Екологічні виклики Донбасу
Експерти закликають владу створювати державну програму природно-ресурсного відновлення територійВ Україні вже сьомий рік поспіль зоною особливого техногенного ризику вважаються тимчасово окуповані території та райони, де відбуваються бойові дії. За даними фахівців, там відбулося понад 500 промислових інцидентів, є 4,5 тисячі підприємств (діючі або закриті), діяльність яких можуть тією чи іншою мірою нести небезпеку для довкілля. Ліси, на жаль, теж стали «інструментом» війни.
10 листопада в екологічному комітеті ВРУ відбудуться слухання, під час яких якраз розглядатимуть проблеми екологічної ситуації на Донбасі. У центрі уваги — питання затоплених шахт.
— Це питання має не лише екологічний, а й безпековий вимір. Агресор не нехтує ніякими інструментами і способами ведення бойових дій. А довкілля для агресора є дуже зручним і вигідним інструментом, аби продовжувати війну, — зазначила народна депутатка України, членкиня комітету Верховної Ради з питань екологічної політики та захисту довкілля Леся ВАСИЛЕНКО. — Сьогодні на непідконтрольній території залишається 60 шахт, і ми не маємо змоги моніторити їхній стан. Це означає вкрай небезпечну ситуацію: у будь-який момент може відбутися затоплення, що призведе до отруєння базового джерела питної води. За цим можливий наступний наслідок — посилення гуманітарної катастрофи, нові хвилі внутрішньо переміщених осіб, тож ідеться про життя значної кількості громадян та українських військових... Є особливо небезпечні об’єкти: наприклад, шахта «Комунар», де за часів радянщини проводилися експерименти — там захоронені радіоактивні капсули. А це вже інша загроза, інші масштаби екологічного лиха: це транскордонне забруднення, відповідальність України тощо.
Громадськість за участі міжнародних організацій створила «Білу крину» з інформацією про екологічну ситуацію на Донбасі. У ній детально описана проблематика та варіанти рішень на рівні місцевих громад із рекомендаціями, як посилити систему цивільного захисту
— У нас є багато напрацювань щодо стану шахт. Працюємо у п’яти районах Донецької і Луганської областей. Багаторічна робота дала нам можливість зробити певні висновки: є низький рівень розуміння ризиків, низька активність бізнесу і громадськості. Місцева влада і населення не в змозі самостійно розробляти плани й алгоритми дій при виникненні можливих надзвичайних ситуації. Дуже важливо вносити таку статтю видатків у бюджет, — вважає представниця міжнародної організації ACTED Яна ЖОВНІРЕНКО.
Також є два аналітичних звіти щодо еколого-техногенної ситуації в Луганській та Донецькій областях. Зокрема, є зональний аналіз ризиків по районах (чотири Донецької області та один Луганської), який базується на відкритих даних і ґрунтується на даних особливостях, притаманних певним місцевостям.
— Ми оцінювали як природні й антропогенні небезпеки, так і соціальний аспект вразливості населених пунктів до небезпек: класифікували населені пункти за впливом цих небезпек, щоб виявити, де ризики є вищими. Оцінили фактор географічної віддаленості від місця проведення бойових дій, ризики виникнення пожеж, можливого відключення водопостачання, також кількість небезпечних об’єктів та забрудненість повітря, — розповіла учасниця дослідження, екологиня Тетяна КУЧМА.
Експерти наголосили, подібних досліджень — достатньо, аби створювати державну програму еколого-ресурсного відновлення територій державного значення з відповідними бюджетними асигнуваннями та із залученням донорів. Згідно з міжнародними оцінками, одне євро, потрачене на запобігання надзвичайних ситуацій, економить до семи євро на ліквідацію наслідків.
Також сьогодні команда Благодійного фонду «Право на захист» проводить оцінку законодавства України у сфері екологічних та техногенних ризиків, а також у сфері цивільного захисту на предмет відповідності міжнародним стандартам. Мета — з’ясувати, наскільки відповідає українська нормативна база принципам і підходам Сендайської рамкової програми — документу, який містить основи для реформування законодавства у сфері цивільної і техногенної безпеки.