Перейти до основного вмісту

Козак ОСА проти БЕТМЕНА

Чи є майбутнє в українських коміксів?
21 березня, 14:52

Днями подруга з видавничого бізнесу Ілона Замоцна кинула у «Фейсбуці» запрошення на публічну дискусію «Комікси в Україні. Бути чи не бути», яка 24 березня має відбутися у столиці. Участь у дискусії візьмуть небайдужі люди-ентузіасти, які, не шкодуючи власних часу і зусиль намагаються розвинути в нашій країні призабутий жанр «мальованих історій». У той час як у цивілізованому світі, зокрема на Заході, індустрія коміксів процвітає вже понад півстоліття, у сприйнятті українського читача ще й нині побутує стереотип, що це — дитяча забавка, не більше. Звичайно, є люди, які «в темі» — люблять і розуміють графічну літературу, красиво оформлені та ілюстровані розповіді про супергероїв і не тільки. Але вони купують і читають здебільшого адаптовані твори від «класиків» — Marvel та DC Comics — з їхніми неймовірними (і здається безкінечними) розповідями про Бетмена, Людину-павука, Супермена і т.д. А чи є взагалі український комікс? Чи може він бути конкурентоспроможним? Яких героїв пропонує світові?

Насправді сучасних українських коміксів налічується не більше десятка, а відомих, які можна легко придбати в магазинах чи замовити через Інтернет, і загалі не більше п’яти.

Так, надихнувшись Бетменом, українські автори створили історію про відчайдушного козака Максима Осу (видавництво Asgardian COMIX). У результаті вийшов не просто черговий графічний роман, а справжній історичний детектив, сповнений пригод та іронії. І відразу — резонанс. Мальований роман продюсери взялися екранізувати. Втішившись успіхом своєї роботи видавець коміксу Денис Фадєєв створив новий проект — і перед очима українських читачів уже постав перший український комікс про війну на сході країни «Савур-могила» (серія «Звитяга»). «Видали тисячу примірників, з яких 800 — уже розпродали, — зізнається Денис у розмові з «Днем».  — Загалом, розуміючи ситуацію, я задоволений продажами. Після виходу книжки «Максим Оса» менш, ніж за місяць, я продав 300 екземплярів. Для українського коміксу — це неймовірно багато. Я абсолютно переконаний: якщо в нашій країні з’являтимуться якісні комікси, читачі не змусять себе довго чекати. Буде пропозиція, буде й попит».

Ще один гучний графічний роман, що можна побачити на полицях книгарень, — «Герой поневолі» (створено за мотивами повісті Івана Франка, видавництво «Леополь»). Намагаючись максимально зберегти сюжетну лінію класика української літератури, видавці пропонують читачам неймовірну графічну динаміку з прискіпливою увагою до дрібниць (архітектура старого Львова, зовнішній вигляд героїв). Добротно зроблений, «Герой поневолі» приверне увагу аудиторії до української класики. Як зазначено на сайті видавництва, наклад практично закінчився, й автори працюють над другим томом, який обіцяють представити вже незабаром.

Заслуговує на увагу комікс «Даогопак» від видавництва «Небесний Ключ», який називають першим українським графічним романом. Автором виступив Максим Прасолов, художником — Олексій Чебикін. Цей комікс — розповідь про козаків-характерників, що входять до магічного ордену та є справжніми майстрами бойових мистецтв Запорізької Січі.

Експерти стверджують: український комікс сьогодні відроджується, однак говорити про те, що йому легко буде підкорити книжковий ринок, не можна.

«У нас немає культури споживання коміксу. З одного боку, комікс користується радянськими стереотипами, що це література для дітей, якесь несерйозне чтиво. Насправді, український читач коміксу — це людина віком 21 — 35 років. З іншого — накладається ціновий ценз — комікс завжди дорожчий за книжку, адже там багато малюнків, вища якість поліграфії, — говорить Денис Фадєєв. — Хоча позитивну тенденцію однозначно можна констатувати. Український комікс, незважаючи на те що його мало, й виходить мізерними тиражами — впевнено займає свою нішу. І я переконаний, він буде підкорювати ринок й надалі. Мій прогноз — до 2018 року ми побачимо вибух у створенні українського контенту загалом, і комікс займатиме досить серйозну нішу».

На підтвердження свого оптимістичного прогнозу Фадєєв наводить статистику: «Якщо один з перших відомих українських магазинів, що спеціалізується на коміксах, було відкрито 2013 року в Одесі, то сьогодні їх уже в країні півтора десятка. Лише в столиці — п’ять. Так, вони орієнтуються на Marvel та DC Comics, які сьогодні, беззаперечно, є мейнстримом. Але на полицях усе частіше з’являються українські комікси, що за сюжетами та форматом подачі принципово відрізняються від американських і європейських. І ця їх українська відмінність може стати фішкою».

На думку Дениса, комікси мала б краще підтримувати держава, але чиновники не розуміють важливості контенту, що героїзує захисників. «У нас так звані політичні еліти, чиновники погано розуміють сутність пропагандистського (у хорошому розумінні цього слова) контенту. Крім серіалу «Гвардія» на «Плюсах» не було жодного цікавого продукту, де героїзували б своїх захисників. Влада повинна цей напрям підтримувати. Якщо у нас «Мінстець» цього зробити не може чи не хоче, ми самі взяли реальний сюжет — Савур-могилу — і без надлишкового патріотизму зробили комікс, який уже знайшов свого читача. Далі у серії «Звитяга» вийде друком комікс про Донецький аеропорт. А третю частину буде присвячено Дебальцевому з алюзією на битву на річці Калка.

«РИНОК КОМІКСІВ СТАЄ ДЕДАЛІ БІЛЬШИМ»

Чи культивується в Україні читання коміксів? Які супергерої нашим читачам подобаються більше? І чи варто очікувати «буму» мальованих історій? Про це «День» запитав у видавництва «Махаон-Україна», яке продукує всесвітньо відомі комікси.

«Справжній інтерес до графічних романів в Україні з’явився недавно, приблизно 3–5 років тому, але за цей час встиг набрати досить-таки широке коло шанувальників, — коментує «Дню» комерційний директор видавництва «Махаон-Україна» Максим КВАСНІКОВ. — Цей ринок стає дедалі більшим: якщо раніше видавалося один-два графічні романи на квартал, то зараз виходить до трьох на місяць. За підсумками минулого року графічні романи впевнено лідирують у ТОП-50 продажів нашого видавництва, поряд з новинками і бестселерами художньої літератури. Важливу роль у популяризації цієї літератури в Україні відіграв показ фільмів за мотивами графічних романів. Видавництво «Азбука» представником, якого ми є, володіє ексклюзивними правами на видання графічних романів компанії DC Comics, якій належать права на таких відомих в Україні супергероїв як Супермен, Бетмен, Флеш та ін. З нашого асортименту особливою популярністю користуються графічні романи про Супермена, Бетмена, «Хранителі», «V — значить вендета»...»

...«Супергерої вже давно підкорили світ. Насамперед через комікси, а також відеоігри й кінематограф. Але в Україні комікси лише починають свій шлях, — йдеться в запрошенні на дискусію «Комікси в Україні. Бути чи не бути». — Чи є майбутнє у вітчизняної індустрії коміксів та чи приживуться вони в Україні?»

Відповіді на ці запитання стануть відомі вже за кілька років. Однак сьогодні історичні сюжети української боротьби за волю і незалежність дарують письменникам, художникам та видавцям справжніх — не вигаданий і не паркетних — героїв. Треба тільки вдумливо використати запропоновані самим життям мотиви.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати