сама себе, коли той радить забути про його зраду і спробувати перехитрити долю.
І поема «Сад нетанучих скульптур» — теж про етику й естетику. Про повчальну — сумну — історію митця, який згубив талант, бо дозволив світу впіймати себе...
Поезія Ліни Костенко здатна «прищеплювати» дух свободи. Вона нагадує про СПРАВЖНЄ і ВІЧНЕ в цьому нашому дивному житті — про совість, милосердя, любов... Про вічний поєдинок добра і зла... Про потребу вибудовувати себе — щодня, щороку, все життя. Якщо, звісно, ти хочеш бути Особистістю і не хочеш, за Шевченком, «гнилою колодою по світу валятись»...
Присутність Ліни Костенко серед нас, сущих серед тривог, що стають незмірними, відчуваєш постійно — і тоді, коли вона говорить, і тоді, коли мовчить.
Вона — Особистість. Може, саме тому навіть її мовчання буває красномовнішим за слова.
Сьогодні у Ліни Василівни — день народження. Гадаю, найкращий спосіб привітати поетесу — розгорнути томик її віршів, і тим самим залишитися з нею наодинці...
Володимир ПАНЧЕНКО
«Хоч сльози в мені втерла...»
Останні місяці й дні живемо, наче на краю прірви. А нині ще й відчай з’являється... Не Путін лякає, з ним усе зрозуміло, а наші тутешні вурдалаки, які «во врем’я люте» ділять портфелі й «обустроюють» точки біля грошових потоків. І це ж ми знаємо тільки дещицю з того, що відбувається.
Два поети рятують мою душу — Тарас Шевченко й Ліна Костенко! У першого не може не вражати здатність його вселенського ока побачити і безодню людського падіння, і красу людську. А ще ж ніби заново я відкрив для себе Шевченка-художника. Про себе читаю Тарасову «Молитву»: «Робочим головам, рукам / На сій окраденій землі / Свою ти силу ниспошли...»
Сидить диявол десь на Гіндукуші.
Вивчає звідти всяку Божу твар.
Питає: — Гей! Почім сьогодні душі?
Чому такий неякісний товар?
У передгір’ї зріють виногрона.
Колиску моря вітер колихнув.
— Во врем’я оно, о, во врем’я оно! —
сказав диявол і чомусь зітхнув.
І кілька книжок поезії Ліни Василівни. Яка висока простота, яка грація слова, що одним невловимим помахом душі випурхує на вищі гілочки донебесного древа!
І яка вражаюче конкретна, несуєтна любов до людського. «Старесенька, іде по тій дорозі. Як завжди. Як недавно. Як давно. Спинилася. Болять у неї нозі. Було здоров’я, де тепер воно?» І зникає силует тієї жінки на от сьому словесному полотні. Й відтак народжується поклик: «Моя бабусю, старша моя мамо! Хоч слід, хоч тінь, хоч образ свій залиш! Якими я скажу тобі словами, що ти в мені повік не одболиш!»
І раптом — з тією бабусею йде сама Україна: «...і так по крихті, крихті Україна іде з тобою, Боже мій, куди?»
Фінал, од якого в мене, суворого й знервованого до краю мужчини, який п’ять хвилин тому люто кричав у телефон і кляв цей світ, течуть сльози з очей:
Ти не заходиш. Кажуть, що ти
вмерла.
Тоді був травень, а тепер зима.
Зайшла б, чи що, хоч сльози в мені
втерла.
А то пішла, й нема тебе, й нема...
Й дивиться автор у вікно, де йде чиясь бабуся. Дивиться, «щоб думати, що, може, то моя».
Поезія Ліни Костенко робить те, що й мусить робити мистецтво: очищає і просвітлює душу. Посеред цього мороку, посеред вонючих політичних баталій і геополітичних інтриг поет кількома словами обеззброює мене і повертає віру в те, що світ і людина прекрасні.
Уклін Поету! Ліно Василівно, люблю Вас дуже, молюся Вашими віршами...
Сергій ТРИМБАЧ
Нечутно ходить вітер по землі...
Ліна КОСТЕНКО
* * *
Коли ганяли голку патефони
у затишку тодішніх рукоділь,
я змалку чула «Корневільські
дзвони»,
хоча й не знала, де той
Корневіль.
А потім, потім... Потім,
як усі ми,
почула раптом дзвони
Хіросіми.
А потім — дзвін Чорнобиля.
І зону.
І серце дзвону в попелі руїн.
І Фукусіму, де вже й не до дзвону.
Який він буде, наш наступний
дзвін?!
* * *
Проґавили, прогледіли,
і хочеться на Марс.
Це сталася трагедія,
а ви зіграли фарс.
Отримали Україну без бою
і здають без бою.
А, втім, чого ж без бою?
Б’ються поміж собою.
Дивлюся ввечері і вранці,
милуюсь депутатським
ґроном.
Яка гармонія і танці,
і єдність змій з Лаокооном!
* * *
Прости мені, мій змучений
народе,
що я мовчу. Дозволь мені
мовчать.
Бо ж сієш-сієш, а воно не сходе.
І тільки змії кубляться
й сичать.
Всі проти всіх, усі ні з ким
не згодні.
Злість рухає людьми. Але у бік
безодні.
* * *
Компроміси, компромати,
компрадори і примати.
Скільки сили треба мати,
щоб усе це витримати.
Які засиджені скрижалі, яке
злиденство зветься шансом!
На жаль, уже і в цій державі
стаю потроху дисонансом.
* * *
Доборолися! Добалакались!
Досварилися, аж гримить!
Україно, чи ти була колись
незалежною хоч на мить —
від кайданів, що волю
сковують,
від копит, що у душу б’ють,
від чужих, що тебе
скуповують,
і своїх, що тебе продають?!
Популяція! Нація! Маси!
І сьогодні, і вчора, й колись
українського пекла гримаси
упеклися мені. Упеклись!
Весь цей розбрат, і рейвах,
і ремство,
і віки безголів’я вдогонь, —
хай він спалить усе це
нікчемство
українського пекла вогонь!
* * *
Подаруй мені, доле, у вікнах
березу.
Хай спочине душа в оберегах
беріз.
Я прийшла у цей світ, щоб
пройти обережно,
не завдавши нікому ні смутку,
ні сліз.
А натомість я мушу. Усе щось
я мушу.
Бог посіяв мене у жорстокі
ґрунти.
Тут не можна пройти,
не поранивши душу.
Тут свобода не сходить, тут
сходять хрести.
* * *
Хто я?
Стеблинка гравітаційного
поля.
Клаптик інших галактик
залетів у мою свідомість.
Вогник земного дому
прихистив мою космічну
бездомність.
* * *
Нечутно ходить вітер
по землі,
цілує ніжним яблуням долоні.
Які тепер ми добрі і сумні,
які тепер ми серцем безборонні.
Як знаєм все, як хочемо не знать,
які чужі нам вихватки і пози.
І як в душі не хоче проминать
і все, і всі, побачені крізь сльози!
* * *
Хочеться чуда і трішки вина.
Дні пролітають, як сірі перони.
Чорний букет надвечір’я —
ворони —
місту підносить струнка
далина.
Що ж, я свій вік одробила сповна.
Що ж, я свій вік одробила
по-людськи.
Дні облітають, як чорні
пелюстки.
Хочеться чуда і трішки вина.
Доки ж ці пута, пора і звільнить.
Де ж ви, мої золоті пасторалі?
Літо літає і осінь дзвенить.
Розпач накручує чорні спіралі.
Де ж мого слова хоч би хоч луна?
Знову пішла Україна по колу.
Знову і знову, ще раз у ніколи?!
Хочеться чуда і трішки вина.
Вірші з книжки «Річка Геракліта» (2011), «Мадонна Перехресть» (2011) та з ювілейного виступу поетеси в Українському домі 22 березня 2010 року
Випуск газети №:
№49, (2014)Рубрика
Культура