На кордоні запровадили індикативні ціни
Експерт: Ми боїмося, що це розв’яже руки митникам для наповнення бюджету і посилить тиск на бізнес
Бізнес поступово оговтується від зміни правил оформлення товарів на кордоні. Починаючи з минулої пятниці, з підприємницького сектору надходять сигнали про те, що на кордоні майже всі вантажі зупинено. Причина — почала діяти урядова постанова № 724, згідно з якою всі товари мають розмитнюватися не за фактичною зазначеною в контракті ціні, а за індикативними цінами, визначеними Державною фіскальною службою України (ДФСУ).
Кабмін пояснює такий крок боротьбою з корупцією у фіскальних органах. «Нам треба виправити ті злочинні помилки, які були допущені на митниці за останні три місяці. Передусім ідеться про непрозорий порядок розмитнення товарів. І сьогодні Кабмін ухвалює рішення про запровадження єдиного підходу та єдиної формули розмитнення товарів — чи то в Києві, Львові чи на Волині», — розповідає прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Мета висока, але це не вся правда. Як з’ясувалося, є ще один бік новації. За словами Яценюка, уряд вніс пропозицію про запровадження експерименту з використання доходів, які було зібрано понад індикативні плани. «Діляться вони таким чином: 50% до державного бюджету, 50% — до місцевого бюджету. І тому уряд сьогодні затверджує індикативні показники. Порядок формування порогу — скільки треба зібрати для того, щоб отримати перевищення, яке можна використовувати на вирішення проблем у кожній галузі», — роз’яснив прем’єр. Тож чим більше в регіональних митницях «витрусять» із бізнесу, тим краще?
З оцінками митних змін не забарився Одеський губернатор Михаїл Саакашвілі. «В черговий раз ДФСУ намагається провести псевдореформу замість встановлення чесних правил гри, що ще більше погіршує стан бізнесу. Проігнорувавши надії імпортерів на справедливі ціни розмитнення, прем’єр-міністр підписав постанову № 724, згідно з якою всі товари тепер почали розмитнювати не за фактичною (відповідно до Митного кодексу), а за заздалегідь визначеною ДФС ціною», — пояснив він. Як зазначив губернатор, наразі оформлення на всіх митницях паралізовано. Саакашвілі вважає, що новий порядок надає можливість фіскальній службі маніпулювати вартістю розмитнення в ручному режимі, визначаючи ціни на товар за допомогою власних баз даних, ігноруючи при цьому реальні договори купівлі та зазначені в них ціни. «Більше того, ДФС має забезпечити використання цих орієнтовних цін розмитнення. Переконаний, вони з радістю виконають це «почесне» завдання, адже для сьогоднішніх корупціонерів це навіть і краще», — каже губернатор. Він пояснив, що коли, наприклад, імпортер купив деталі для свого машинобудівного заводу за реальним прозорим контрактом за 100 тисяч доларів, а в митниці він не «свій» і в базі ДФСУ ці деталі коштують 500 тисяч, то імпортер буде просто поставлений перед фактом. За його словами, ці ціни розмитнення кардинально відрізняються у різних регіонах. «І нарешті, це суперечить всім міжнародним нормам. Україна є членом ГАТТ, у якій чітко вказано, що першорядним методом є визначення митної вартості за ціною контракту. І резервний метод можна застосовувати лише в тому разі, якщо ціну контракту визначити не можна. Насіров готовий заплющити очі навіть на міжнародні норми, аби залишити чинні порядки, що паразитують на митниці?» — додав Саакашвілі. Щоправда, тут одеський губернатор лукавить, але про це пізніше. На думку Саакашвілі, таким чином, під виглядом реформ ще більше погіршується становище бізнесу.
Але що, власне, думає сам бізнес? Про це «День» запитав голову підкомітету вартості і класифікації митного комітету Громадського ради при ДФСУ Галину ВДОВІНУ:
— Я не підтримую це рішення КМУ. Треба називати речі своїми іменами: у нас давно вирішення економічних питань визначають політичні рішення. Нам всім добре відомо, що ця ініціатива надійшла від одеської команди реформаторів. У пресі мусувалося, що саме губернатор Саакашвілі наполягає на запровадженні усередненого індикативу для товарів по всій країні. Саме через це отримали таку жахливу постанову. Вона не суперечить європейським нормам стандартам і не порушує норм українського законодавства. Завжди була прив’язка автоматичної системи управління ризиками до критеріїв митної вартості. Але конкретно в цьому разі в зазначену процедуру втрутився КМУ, і все зосереджено під його тотальним контролем. Замість того, щоб розвивати й удосконалювати роботу митниці, тепер займаються ручним управлінням визначення вартості товарів. Це не правильно. Навіщо винаходити велосипед, якщо можна просто виконувати норми чинного Митного кодексу України? Негатив у цьому всьому міститься, і він полягає в тому, що відповідними питаннями нині в країні займаються всі, починаючи з депутатів, МВС, СБУ й закінчуючи губернаторами.
У постанові КМУ в пріоритеті — норми Митного кодексу України, де головним методом визначення вартості є ціна контракту. Тепер же, якщо бізнес подає пакет документів і в митного інспектора висвічується «червоне вікно» з ризиком нижче встановленої за усереднену ціну, то підприємцю потрібно доносити додатковий пакет документів, і лише потім після перевірки оформлюватиметься митна декларація і товар виїжджатиме.
Постанова активно почала працювати з другої половини дня п’ятниці і до другої половини дня понеділка були складності, бо далися взнаки слабкі місця. Вся відповідальність лежить на інспекторові й начальнику митного посту. Інспектори ще не навчилися брати повну відповідальність за прочитання норм кодексу, і тому виникають складнощі на етапі оформлення, які на початку паралізували майже все розмитнення в країні. Із вчорашнього дня крига скресла: поступово почали оформлюватися компанії. Позитивний момент цієї постанови: «сірі» компанії з понеділка зупинили всі свої оформлення, що добре, бо вони займалися демпінгом на ринку.
Чому бізнес протестує? Де-юре зазначена постанова не порушує жодних законів, якщо не брати до уваги, що вона не проходила громадське обговорення. Якби це зробили, то ми категорично виступали б проти неї. Чому? Зараз, щоб ухвалити рішення, інспектор має знати досконало норми Митного кодексу, і на нього не повинні впливати жодні фактори, тобто він має взяти пакет документів, якщо не найде розбіжностей і неточностей зняти ризик «червоного» вікна. Якщо він перевірив, документи в порядку, випускає вантажі, і тут спрацьовує де-факто людський фактор. Оскільки процедура митного оформлення — великий відсоток наповнення бюджету (а це першочергове сьогодні завдання від КМУ), то інспектору легше підвищити вартість відповідно до постанови КМУ і тоді відправити імпортера обстоювати свою правоту в судах. Як це відбувається — знаємо. Ми боїмося, що це розв’яже руки митникам для наповнення бюджету і посилить тиск на бізнес. Зараз головний акцент при митному оформленні робитиметься на інвойсній вартості товару. Ми промоніторили інформацію в регіонах і побачили, що близько 70% бізнесу згідно з новою постановою повинні будуть підвищити заявлену в митній декларації вартість товару або принести інспекторові ще більший пакет документів на підтвердження зазначеної ціни. Якщо раніше ризики «вистрелювали» за китайськими вантажами, то новий порядок показав, що проблеми виникли в європейських. Головні контрактотримачі доносили пакет документів, і їх відпустили без підвищення ціни. Усі, з ким ми розмовляли, кажуть про проблеми з оформленням, але після подання документів їм підтверджували вартість товару. Як буде далі — поки що невідомо.