Справжня особиста свобода неможлива без економічної безпеки і незалежності. Голодні та безробітні люди — це кадри для диктатури.
Франклін Делано Рузвельт, 32-ий президент США, демократ.

Школа у пошуках демократії

Як Норвегія допомагає Україні реформувати освіту
12 липня, 2018 - 10:06

В Україні два роки діє проект «Демократична школа», який підтримує Міністерство закордонних справ Норвегії. Це один із найбільших проектів в Україні за підтримки цієї скандинавської країни. З 18 тисяч шкіл його учасниками стали 120 закладів по всій країні. Поняття демократії дуже широке, але в межах проекту та в контексті нинішньої реформи системи освіти демократизація шкіл має чіткі напрями роботи. Це учнівське самоврядування в школах, робота з місцевою владою та запровадження гуманітарних принципів у навчально-виховному процесі.

«Ми розглядаємо програму «Демократична школа» як важливий внесок у реформування освітнього сектору в Україні. Бо майбутнє України — серед європейських народів, а важливою частиною інтеграції є європейські цінності. Демократизується школа — демократизується громада», — акцентує посол Королівства Норвегія в Україні Уле Тер’є ХОРПЕСТАД.

«МИ ХОЧЕМО, ЩОБ НАША ШКОЛА ЗНАЙШЛА ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ»

Два роки в проекті «Демократична школа» бере участь загальноосвітня школа №38, що в Чернівцях. Її директорка каже, що демократія — не результат, а постійний процес.

«Після залучення до проекту ми стали більш відкритими. Навчилися ще краще співпрацювати з громадою — стали активними учасниками всіх громадських справ, які можемо опанувати як учні, батьки і вчителі, — розповідає Жанна ГОРЕВИЧ, директорка ЗОШ №38 Чернівців. — Я як директор уже більше чекаю ініціатив від учителів і батьків, більше їм делегую. А учні стали активнішими — учнівське самоврядування запрацювало краще. Головне, що демократична школа відкрила нам нові обрії, ми стали учасниками багатьох проектів, про які раніше не знали. Це інше бачення, інше розуміння, інший підхід до навчального процесу

«Коли починали роботу, то здавалося, що це складно. А потім горизонти розширюються. При цьому ми говоримо не тільки про уроки — це має бути наскрізна лінія, загальношкільний підхід через навчально-виховну роботу, учнівське врядування та співпрацю з громадою, — ділиться досвідом пані Жанна. — Сьогодні в нашій школі вже є волонтер Корпусу миру, ми взяли участь у конкурсі громадських проектів «Бюджету ініціатив» Чернівців і виграли голосуванням мільйон на будівництво спортивного майданчика. Також ми привчатимемо дітей до екологічного способу життя. Зокрема, уже взяли участь у конкурсі «Сталий розвиток міста» і виграли велостоянку. В нас уже є одна велосипедна стоянка, але цього замало, тому що ми представляємо такий мікрорайон, де багато приватних будівель, і це потрібно. Ми хочемо зробити так, щоб наша школа знайшла свою індивідуальність. Цього року будемо пілотувати програму з формування громадянських і соціальних компетентностей учнів у школі. Ця програма — для 5 — 9-х класів, і нам довірили таку справу».

За словами Жанни Горевич, найцінніше те, що діти самі стають ініціаторами змін у школі, це стосується різних справ і заходів. Також учні тепер відкритіші до спілкування, побільшало довіри між дорослими та дітьми. Учителі кажуть, що програма гарна і своєчасна, адже при реформуванні освіти педагогам важко зорієнтуватися, що змінювати та як, а тут — практика, перевірена в європейських країнах. 

«ЦЕ ФОРМУЄ СВІДОМІСТЬ ДІТЕЙ»

Сумська гімназія «Просперітас» теж два роки бере участь у програмі. На думку її представників, основне, що дає цей проект, — з’являється відповідальність як педагогів, так і дітей за рішення, які вони ініціюють і приймають.

«Демократичність проявляється в тому, що ми почали запроваджувати в усіх предметах засади демократизації і гуманітаризації. Навіть створили посібник — як це робити на уроках фізики, математики, природничих наук. Було дуже важко гуманітаризувати ці дисципліни, але дітям стало набагато цікавіше вчитися: вони викладають свою думку, аргументують її, сперечаються, — каже учитель правознавства сумської гімназії «Просперітас» Світлана ЛУЦЕНКО. — Це підвищує відповідальність дітей і формує їхню свідомість. Вони мають право обирати, як писати роботу — як проект, контрольну чи презентацію. Тим паче, вони цього вчаться в студіях, які діють у гімназії та які обирають самостійно. Другий напрям — ми формуємо громадянську свідомість і роботу з громадськістю і владою. Це те, що нам дуже потрібно. Також у нас відбулися вибори голови ради капітанів гімназії — справжні вибори з агітацією і голосуванням. Переміг дев’ятикласник, а серед претендентів були і десятикласники, і шестикласники».

Програма «Демократична школа» буде продовжуватися і розширятися. Зокрема пілотується проект із формування громадянських компетентностей у 5 — 9-х класах, планується розробка нових онлайн-матеріалів для всіх учителів, які зацікавляться програмою, та запровадження онлайн-курсів для них.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ