Перейти до основного вмісту

«Нова генерація: художник та його покоління»

Жан-Клод Маркаде — один із перших дослідників українського авангарду виступить на форумі, присвяченому 140-річчю Казимира Малевича
14 лютого, 17:11

Один із найвідоміших мистецтвознавців світу Жан-Клод Маркаде, почесний директор Національного центру наукових досліджень (CNRS), прибуде в Україну із Франції, щоб взяти участь у міжнародному форумі «Нова генерація: художник та його покоління» до 140-річчя Казимира Малевича, який відбудеться  з 21 по 24 лютого .

Жан-Клод Маркаде — один з перших дослідників українського авангарду і перший, хто організував виставку українського авангарду у Парижі. Разом зі своєю дружиною, мистецтвознавцем Валентиною Маркаде (Васютинською) вони відкривали заборонений український авангард у фондах Державного музею українського образотворчого мистецтва УРСР (сьогодні — Національний художній музей України). Їхнім провідником став мистецтвознавець та першовідкривач українського авангарду Дмитро Горбачов.

Саме Жан-Клод і Валентина Маркаде вперше заговорили про вплив української народної культури на творчість Казимира Малевича.

— Мені стало очевидно, що Малевич — один із найважливіших митців усіх часів не лише України та Росії, а й усього світу, — в інтерв’ю «Дню»  відзначив  ще 2013 р. Жан-Клод МАРКАДЕ. — Це унікальне явище, коли після віків академізму постала міфологічна форма «Чорного квадрата» (така назва була на виставці «Нуль-десять» у Петрограді). Не стільки картина, а радше форма. А от уже концептуальна енергія, яка виникла з цієї форми, звела мистецтво до нуля. Все почалося знову. Мистецтво стало швидким і, за висловом Чернишевського, підручником життя.

Досі побутує переконання серед обивателів, що у Малевича обмаль живопису — мовляв, мій син теж може таке намалювати. Це вже питання виховання. Сьогодні мистецтво повернулося до того, проти чого Малевич і все ліве мистецтво повстали свого часу. Авангард — пізніша назва. Опісля революції «ліві» та «праві» стали політичними дефініціями, а до того вони означали новаторів та ретроградів.

Якось на міжнародному з’їзді один із мистецтвознавців сказав, що у Моне, приміром, більше матеріалу, аніж у Малевича. Я йому тоді заперечив: у китайців штрих на білому папері — це цілий світ. Малевич не просто робив такі речі в час кубофутуризму та примітивізму — він показав, що є майстром складних рішень з простором. А під час реукраїнізації Малевича, як казав Дмитро Горбачов, він знову довів свою силу художника...

У межах Форуму Жан-Клод Маркаде прочитає лекцію «Малевич та музика — між Матюшиним та Рославцем» і візьме участь в обговореннях та круглих столах.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати