«Нинішнє загострення – відповідальність РФ»
Експерт — про необхідність посилення тиску на російську владу для врегулювання ситуації на ДонбасіКонфлікт на Донбасі далекий від «замороженого», продовжує бути дуже інтенсивним і непередбачуваним, заявив заступник голови спеціальної моніторингової місії ОБСЄ (СММ ОБСЄ) Александр ГУҐ в інтерв’ю DW. Він зауважив, що цього року сталося понад 300 тис. порушень режиму припинення вогню. За його словами, кількість обстрілів постійно зростала протягом останніх чотирьох тижнів, а кульмінації сягнула цими вихідними «коли застосували реактивні системи залпового вогню, найбільш важке озброєння з найбільшим калібром, яке використовують обидві сторони конфлікту».
«ОБСЄ ПОВИННА БУЛА Б МАТИ ДОСТУП ДО БУДЬ-ЯКОЇ ТОЧКИ НА ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ»
«День» звернувся до експерта з проханням прокоментувати інтерв’ю заступника голови СММ ОБСЄ.
Олександр МОЦИК, представник України в робочій групі з політичних питань тристоронньої контактної групи Мінського процесу:
— Нинішнє загострення — це відповідальність Російської Федерації (РФ), яка сама нагнітає ситуацію та робить це безпосередньо через свої збройні сили, військові частини, підтримувані нею групи, які перебувають на території Донецької, Луганської областей, окупованих Росією і також через бойовиків. На жаль, на сьогодні РФ не виконала жодного пункту всього пакета Мінських домовленостей, а це чотири документи, і взагалі наполягають на тому, що вона не є учасником конфлікту, що вона має статус модератора, а це є абсолютною неправдою та не відповідає дійсності. Ситуація на Донбасі є наслідком російської агресії, яка продовжується до сьогодні.
На жаль, справді, має місце збільшення обстрілів. Сьогодні (8 листопада. — Ред.) внаслідок обстрілів загинуло двоє українських військових і ще кілька було поранено. Зрозуміло, що бойовики керовані з Москви і збільшенням обстрілів Росія намагається тиснути на Україну з тим, щоб змусити її виконувати політичну частину Мінських домовленостей, в той же час зовсім нічого не роблячи щодо питань безпеки. Нагадаю, що на сьогодні Україна зробила багато по політичній частині. Зокрема, в першому читанні проголосовані правки до Конституції стосовно децентралізації, прийнято закон про принципи місцевого самоврядування (і далі цей закон було продовжено), проголосований також закон про амністію, Україна через постанову ВРУ прийняла рішення про визначення територій (я маю на увазі окупованих), на яких можуть проводитися вибори, якщо про це буде в майбутньому прийнято рішення ВР. Але що стосується Росії, то жодного пункту вона на сьогодні не виконала. Зокрема, пункт перший усіх домовленостей — припинення обстрілів — як не виконувався, так і не виконується. Росією не відведені важкі озброєння, немає допуску сил ОБСЄ до багатьох об’єктів, на яких дислокуються російські війська та прихована техніка. А відповідно до Мінських домовленостей, ОБСЄ повинна була б мати доступ до будь-якої точки на окупованих територіях. Крім того, не створені зони безпеки, неконтрольована нами частина кордону не передана під контроль України тощо. Тому вся відповідальність за таку ситуацію лежить на РФ.
Щодо ефективності роботи СММ ОБСЄ, вона працює дуже важко, робить багато корисної роботи, ризикуючи життям своїх працівників. Її внесок абсолютно позитивний, але, на жаль, через відому позицію Росії і контрольованих нею бойовиків, місія не може виконати всі ті функції, які мала б виконувати відповідно до її мандата. Але це проблема не місії, а російської влади та контрольованих нею бойовиків. Що стосується можливого введення миротворчої місії на Донбас, то це питання обговорюється, перебуває на розгляді під час американсько-російських консультацій. Роль миротворчої місії буде однозначно позитивною, якщо вона буде контролювати всю непідконтрольну на сьогодні територію Донецької та Луганської областей, окупованих Росією. Всі точки, до яких місія захоче мати доступ, мають бути відкритими для неї. Звичайно, вона також має контролювати і з українського боку непідконтрольну частину українсько-російського кордону, а це майже 420 кілометрів. Тоді її роль буде ефективною. Ми за це і виступаємо. По-перше, миротворці мають прийти на українську землю, а саме на окуповану частину Донецької та Луганської областей. По-друге, вони повинні мати доступ до всієї окупованої території.
Стосовно мінімізації впливу Росії під час прийняття рішень щодо введення миротворців, то ця країна є постійним членом Ради безпеки і володіє правом вето, тому, звичайно, немає іншого виходу, як домовлятись, але якщо буде досить чітка та жорстка позиція Заходу: США та ЄС. Франція також постійний член Ради Безпеки, Німеччина відіграє важливу роль в цьому питанні. Тиск має базуватися на тому, що Захід буде вводити додаткові санкції, якщо Росія не буде схильна до врегулювання ситуації. Такий підхід може допомогти.