Як крапля довбе камінь не дворазовим, а багаторазовим падінням, так і людина стає мудрою не від дворазового, а від багаторазового читання.
Джордано Бруно, італійський філософ епохи Відродження, поет, представник пантеїзму

Києву – безбар’єрні трамваї?

Люди з інвалідністю підтримують ідею придбання для столиці львівських інклюзивних вагонів. Але торги переносять...
16 вересня, 2015 - 10:13
ТРАМВАЙ «ЕЛЕКТРОН T5L64» / ФОТО З САЙТА GAZETA.LVIV.UA

У квітні минулого року київська влада оголосила тендер на закупівлю семи нових трамвайних вагонів на суму 240 мільйонів гривень. У торгах взяли участь три виробники: львівський «Електрон», «Крюківський вагонобудівний завод» та «ТАТРА-ЮГ». За результатами торгів, які оголосили кілька тижнів тому, переміг «Електрон», але згодом Антимонопольний комітет відмінив тендер, посилаючись на порушення норм документації. Ця ситуація не на жарт стурбувала правозахисні організації.

Справа в тому, що трамвай «Електрон T5L64» наразі повністю інклюзивний. Скористатися ним можуть усі верстви населення, на відміну від київського транспорту, який нині курсує вулицями. За словами уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю Валерія Сушкевича, це єдиний безбар’єрний трамвай на торгах, більше того, він був створений за участі експертів з Національної асамблеї інвалідів.

«На жаль, у наших містах є звичною справою порушення конвенцій про права інвалідів та державних будівельних норм, — говорить пан Сушкевич. — Якщо у Європі не допустять будівництва чи створення транспорту, який порушуватиме права деяких категорій громадян, то у нас все можливо. Ми з колегами дослідили запропоновані варіанти нового транспорту. Справа в тому, що «Крюківський вагонобудівний завод» трамваю ще не має, він поки готується його виробляти. Це цілком може бути хороший трамвай, але у майбутньому. «ТАТРА-ЮГ» — це старий чеський трамвай, який збирають у Дніпропетровську. Його рівень безбар’єрності всього 35%. З цих трьох варіантів спільнота людей з інвалідністю підтримує львівський трамвай, що безбар’єрний на 100% та відповідає нормам інклюзивного транспорту».

За твердженням експертів, трамвай зручний не лише своїм заїздом. Всередині вагона також є місце для колісного крісла. Воно зафіксоване, і пасажир може прив’язати себе ременями, як у авто. Крім того, трамвай оснащений електронним інформаційним табло, де розміщують інформацію про маршрут, що зручно для людей з вадами слуху, а також відбувається звукове оголошення зупинок.

Як розповідає Валерій Сушкевич, до Антимонопольного комітету звернулася саме компанія «ТАТРА-ЮГ», яка засвідчила порушення. Наразі торги оголошено повторно, і відбуваються вони під пильним наглядом громадськості.

«Ми були занепокоєні першими торгами, оскільки «ТАТРА-ЮГ» дали найнижчу ціну, — говорить уповноважений. — За класичним варіантом, його могли б обрати, але якщо тендер виграє «Електрон», то інші виробники зрозуміють, що зараз затребуваний саме інклюзивний транспорт, і також будуть його випускати. Мені 61 рік, до цього жодного разу я не заїхав у трамвай у Києві. Навіть коли я ходив на милицях, я не міг у нього зайти. 17 років тому я був у Страсбурзі по роботі і вже тоді міг цілком зручно  користуватися місцевим транспортом. Я був шокований, як усе просто і чудово, якщо зважати на права усіх громадян міста».

Лише закупівлі низкопольних трамваїв для комфорту пасажирів недостатньо. Для того щоб вони ефективно виконували свою функцію, належним чином повинні бути обладнані також і зупинки громадського транспорту. Зараз такий проект стартує у Львові, де перебудовують для інклюзивного транспорту перші вісім зупинок, розповідає координатор програми «Безбар’єрна Україна» Національної асамблеї інвалідів України Ярослав Грибальський.

«Мені доводилося бувати у Женеві, де курсують трамваї з низькою підлогою. Наш львівський «Електрон» — такий самий. Інше питання, що в Україні немає під такі трамваї відповідної інфраструктури. Він може бути повністю ефективно використаний, лише коли трамвайна зупинка побудована в один рівень з його підлогою. Тоді зайти у будь-який вагон можна легко, як у вагон метро чи в ліфт. Оскільки у нас такого немає, «Електрон» має в одній із секцій відкидний пандус, по якому можна заїхати візком у салон. В Україні вже є будівельні норми, за якими зупинки повинні бути в рівень підлоги трамвая, а саме висотою 32—35 сантиметрів, але це практично не виконується. Зараз у Львові будують трамвайну лінію, там буде вісім зупинок, які відповідатимуть нинішнім стандартам».

До слова, усі трамваї хочуть обладнати системою GPS, щоб кожен пасажир міг прослідкувати, де зараз знаходиться низькопольний трамвай, та визначити, буде він його чекати чи попросить пасажирів занести крісло до звичайного транспорту.

Про те, чи будуть інклюзивні трамваї в Києві, ми дізнаємося вже 25 вересня, коли стане відомо ім’я переможця тендеру. Мер Києва Віталій Кличко на зустрічі з представниками громади людей з інвалідністю запевнив, що зробить усе можливе, щоб у Києві з’явився безбар’єрний транспорт. За словами Валерія Сушкевича, наразі це нагальне питання ще й тому, що до столиці та інших міст України повертаються військові, що отримали різноманітні травми під час виконання бойових завдань у зоні АТО.

Олена БЕРЕЖНЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: