Чи повернеться в мотори бензин?
Експерти прогнозують, уряд наказує: цінам на автогаз знизитись до 15 вересняНевже українському уряду, як кажуть, на роду написано працювати переважно в режимі пожежної команди, борючись то з однією, то з іншою товарною кризою або дефіцитом, що викликає обурення громадян? То у нас немає гречки, то раптово дорожчає бензин, то зникають марлеві маски для оберігання від краплинних інфекцій...
«Героєм» другої декади серпня став скраплений природний газ, який припав до душі автомобілістам, оскільки був практично втричі дешевшим за бензин. Ключове слово тут «був». А тепер подорожчав настільки, що водії розмірковують: чи не повернутися до колишнього пального.
У вівторок прем’єр-міністру Володимиру Гройсману довелося проводити міжвідомчу нараду з цього питання. «Я хочу, щоб служби, від кого це залежить, навели лад на ринку автомобільного газу. Різке підвищення ціни на скраплений газ має всі ознаки змови. Ринок лихоманить. Це диверсія проти України. Ми повинні захистити внутрішнього споживача — пересічних громадян», — зазначив головний брандмейстер країни.
У повідомленні прес-служби Кабміну за підсумками цієї наради наголошується, що, незважаючи на стрімке зростання ринку, спостерігається брак інфраструктури для створення запасів палива й одночасно, упродовж останнього року, значно скоротилася кількість трейдерів, які постачають скраплений газ із РФ, що призвело до різкого підвищення ціни на автомобільний газ у період пікового попиту на нього.
«Це — наслідок монополії. Зараз я вимагаю від АМКУ рішучіших дій, а ще прошу всю інформацію — скільки було трейдерів, хто сьогодні працює на ринку, які джерела постачань пального, — і цю статистику я покладу на стіл Президенту України. А нині необхідно досягти чіткої домовленості з учасниками — вони повинні вжити заходів щодо мінімізації ціни найближчими тижнями», — вказав Гройсман і заспокоїв громадян тим, що якщо для стабілізації ситуації буде необхідне рішення уряду, то Кабмін готовий його ухвалити.
Прем’єр також доручив визначити і покарати винних, вжити заходів для подолання монополізації, забезпечити диверсифікацію постачань. Термін виконання — «упродовж кількох тижнів, щоб на 15 вересня ціна на газ змінилась».
«І окремо Гройсман доручив фіскальній службі та поліції «проаналізувати уважно всіх учасників ринку, особливо недобросовісних трейдерів. Також доручаю на рівні віце-прем’єр-міністрів за тиждень провести (ще одну?) нараду і внести комплексну пропозицію з урегулювання ситуації».
«Ми оцінюємо дефіцит газу в 30 тисяч тонн, — зазначав ще до настання піку кризи аналітик консалтигової групи «А-95» Артем Куюн, — що становить близько 20% місячної потреби ринку в цей період». За його словами, оперативно замістити брак об’ємів газу не вдасться. Основні виробники Росії, Білорусі і Казахстану самі мають брак через ремонтні роботи на заводах, що вже призвело до зникнення вільних об’ємів на ринку всієї Східної Європи, зокрема в Польщі. Імпорт із західного напряму, на його думку, ускладнено інфраструктурними обмеженнями — необхідністю перестановки вагонів-газовозів із вузької колії на широку.
«Через відсутність тепловозів доставка вагонів під завантаження до Румунії і назад займає близько 40 днів. Працювати з таким плечем доволі ризиковано і дорого», — констатував Куюн. За його словами, низька оборотність вагонів не дає налагодити постачання газу морем із країн, де ціни значно нижчі, ніж в Україні. «А-95» прогнозувала, що дефіцит автогазу триватиме до середини вересня, а ціни сягнуть 14,5—14,7 гривні за літр.
Але з цінами, як кажуть, вийшла промашка. У вівторок вони впритул наблизилися до 17 гривень за літр. Зате прем’єр скористався орієнтиром від експертів і заклав середину вересня як рубіж для зниження цін. Але Куюн, ще не знаючи про суворі заходи прем’єра, передбачав: «Високі ціни і закінчення автомобільного сезону знизять попит на газ, водночас буде відновлено постачання з імпорту, що стабілізує ринок і приведе до зниження цін».
Народний депутат Сергій Лещенко ще в липні заявляв про монополізацію ринку скрапленого газу, цілком справедливо міг би вважати себе ветераном боротьби за дешевий автогаз. «Це був системний наступ на трейдерів з боку спецслужб, — сказав він журналістам. — Це призвело до того, що ринок почав перерозподілятися на користь одного гравця. Ним є Віктор Медведчук і його компанія. Proton Energy».
За даними Лещенка, ця компанія має 40% частки українського ринку скрапленого газу. «Роснефть» видала лише їй права на імпорт газу до України», — розповів журналістам парламентар. У результаті, на його думку, з ринку була змушена піти велика частина трейдерів, а за останній тиждень ціна на автогаз зросла з 11 до 17 грн. При цьому він вважає, що зниження цін на скраплений газ буде, але не досягне докризового рівня.
Лещенка підтримали однопартійці («Демократичний альянс»). «Ми вимагаємо, — заявив член правління партії Максим Черкасенко, — звільнити першого заступника голови СБУ Демчину, міністра економічного розвитку Кубіва, які безпосередньо були причетні до зачистки газового ринку в Україні, а також Терентьєва, голову Антимонопольного комітету, який фактично не реагував на такі антиконкурентні дії, які призвели до монополізації ринку одним суб’єктом». Черкасенко також запропонував Кабміну зменшити частку російського газу на українському ринку, для чого знайти альтернативні джерела постачань скрапленого газу до України.
Утім, звинувачення СБУ в нинішньому дефіциті скрапленого газу не всі вважають достатньо аргументованими. Раніше перший заступник голови МЕРТ Максим Нефьодов висловив сумніви в тому, що дії СБУ щодо деяких імпортерів скрапленого газу могли слугувати причиною зростання цін. За його словами, відповідні санкції було скасовано ще до їх набуття чинності.
Висунуті проти неї звинувачення спростовує і компанія Proton Energy Group S.A. Вона наполягає на тому, що основною причиною різкого подорожчання автогазу в Україні став його дефіцит у країнах, звідки він традиційно постачається: у Росії, Білорусі і Польщі.
Свою версію ліквідації кризи на ринку скрапленого газу виклав співвласник мережі АЗС «КЛО» Ігор Чернявський. «Пік пройдено. Якщо перед святами нам пропонували по $680 за тонну, то зараз від того самого постачальника ми отримали пропозицію вже по $580. Через тиждень-два побачимо ціну близько 14 гривень за літр», — сказав трейдер журналістам. А на думку директора GT Group Владислава Колодяжного, стабілізація ринку станеться на кінець вересня — початок жовтня, а взимку ціни на ринку будуть приблизно такими самими, як і рік тому.
Водночас експерти розкрили і деякі обставини, які сприяли кризі і з українського боку. «Резервуарна потужність по всій Україні становить 35,4 тисячі тонн, що за об’єму місячного споживання в 96 тисяч тонн узимку і 150 тисяч тонн улітку відповідає лише 7—11 дням зберігання», — зазначив Колодяжний. За його словами, виробництво скрапленого газу в Україні становить 30—37 тисяч тонн на місяць. Останнім часом воно скоротилося на 5—7 тисяч тонн через проблеми «Укрнафти».
Є проблеми і в роботі ДП «Укрспецтрансгаз» — «дочки» «Нафтогазу України», якій належить дві тисячі газових вагонів-цистерн. Операторів цього ринку обурює існування на ньому тіньових структур. «Ніхто не створюватиме запасів і не будуватиме сховищ, якщо знатиме, що не зможе конкурувати з нелегалами. Питання махінацій із нафтопродуктами і скрапленим газом має стати предметом особливої уваги ДФС», — наголошує Куюн.