Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Передозування «схематозами»

Чи можлива ліквідація Державної архітектурно-будівельної інспекції та як повернути необхідний контроль у будівельну галузь?
04 лютого, 10:12
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Тіньовий ринок посередницьких послуг при видачі ліцензій на будівництво оцінюють у майже 100 мільйонів гривень на рік. При цьому, за підсумками 2018-го, майже половина заявок отримали відмову. Про це заявив прем’єрміністр України Олексій Гончарук після наради з представниками будівельної галузі. Очільник уряду переконує: через «схематоз» у ДАБІ він готовий іти на радикальні кроки:

«Схематозів», зокрема у Державній ахітектурно-будівельній інспекції, не буде. Це моя принципова позиція. Якщо потрібно буде, то ліквідуємо ДАБІ в тому вигляді, в якому вона зараз є», — написав прем’єр у своєму телеграм-каналі.

Щоправда, експерти переконують, що ДАБІ потребує не ліквідації, а реформування, адже у разі знищення інспекції — будівельна галузь узагалі залишиться без контролю. Як перетворити ДАБІ на дієвий орган та чи може піти на це уряд?

БУДІВЕЛЬНА «МОНОПОЛІЯ»

Державна архітектурно-будівельна інспекція працює у трьох головних напрямах. По-перше, це контроль за дотриманням законів у сфері містобудування. Інспектори проводять перевірки будівельних робіт та матеріалів на предмет їх відповідності державним нормам, а також належного оформлення проєктної документації. Найбільш важливий момент, який має контролювати ДАБІ, — це прийняття об’єктів у експлуатацію та контроль їх безпеки. Якщо інспектор фіксує порушення, він може скласти протокол, а у разі прямої небезпеки для людей — і зупинити будівельні роботи. По-друге, ДАБІ надає громадянам дозвільні та реєстраційні послуги, зокрема видає дозволи на будівництво, сертифікати про прийняття в експлуатацію і так далі. І третє, цей же орган надає ліцензії підприємствам, що хочуть працювати у будівельній сфері, та веде реєстр ліцензій.

Виходить, що ДАБІ монополізувала роботу з будівельним ринком. Вона виводить на ринок гравців, затверджує дозвільні документи на будівництво, сама контролює  процес та результат. У той же час проконтролювати роботу самої ДАБІ нікому. Будинки виростають на хитких схилах, підтоплюються ще на етапі будівництва, а вже за кілька років ідуть тріщини по стінах.

Тому не дивно, що інспекція час від часу втрапляє у корупційні скандали. До прикладу, минулої середи поліцейські прийшли з обшуками у приміщення ДАБІ України. Як повідомляють у Національній поліції, правоохоронці викрили корупційну схему видачі дозвільних документів на проведення будівельних робіт.

«ЗАКОННІ ПОРУШЕННЯ»

Такі широкі повноваження Будівельна інспекція мала не завжди. Вона набула їх після двох хвиль реформування. Перша ще за часів Януковича — Тігіпка, у 2011-му, а друга — у період прем’єрства Арсенія Яценюка, у 2015-му. Щоправда, тоді в будівельній сфері вирішили запровадити і своєрідну «децентралізацію». Частину функцій контролю за будівництвом передали місцевим органам влади. Щоправда, вже у 2017 році передумали і нагляд за ключовими об’єктами все ж повернули до ДАБІ. 

Проблеми функціонування Державної архітектурно-будівельної інспекції давно турбують незалежних експертів. Їх дослідили: перший керівник ДАБІ Олександр БОНДАРЕНКО, член Національної спілки архітекторів Юрій СЕРЬОГІН та експерт з державного управління і містобудування Національної академії управління при Президенті України Віктор ГЛЕБА, які поділилися з «Днем» своїми напрацюваннями. Вони виділили, перш за все, плутанину в змінах законодавства, яка породила зловживання на всіх рівнях влади у питаннях містобудування. Нині забудовники ігнорують принципи сталого розвитку та комфортності середовища, Земельний та Водний кодекси, природоохоронне законодавство, а інспектори будівельного нагляду часто цього не помічають.

Експерти переконують, що система державного архітектурно-будівельного контролю використовується для супроводження будівельних організацій, які фінансують політичні партії та фракції місцевого рівня, для збагачення окремих юридичних та фізичних осіб, незаконної боротьби з конкурентами, отримання незаконних переваг в економічній діяльності.

Віктор ГЛЕБА: Необхідно повернути систему погоджень проєктів органами містобудування і архітектури, які надають містобудівні умови і обмеження.  Функції надання дозволів та реєстрації декларацій варто передати на місця: органам виконавчої влади районів, областей, міст, ОТГ. Для об’єктів особливої складності, експериментального будівництва та особливих умов проєктування (які виходять за межі регулювання ЗУ «Про основи містобудування» та ЗУ «Про архітектурну діяльність») дозволи видавати в Міністерстві регіонального розвитку після проходження Містобудівної ради. Містобудівні умови та обмеження видавати в Департаменті Містобудкадастру Мінрегіону

«Є прояви корумпованості у приватних та державних експертних організацій, — додає Віктор Глеба. — Наприклад, є схема, коли експертні організації (за гроші забудовників) пишуть в Експертних звітах, що проєктна документація «відповідає» ДБН і виконана з «дотриманням норм і правил, вихідних даних тощо». В той же час замовники звертаються до Мінрегіону і «просять» надати погодження «відхилення від будівельних норм». Часто таке погодження отримують. Це незаконно, оскільки вони з самого початку надають недостовірні відомості щодо проєктної документації, а потім лише легалізовують порушення».

За роботою ДАБІ мали б слідкувати представники Мінрегіону та Кабміну, але, як стверджують експерти, перевірки з їхнього боку нині відсутні. Якщо інспектор прийме неправомірне рішення — карати його нікому.

Та й самих забудовників до відповідальності притягти складно. Для того, щоб оскаржити дії людей, що порушують будівельне законодавство, поліція має звернутися до того ж ДАБІ або до суду. На те, що інспекція визнає порушення, якого вона «не помічала», — сподівань мало. Зі свого боку судовий процес займає багато часу і не завжди вирішує проблеми.

ЛЕГАЛІЗАЦІЯ ЗАМІСТЬ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

Фактично, корупцію у Державній архітектурно-будівельній інспекції визнають навіть законотворці, які періодично ухвалюють рішення про «узаконення» незаконних будівництв. Час від часу влада влаштовує своєрідні «будівельні амністії». Такі заходи діяли з 2009-го по 2013-й, у 2015 та 2018 роках. До прикладу, у 2018 році за спрощеною процедурою можна було узаконити збудовані у період з 5  серпня 1992 року по 9 квітня 2015 року індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки загальною площею до 300 квадратних метрів, господарські (присадибні) будівлі й споруди загальною площею до 300 квадратних метрів; а також збудовані до 12 березня 2011 року будівлі й споруди сільськогосподарського призначення.

«Можна сказати, що протягом значного періоду в Україні існує ціла галузь економіки — узаконення самочинно збудованих будинків і споруд, зі своїми умовами, правилами, розцінками, фахівцями, — розповідає Віктор Глеба. — Керівництво держави не хоче або не може комплексно та раз і назавжди вирішити проблему існування самочинно збудованих житлових будинків. Навпаки, законодавча і виконавча гілки влади прагнуть до постійної легалізації незаконних і самовільно збудованих об’єктів».

РОЗДІЛЯЙ ТА КОНТРОЛЮЙ

Для того, щоб уникнути зловживань у ДАБІ, Віктор Глеба пропонує розділили функції, якими буквально нашпигований цей орган. На думку експерта, інспекторам варто лишити повноваження з нагляду та контролю, а дозвільні та ліцензійні департаменти забрати.

«Необхідно повернути систему погоджень проєктів органами містобудування і архітектури, які надають містобудівні умови і обмеження, — пояснює Віктор Глеба. — Функції надання дозволів та реєстрації декларацій варто передати на місця: органам виконавчої влади районів, областей, міст, ОТГ. Для об’єктів особливої складності, експериментального будівництва та особливих умов проєктування (які виходять за межі регулювання ЗУ «Про основи містобудування» та ЗУ «»Про архітектурну діяльність) дозволи видавати в Міністерстві регіонального розвитку після проходження Містобудівної ради. Містобудівні умови та обмеження видавати в Департаменті Містобудкадастру Мінрегіону».

Також експерт пропонує створити відділ будівельної поліції з подвійним підпорядкуванням: МВС та Міністерству регіонального розвитку.

ЛІКВІДАЦІЯ ЧИ ЗАГРАВАННЯ?

Експерти переконані: для того, щоб відновити належний контроль будівельної сфери, ДАБІ не потрібно усувати. Навпаки, ліквідація цього органу взагалі знищить систему контролю в галузі. Віктор Глеба припускає, що прем’єра до такої заяви спонукало нерозуміння проблем цього ринку та підігравання забудовникам, які були присутні на нараді: «Прем’єр продемонстрував, що він не надто компетентний у темі будівництва, не знає ціну питання призначення потрібних людей на «хлібні» місця та корупційні потоки. Він не «в темі» і не «в долі». І тому вирішив не тільки скасувати державні будівельні норми, перейшовши на параметричний метод проєктування, а й знищити єдиний державний орган нагляду і контролю у будівництві, щоб «свої» будівельники вже не мали обмежень у захопленні землі й майна пересічних громадян, на головах яких збудуть в інтересах нових «смотрящих» чергові житлові комплекси».

«Ліквідація» ДАБІ поки існує лише на рівні ідеї. Сама інспекція закриватися не планує, адже нині триває конкурс на нового очільника відомства. За інформацією експертів, ним може стати колишня одіозна помічниця прем’єра Арсенія Яценюка           — Олена Костенко, яка останній місяць виконувала обов’язки голови цієї інспекції.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати