14 екс-посадовців – під дією санкцій
Експерт: «Тепер Україна має успішно здати екзамен із призначення антикорупційного прокурора, інакше втратить довіру Європи»![](/sites/default/files/main/articles/08062015/6kalenyuk1.jpg)
ЄС опублікував правові акти про продовження санкцій проти соратників колишнього президента України Віктора Януковича. Рішення оголосили вихідними — 6 червня. Воно стосується екс-міністра юстиції Олени Лукаш, екс-міністра освіти Дмитра Табачника та народного депутата Сергія Клюєва (брата колишнього голови Адміністрації Президента).
Відтак, санкції щодо Клюєва продовжили до 6 жовтня 2015 року, щодо Лукаш і Табачника — до 6 березня 2016 року. А з Віктора Януковича-молодшого санкції зняли. Цікаво, що доки Європа продовжувала санкції, один з фігурантів санкційного списку, Серій Клюєв, з якого минулого тижня парламент зняв депутатську недоторканність, зник з країни. Про це вчора повідомило МВС.
Нагадаємо, що 14 українських екс-високопосадовців, включно із Віктором Януковичем, перебуватимуть під дією санкцій до 6 березня 2016 року. Обмеження застосовано, аби заморозити та повернути незаконно привласнені державні активи України. Чому Європа прийняла саме такі рішення? І як далі не втратити довіру європейців у боротьбі за повернення вкрадених коштів? Про це «День» запитав директора Центру протидії корупції Дарину КАЛЕНЮК:
— Рішення щодо санкцій вирішували 28 країн-членів ЄС і ухвалювала Рада Європейського Союзу. Щодо Олени Лукаш і Дмитра Табачника санкції продовжили, бо в Україні їм оголосили підозру в економних злочинах, а щодо Сергія Клюєва — вплинуло голосування в Раді про зняття депутатської недоторканності, тож тепер чекають на подання ГПУ по ньому. Якщо до 6 жовтня такого подання Генпрокуратура не зробить, санкції з нього знімуть. По молодшому Віктору Януковичу зняли санкції взагалі, бо проти нього немає кримінальних проваджень і звинувачень у економічних злочинах. Тож Україна «вскочила» в останній вагон європейської довіри.
Наразі щодо подій в Україні в Європі панують наступні настрої. Там всі розуміють, що результату немає, навіть по цьому списку ті країни-члени ЄС бачать, що немає переданих справ до судів і немає жодного обвинувачувального висновку. Європейці чекають, але в них немає ілюзій щодо готовності України боротися з корупцією. Вони бачать, що немає належної політичної волі для цього, і дуже уважно спостерігають за створенням НАКБ і антикорупційної прокуратури, яка має запустити «живу кров» у систему органів кримінальної юстиції. Вони бачать, що Адміністрація Президента намагається контролювати й призначення антикорупційного прокурора.
В чому тут проблема? НАКБ не зможе розслідувати злочини без кримінальних прокурорів. Будь-яке слідство має процесуально керувати прокурор. Тому, крім детективів НАКБ, має бути й прокурор. Два тижні тому було ухвалено у першому читанні законопроект №2667, в якому йдеться, що буде створено антикорупційну прокуратуру в межах Генпрокуратури з максимальними гарантіями незалежності і що її керівника призначатиме конкурсна комісія. Наразі тривають тяжкі переговори, як її сформувати: АП хоче, аби парламент і Генпрокурор призначали по п’ять осіб. Але це дуже небезпечно, бо ми маємо лояльного Генпрокурора до Президента, і в парламенті у гаранта є найбільша фракція в Раді.
Наразі в Європі панують наступні настрої, щодо подій в Україні. Там розуміють, що результату немає. Навіть по цьому списку країни члени ЄС бачать, що немає переданих справ до суді і немає жодного обвинувачувального висновку. Європейці чекають, але там немає ілюзій стосовно готовності України боротися з корупцією. Вони бачать, що немає належної політичної волі для цього і дуже уважно спостерігають за створенням НАКБ і антикорупційної прокуратури, яка має запустити живу кров в систему органів
Це означає, що Президент отримає більшість в конкурсній комісії і конкурс не буде незалежним. Тобто прикриваючись конкурсом «для галочки» перед міжнародниками, Президент призначить, кого захоче, і намагатиметься здійснювати вплив на нього та інших антикорупційних прокурорів, а це вже вплив на НАКБ.
Зараз у законопроекті прописується, аби цю норму збалансувати. Якби не було втручання міжнародників і донорів України, то його проголосували б, і комісія формувалася 5 на 5. Але завдяки тиску МВФ та СБ з’явився шанс дійти компромісу і визначити формулу, яка гарантуватиме незалежність цьому прокурору. Наразі пропонують формулу «7 на 3»: парламент дає 7 осіб, а Генпрокурор — 3. В такому разі є шанс збалансувати конкурсну комісію. Адже тоді від парламенту за квотним принципом будуть делегуватися представники в конкурсну комісію і своїх людей дадуть і маленькі партії. Ні в кого не буде більшості.
Україна має успішно здати екзамен з призначення антикорупційного прокурора, інакше втратить довіру Європи. Віра ЄС в серйозність намірів української влади побороти корупцію поступово зникає. Для європейців важливо, аби НАКБ чи антикорупційний прокурор не були політичними «дубинками» для політичних розправ. Прозоре обрання антикорупційного прокурора — це ще й старт розслідуванням НАКБ.