Рекламу пива хочуть повернути
За відповідний законопроект цього тижня може проголосувати Верховна РадаУповноважений Президента з прав дитини Микола Кулеба, платформа «Реанімаційний пакет реформ», Всеукраїнська Рада Церков і релігійних організацій, представники громадськості, експерти та народні депутати закликали не голосувати у парламенті 16 червня за проект закону №2971-д, який дозволить рекламу пива. «День» писав, що з 1 липня 2015 року пиво в Україні прирівняли до алкоголю. Відтак до нього зараз застосовуються ті ж законодавчі норми, що стосуються такої продукції, зокрема реклама алкоголю на телебаченні і радіо дозволена з 23:00 до 6:00. Натомість законопроект 2971-д виводить пиво з-під дії цього обмеження. Експерти непокояться, що у разі прийняття цієї ініціативи, реклама пива буде дозволена цілодобово – і на ТБ, і в друкованих виданнях, і на зовнішніх носіях, у тому числі біля навчальних закладів.
«У червні був рік, як зареєстрували цей законопроект, і з тих пір ми його блокуємо. У четвер народні депутати розглянуть його в другому читанні, і я сподіваюся, що здоровий глузд переможе, - говорить координатор коаліції громадських організацій «За тверезу Україну», експерт «Реанімаційного пакету реформ» Юлія СОЛОХА. – Тому що алкоголізм, як показує практика, починається з пива. Про це свідчать результати соціологічного опитування у рамках міжнародного проекту Всесвітньої організації охорони здоров’я «Здоров’я та поведінкові реакції учнівської молоді – 2014». Зокрема з’ясувалося, що серед напоїв, які діти вживають хоча б раз на тиждень, є пиво та слабоалкогольні напої. А реклама алкоголю, зокрема пива, є одним із основних та найбільш дієвих інструментів залучення нових споживачів, особливо серед дітей та молоді. Саме через спонсорство алкогольні компанії зможуть надалі залучати нових споживачів».
Підтверджує, що реклама – потужний механізм розширення попиту на пиво, падіння прибутків алкогольних компаній протягом останнього року. За даними експертів, у липні-грудні виробництво пива в Україні скоротилося на 164 мільйони літрів, або на 15% порівняно з аналогічним періодом.
«До 2015 року в нас була жахлива цифра: Україна випивала три мільярди літрів пива щорічно. За останні 12 місяців – два мільярди. При цьому за останні чотири місяці українці випили 400 мільйонів літрів води і 500 мільйонів літрів пива – порівняйте… Я вважаю, що в останній рік попит на пиво скоротився, власне, саме через відсутність реклами і, безумовно, відсутність грошей у людей. Але якщо ми відновимо рекламу, попит знову зросте. Гадаю, у нас зараз є всі економічні, статистичні та інші підстави продовжувати заборону реклами пива», - переконаний завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень при Міністерстві охорони здоров’я Костянтин КРАСОВСЬКИЙ.
Країни, що повністю заборонили рекламу алкогольних виробів на телебаченні, досягли найбільших успіхів у скороченні негативних наслідків споживання алкоголю, пояснюють експерти. І наводять дані: за інформацією ВООЗ, у Франції, яка це зробила у 1991 році, споживання алкоголю на душу населення старше 15 років скоротилося з 16 літрів на рік (в Україні сьогодні – 14 літрів) до 11,5 літрів. При цьому європейські дослідження підтверджують вплив реклами на споживання цього продукту: так, 12-річні підлітки, які в дослідженні мали найвищий ризик натрапити на рекламу алкоголю, через рік починали вживати його на 50% частіше, ніж їх ровесники, що мали найнижчі шанси бачити таку рекламу. А негативні наслідки споживання алкоголю, нагадаємо, це – травматизм, смерті на дорозі та виробництві, насилля. До речі, експерти наголошують, що за час проведення АТО тисяча українських бійців загинула не від бойових уражень.
«Основними лобістами законопроекту №2971-д є виробники алкоголю, а ще – представники медійної галузі, які отримують за рекламу пива мільйонні прибутки. Також це – фракція партії «Блок Петра Порошенка» і фракція Радикальної партії Олега Ляшка, - зауважує Юлія Солоха. – Поки нам невідома позиція «Народного фронту» та «Самопомочі». Послідовно виступають проти зазначеної ініціативи такі народні депутати, як Ганна Гопко, що запропонувала поправку №81, котрою виключаються всі зміни до закону «Про рекламу», Ігор Луценко, Павло Унгурян, Олег Мусій та інші. Все ж ми сподіваємося, що народні депутати, коли голосуватимуть, подумають про майбутні покоління, а не про прибутки».
Author
Оксана МиколюкРубрика
Суспільство