«Вільний, але веселий»
24 січня в Національній філармонії України прозвучить Третя симфонія Брамса, в якій композитор зашифрував свій юнацький девіз
Національний симфонічний оркестр України під орудою Володимира Сіренка виступить разом із солісткою Алією Акбергеновою (фортепіано). Ця молода, але вже визнана за кордоном українська піаністка стала лауреаткою міжнародних конкурсів у Франції, Італії, Великобританії та Австрії. Народилася в Києві. Закінчила навчання в Київському музичному училищі ім. Р. Глієра і Національній музичній академії України. Потім продовжила навчання в Австрії.
У програмі концерту прозвучать твори Йоганнеса Брамса і Бенджаміна Бріттена, представників двох різних епох і національних шкіл (німецької та англійської). Імена цих композиторів часто присутні в концертних програмах, очевидно, виконавці поєднують твори цих авторів, радше, за принципом контрасту, аніж стилістичної подібності. Відомо, що Бріттен був палким прихильником німецької музики, особливо любив Бетховена, Малера, Берга і Брамса.
«Варіації та фуга на тему Перселла» Бріттена, які прозвучать у першому відділені концерту, написані на замовлення англійського Міністерства просвіти. «Путівник по оркестру для молоді» (друга назва твору) призначений для ознайомлення слухачів із тембровими можливостями симфонічного оркестру. Кожна варіація проходить у різному тембровому забарвленні — від найвищого регістру (флейта піколо) до найнижчого (туба), врешті, головна тема проводиться в ударних. Композитор демонструє не лише темброві, а й віртуозні можливості всіх оркестрових груп, створюючи своєрідну галерею портретів, об’єднаних одним сюжетом.
Інший твір — «Diversions для фортепіано (лівої руки) з оркестром» — написано англійським композитором для відомого ліворукого піаніста Пауля Вітгенштейна, брата філософа Людвіга Вітгенштейна.
У другій половині вечора прозвучить Симфонія №3 Брамса, присвячена відомому диригентові Гансу фон Бюлову. Цікаво, що Бюлов був активним популяризатором музики Вагнера, сам себе називав nurderTakt-stockWagner («всього лише диригентська паличка Вагнера»). Водночас, з історії музики добре відома боротьба між «брамсіанцями» і «вагнеріанцями». Якщо перші на прем’єрі Третьої симфонії бурхливо аплодували, то другі шикали і свистіли. Як стверджують дослідники, в цьому творі композитор зашифрував у літерних позначеннях нот (f — as — f) свій юнацький девіз «вільний, але веселий» (freiaberfroh). Цей же мотив із трьох нот з’являється також у фіналі симфонії, утворюючи своєрідну арку.