Перейти до основного вмісту

Промо-акції в останню хвилину несуть багато ризиків

Трохи про те, як чинний Кабмін обирає наглядові ради
04 червня, 17:41
Корнеліус ГРАНІГ, президент Інституту корпоративної культури (Відень, Австрія), екс-директор компанії «Сіменс Україна»

З огляду на нещодавнє призначення членів наглядових рад трьох великих українських державних банків, я радію, що не подавався. Чому? Таке рішення уряду відбулося дуже пізно. І в той час, коли прем’єр-міністр пішов у відставку, а нинішні міністри лише продовжують працювати, доки не буде створено новий кабінет.

Промо-акції в останню хвилину несуть багато ризиків, особливо якщо вони зроблені в тіні зміни влади. Вони можуть супроводжуватися великими дискусіями в постраждалих компаніях, а також у громадськості, і, крім того, тривалість цих мандатів може бути дуже короткою. Нова влада могла б звернути увагу на нові ідеї від різних кандидатів. Це не щось дивне або незаконне, це нормальний процес після закінчення правління певної групи людей, якщо інші обираються.

Як проходив процес висування кандидатур на ці посади? Після подій Євромайдану, наслідком яких виявилася зміна влади в Україні 2014 року, всі українські уряди обіцяли більшу прозорість у процесі відбору директорів та членів наглядових рад державних підприємств. У березні 2018 року «Комітет номінації» був призначений на рівні Кабінету Міністрів України. До його складу належать 18 членів — дев’ять міністрів, у яких є право голосу, і дев’ять «незалежних» членів без права голосу.

На сайті Кабінету Міністрів зазначено сім осіб, які зараз беруть участь у цій номінаційній комісії: міністр фінансів; міністр Кабінету Міністрів; перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі; і як незалежні члени — кілька іноземців, український бізнес-омбудсман, який є колишнім литовським єврокомісаром; та три представники із Міжнародного валютного фонду, Європейського банку реконструкції та розвитку, Міжнародної фінансової корпорації. Джейсон Бретт Пеллмар (МФК) переїхав до України 2017 року із М’янми й очолює комітет.

«Для того щоб уникнути будь-якого політичного впливу на відбір кандидатів, наймаються професійні компанії з підбору персоналу (рекрутери)», — зазначено на сайті Кабінету Міністрів.

БАНКІВСЬКА СИСТЕМА УКРАЇНИ СТИСНУЛАСЯ УДВІЧІ — ІЗ 63%ВВП 2013-ГО ДО 29% 2018 РОКУ. ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ: У ПОЛЬЩІ — 70%, ТУРЕЧЧИНІ — 80%, КРАЇНАХ ЄВРОЗОНИ — 160%, ЯПОНІЇ — 180%
 

А нещодавнє оголошення вказувало на авторитетні компанії з пошуку виконавчої влади — Pedersen&Partners, WardHowell і Talent Ukraine (член міжнародної мережі Odgers Berndtson).

Загалом безапеляційна позиція, що об’єднує місцеві та міжнародні спільноти, які приймають рішення, та експертів, які інвестують багато часу та грошей у вибір кандидатів. Після оприлюднення складу наглядових рад трьох найвпливовіших фінансових компаній країни результат цього процесу тепер може бути оскаржений; профпридатність та відповідність кожної особи обійманій посаді можна оцінити за низкою критеріїв:

• Чи має людина теоретичні та практичні можливості взяти на себе цю конкретну роль у банку?

• Чи має людина судимість та історію адміністративних або фіскальних правопорушень?

• Нові члени правління повинні мати можливість діяти незалежно при схваленні рішень. Чи є у людини конфлікт інтересів, які можуть негативно вплинути на банк?

• Чи може кандидат виділити належний обсяг часу для запропонованої функції в банку?

• Яка додана вартість конкретної особи для всієї наглядової ради?

• Яким чином кандидат вписується в загальний склад ради?

• Чи адекватно розглядається різноманітність правління?

• Чи має людина необхідні знання про українську банківську систему та економічне середовище?

• Чи має людина належний обсяг знань про українську бізнес-культуру і чи має необхідні мовні навички?

• Чи може людина представити чітку стратегію для банку, щоби реалізувати її на своїй посаді в наглядовій раді?

Також необхідна прозорість у тому, до яких висновків прийшли компанії, які здійснюють пошук виконавчої влади, і якщо їхні фаворити нарешті були розглянуті виборчим комітетом. І було б також цікаво зрозуміти, як були обрані ці компанії.

Навіть якщо між новопризначеними — з глибокими знаннями банківської системи та відмінною репутацією — є справді найгідніші кандидатури, було б краще почекати з рішенням щодо вступу на такі важливі посади, доки не буде створено новий уряд. Ніхто не бажає повторення ситуації, коли людей, яких просували на певні високі посади, пізніше звільнять і навіть витіснять із країни, мотивуючи це серйозними звинуваченнями.

Дуже важливо знайти справді компетентних місцевих та міжнародних експертів і лідерів, які здатні виконувати важливе завдання з контролю та управління українськими державними компаніями як члени їхніх наглядових рад. До складу цих рад повинні входити люди, які знають і люблять Україну й вважають такі позиції своїм особистим внеском у краще майбутнє української економіки та українського народу.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати