Перейти до основного вмісту

«Політика Петра Порошенка будуватиметься через ЗМI»

Андрій КУЛАКОВ — про те, як Президент захищатиме інформаційний простір та чому оточує себе медіа-персонами
13 червня, 11:04
ФОТО РЕЙТЕР

«Українці покладають великі надії», «ми всі сподіваємося», «кредит довіри», — такі слова дуже часто лунали з ефірів усіх українських каналів цими вихідними під час інавгурації Петра Порошенка. Трансляції й телемарафони більше видавалися «мантрами миру» і заколисуванням суспільства, ніж ознакою готовності громадськості з першого дня слідкувати за кожним кроком новопризначеного глави держави і чинити тиск, якщо він не буде виконувати свої передвиборчі обіцянки. В сюжетах про перші кроки нового президента відчувається така собі ейфорія радості від маленької перемоги... І чималі надії. Це ми вже проходили після першого Майдану десять років тому. А втім, список персон, які вітали Петра Порошенка в Мистецькому Арсеналі, перші офіційні призначення на посади — сигнал, що журналістам та громадським активістам не час розслаблятися.

П’ятий Президент України — людина не далека від медіа-середовища, а за останніми його словами, це середовище покидати він і не хоче (ще перед інавгурацією Петро Порошенко кілька разів відмовлявся продати «5-й канал», який йому належить, до цього він володів часткою компанії KP-Media (журнал і сайт «Корреспондент», портал Bigmir. — Авт.). Експерти вважають, що глава держави розуміє, що здобути прихильність журналістів — це майже те саме, що здобути прихильність суспільства — одне випливає з іншого. Тому й оточує себе людьми, які сприятимуть проведенню цілеспрямованої інформаційної роботи з населенням, як от Борис Ложкін чи Святослав Цеголко.

Чи продасть очільник держави свій канал, яких кроків очікувати від нього в інформаційній політиці та про що свідчать перші призначення відомих медіа-персон? Про це «День» говорив із медіа-експертом, директором із програмної діяльності «Інтерньюз-Україна» Андрієм КУЛАКОВИМ.

— Як показує практика, бажано, щоб найвищі держслужбовці не були власниками медіа-ресурсу. Навіть якщо вони не будуть його використовувати для формування свого політичного іміджу, що майже неможливо в реальності, то все одно це зайвий дражливий момент, який варто було б президенту усунути, — говорить Андрій КУЛАКОВ. — Ручне керування мовником, можливо, і було б ефективним у короткостроковій перспективі, але це аж ніяк не відповідає очікуванням зламу системи, яка працювала до цього. До того ж те, що канал змінює власника, не означає, що медійники змінять редакційну політику. Петро Порошенко як людина, яка не далека від медіа-індустрії, має розуміти ситуацію й докласти максимум зусиль для того, щоб удосконалити медійну систему. Такі процеси, як маятникові хитання у висвітленні подій на Майдані, що у нас відбувалося восени цього року з телеканалом «Інтер», має стати неможливим в українському інформаційному середовищі. Якщо ми зможемо побудувати систему, де довіра аудиторії стане головним активом медіа-бізнесу, тоді припиняться розмови про «антиканали» і «проканали».

— Про що свідчать нові призначення від Президента: Бориса Ложкіна і Святослава Цеголка, які також вихідці з медіа-сфери, на посади голови АП та прес-секретаря Президента України відповідно?

— Позитив призначення Ложкіна в тому, що це не політик, він — управлінець. Президент взяв людину, яка вміє вправно організовувати процеси. Ці призначення вказують на те, що політика Порошенка буде «медіазована», тобто всі реформи і кроки розтлумачуватимуться аудиторії через ЗМІ. Ця ж аудиторія сегментуватиметься — буде розуміння того, як працювати на внутрішнього глядача і як — на закордонного. Мало робити якісь зміни, треба доносити це до людей. Особливо важливими стають попередні медіа-кроки під час реформ. Тоді вони матимуть менший опір, адже зміни викликають спротив у будь-який час. Це означає не зомбування чи пропаганду, а лише цілеспрямовану інформаційну роботу з населенням. Що ж до Бориса Ложкіна, то є надія, що він як медіа-менеджер розумітиме, як побудувати роботу АП таким чином, щоб уся робота сприймалася громадянами через ЗМІ. Журналісти не мають вчитуватися в довжелезні прес-релізи і вишукувати за бюрократичними висловами, що ж справді сталося. Думаю, політика стане більш наближеною до народу в сенсі розуміння.

Але серед цих позитивів є й негативні моменти. Якщо курс Президента буде не настільки реформаторським, як цього очікує суспільство, то існуватиме багато інструментів для окозамилювання. Тими самими медіа-технологіями можна показати, що відбувається щось нове тоді, коли насправді консервуватиметься стара система. Все залежить від президентської політики.

Стосовно прес-секретаря, то всі знають Святослава в першу чергу як хорошого репортера, тобто людину, яка працює «в полі» і вміє видобувати інформацію. Він не «кабінетний» журналіст і не ведучий, який працює лише в кадрі. Це означає, що він знає ціну інформації, як вона добувається і має подаватися. Це допоможе йому спілкуватися однією мовою з колегами і побудувати з ними тісний зв’язок. Крім того, і Святослав Цеголко, і Петро Порошенко мають зв’язки у медіа-спільноті, тож хочеться вірили, що ЗМІ буде легко виходити на контакт. Сподіваюся, що зайвий бюрократичний момент подолано.

Загалом, думаю, що посади для Цеголка та Ложкіна — більше певний виклик для них, аніж виграш, про що вчора і заявив Святослав Цеголко. Крім того, я не вважаю, що як Ложкін, так і Цеголко будуть робити для Президента «тепличні умови» для того, щоб убезпечити його від гострих запитань чи подавати інформацію Порошенка вибірково. Та і сам Президент з огляду на свою попередню діяльність може користуватися різними інформаційними потоками.

— Виходячи з перших кадрових рішень, чи можна спрогнозувати майбутню інформаційну політику АП на сході України?

— Треба розрізняти короткостроковий період, коли йде війна, і довгостроковий. У короткостроковій перспективі можуть бути задіяні всі засоби для того, щоб нормалізувати ситуацію суто військовою операцією. В таких умовах доцільне вимкнення російських телеканалів та інші інформаційні механізми. Коли ж ситуація нормалізується, має бути вибудувана ціла логічна система, яка включатиме і російськомовне (проукраїнське по суті) мовлення, яке охоплюватиме і пострадянські території, й розбудову регіональних ЗМІ, і підйом громадського мовлення. Це дозволить нам формувати новий імідж України. Але це довгострокова перспектива. Коли ж іде війна, потрібно нормалізувати ситуацію навіть тими засобами, які, можливо, є не надто популярними.

— Під час президентства Віктора Януковича проводилася програма «Діалог з країною», за ідеєю якої глава держави мав відповісти на запитання людей із різних соціальних прошарків. Правда, потім колишній шеф-редактор «Шустер LIVE» Андрій Трухан заявляв, що Януковичу ставили заздалегідь узгоджені запитання наперед визначені журналісти. Чи варто очікувати таких «діалогів» із Петром Порошенком?

— Такі програми, безумовно, потрібні. А формат тут відіграє чи не ключову роль. Коли відбувається діалог, то кожна сторона має бути достатньо репрезентативною. Ми бачимо, що в сучасній медіа-сфері часто добираються недостатньо репрезентативні експерти, які оголошують сентенції так би мовити Vox populi (з латинської перекладається як «голос народу», в Україні часто використовується на позначення популізму, тобто риторики, яка апелює до народних мас і експлуатує людські надії, довірливість, страхи, незадоволення життям, забобони та обіцяє «прості» та швидкі методи подолання проблем. — Авт.). Ретельна попередня робота має полягати не в режисеруванні, а у відшукуванні компетентних людей із різних соціальних верств населення. Бо дуже часто у медіа озвучуються не релевантні думки. Наприклад, проводиться опитування, чи потрібне проведення АТО, серед людей, які не є військовими експертами і навіть не проживають на тій території, де ця операція проводиться. Тому такий діалог потрібний, але можливий лише при репрезентативному відборі аудиторії. За інших умов ним дуже легко маніпулювати.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати