«Не всі вийдуть з карантину»
80% об’єктів сфери турбізнесу — підприємства малого бізнесу і ФОП, які не мають «запасу міцності»Останні кілька років українці почали активно подорожувати Україною і особливо — за кордон. З початком безвізу, наприклад, лише продаж турів до Європи зріс учетверо. Однак пандемія коронавірусу зруйнувала всі можливі плани туристам, а туристичну галузь «заморозила» на невідомий період.
Виконавчий директор Асоціації індустрії гостинності Анна Романова в коментарі нашим колегам поділилася, що вітчизняний турбізнес, на її думку, може втратити від $1 млрд до $5 млрд, якщо карантин затягнеться. За її словами, 80% об’єктів цієї сфери — підприємства малого бізнесу і ФОП, тож чимало з них можуть просто не пережити карантин.
«День» опитав експертів та працівників галузі туризму про те, в якій ситуації опинилася ця галузь, як працює і чого варто очікувати після того коли весь це жах під назвою COVID-19 закінчиться.
КОМЕНТАРІ
«ТУРИЗМ — ГАЛУЗЬ, ЯКА ПЕРШОЮ ВІДЧУЛА НА СОБІ ПОТУЖНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УДАР»
Iгор ГОЛУБАХА, голова Всеукраїнської асоціації туроператорів, президент туристичної компанії «Гамалія»:
— Туристичний сезон і туризм в Україні зупинився... Тому туристична галузь, збитки, які вона понесе, залежать від того, наскільки довго «розтягнуться» карантинні міри в світі. А також наскільки держава розуміє, яку шкоду завдала туристичній сфері своїми діяти щодо обмеження переміщень тощо. Безумовно, це було вимушено зроблено для здоров’я нації, однак туризм — це галузь, яка першою відчула на собі потужний економічний удар.
Туроператорам довелося займатися поверненням людей додому, а на це теж витрачалися енергія і гроші. Зараз перед туроператорами стоїть завдання: зберегти професійні кадри і якось вистояти цей період. Це ускладнюється тим, що туроператорська діяльність законодавцем визнана «виключною», тобто компанія, яка має відповідну ліцензію — немає права займатися іншим видом бізнесу.
Сьогодні туристичній галузі в цілому необхідна допомога держави, одним з елементів якої можуть стати «податкові канікули». Адже для тих, хто працює в туризмі, — це буде певною підтримкою життєзабезпечення співпрацівників. Нікому невідомо скільки часу триватиме карантин. Нині ми відчуваємо відкладений попит, бо на сьогодні найголовніша проблема в людей — це боротьба з хворобою, яка поширюється.
Ризики є дуже великі, особливо в маленьких агенціях, які можуть закритися і зникнути з ринку. Якщо казати про плани на майбутнє, то все залежить від того, як пошириться коронавірус на території України. Можливо, матиме шанс внутрішній туризм. Люди почнуть думати: «Зараз з’їзжу відпочити десь поближче вдома, а потім у більш далекі подорожі?!». Тобто це залежить від того, яка буде динаміка поширення захворювання і динаміка одужання, покращення ситуації в країнах.
На мою думку, головна надія українського бізнесу на якесь розуміння й підтримку з боку держави, а також і на те, що люди, після тривалого перебування вдома захочуть подорожувати і будуть користуватися послугами транспортних компаній, готелів, туроператорів...
Щодо працівників компаній, то сьогодні важко прогнозувати втратять вони роботу чи ні... Тому й не зрозуміло чи будуть вони перекваліфіковуватися, чи не будуть цього робити. Малий і середній бізнес, безумовно, зазнає найбільших втрат і ударів. Тепер досить складно прогнозувати, як з цієї ситуації буде виходити туристична галузь. Я вважаю, що ті, хто професійно працюють у цій галузі... за певний період зможуть відновитися. Важливо, щоб було здоров’я і бажання повертатися працювати після того, як закінчаться всі ці негаразди.
«ЗАВДАННЯ ТУРАГЕНЦІЙ — ЗМІНИТИ ВЕКТОР НА ВНУТРІШНІЙ ТУРИЗМ»
Марина ТРОХИМЕНКО, менеджерка з туризму в Honey tour:
— Особисто мені пощастило. Адже серед моїх клієнтів була лише одна сім’я на відпочинку в Єгипті. І коли Президент сказав повертатися українцям додому, то їх відпочинок підходив до завершення. Вони благополучно повернулися додому, в них не було жодних проблем.
На цей період — весну та початок літа — є якраз дуже багато бронювань, які переносяться. Загалом туроператор дає два варіанти вибору: повернути кошти або перебронювати на інші дати. Проте в ситуації не епідемії, а пандемії (!), якщо він почне повертати всім кошти, то збанкрутує зі швидкістю світла. Тому зараз туроператор дає лише один варіант — це перебронювання дат у онлайн-ціні. Це збиток для туриста. Наприклад, у мене дві жінки планували їхати в Прагу, ціна туру — 520 євро, ми їм перебронювали на вересень, вартість якого — 720 євро. В моєму випадку я збитків не понесла. Добре, що туристи згодилися на це. Але в цьому випадку інших варіантів не було.
Ми все ж сподіваємося, що ситуація якось нормалізується, але в будь-якому разі туризм буде страждати мінімум рік-два точно. Однак серед маленьких плюсиків — це ставка на внутрішній туризм, бо цього літнього сезону курорти Азовського моря, Одеської та Миколаївської областей. Головне завдання турагенцій — це змінити вектор на внутрішній туризм. Зараз потрібно сконцентруватися на цьому, бо найближчим часом (рік або два) охочих поїхати за кордон буде вкрай мало.
Туроператори банкрутують, можна сказати, і в мирний час. Зрозуміло, що залишаться лише найсильніші. Насамперед для туроператорів і турагенцій важливо протриматися. Компанії не зможуть стільки утримувати людей і будуть скорочення. Ми зараз призупинили всі маркетингові й рекламні кампанії.
«НЕМАЄ ТУРИСТІВ, НЕМАЄ ЗАМОВЛЕНЬ»
Вікторія КIЗИМА, власниця директорка мережі туристичних агенцій Loyal Touristik, к.е.н., доцентка кафедри туризму ЛНУ ім. I.Франка:
— Ми неодноразово проходили кризові етапи в сфері туризму, зокрема під час Майдану. Насамперед зараз повністю зірваний процес раннього бронювання. Туристи перебувають у паніці, деякі з них починають скасовувати тури, які є на травень, а дехто навіть на липень, серпень і навіть на вересень, бо хвилюються, що ж буде далі.
Разом з тим з цими турами, які мали відбутися, триває перенесення на інші дати, тобто туроператори виконують свої зобов’язання: щоб турист не втратив кошти, вони переносять їх на інші дати після закінчення карантину. Зараз туризм йде на відкладений попит, але настане літо і туристи скористаються вже запланованими путівками, а інші будуть планувати вже на завершення цього періоду.
Усю відповідальність за здійснення туру, згідно з договором, несе туристичний оператор. Ми як турагенти є лише посередниками. Турагент виконує функцію консультативно-інформаційну. Тому ми не несемо збитки, які пов’язані з нашою роботою. Зараз немає туристів, немає замовлень...
Я не можу сказати, які витрати понесе туроператор, оскільки вони самі ще до кінця цього не розуміють, бо зацікавлені передусім у перенесенні дат для того, щоб якомога менше повертати кошти туристам. Адже грошей немає в туроператора, бо вони їх розподілили між готелем, авіакомпанією тощо. Тому зараз ще зарано говорити про будь-які втрати, бо все завмерло. Навіть будь-які повернення коштів туристу щодо їхніх анульованих турів, туроператори будуть здійснювати після закінчення карантину.
Компанія, в якій я працюю, — є великою та лідером туризму, тож у містах у нас по-різному побудована робота офісу, в залежності від величини міста. Зараз ми оптимізовуємо роботу. В нас залишається певна кількість працівників, просто ми їх переводимо на неповний робочий день для того, щоб виконувати поточну роботу. В нашій компанії зараз ми працюємо віддалено і залучаємо працівників по мірі необхідності.
«ТУРИСТИЧНИЙ БІЗНЕС ПЕРЕЖИВАЄ ПОВНИЙ КОЛАПС»
Альона ДЄНЬГА, засновниця трепел-проєкту «Ветер дует», інтернет-маркетолог:
— Туристичний бізнес переживає тотальний колапс. Ця сфера просто стала. В багатьох уже почалася паніка і навіть депресія — бізнес повністю зупинився на невизначений час...
Карантин рано чи пізно закінчиться. Кажуть, що в туристичній сфері не всі «вийдуть з карантину». Напевно, не вийдуть ті, хто зараз просто складе руки і не використовує цей момент, як шанс для зростання і зміцнення.