Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Відверта розмова, що «зшиває» країну

«Потяг єднання «Труханівська Січ» повернувся з поїздки Донбасом
21 червня, 19:59
ФОТО АННИ ЧАПАЛИ

У матеріалі «Переїзна освіта» («День» № 14-15 за 29 — 30 січня 2016 року) «День» писав про автобус «Національна свідомість Голодомору», який курсує Канадою, щоб розповідати про трагічні події в Україні 1932—1933 років. Неймовірна історія про автобус-музей за океаном мала би стати прикладом для України, адже накопичення знань про власну історію є ключовим чинником у процесі осмислення себе. Гуманітарна політика як ніколи важлива для України, особливо на територіях сходу, які потребують модернізації, не лише економічної, а й культурної. І ми дочекалися такої акції.

Пряме спілкування з понад 60 тисячами людей у Слов’янську, Краматорську, Бахмуті, Костянтинівці, Торецьку, Авдіївці, Зайцевому, Дружківці, Покровську, Лимані, Золотому, Харкові, Полтаві, Рубіжному, Лисичанську та селищах навколо цих міст. Відвідини військових частин, госпіталів, дитячих будинків і садків, шкіл та бібліотек, будинків творчості та культури. Понад 60 концертів, майже 1500 майстер-класів, передача мультфільмів та фільмів від Держкіно, заняття з мінної безпеки та домедичної допомоги, робота психологів. Усе це — результати поїздки «Потяга єднання України «Труханівська Січ» на Донеччину з 20 до 29 квітня і на Луганщину з 21 до 26 травня.

У проекті задіяно понад 200 громадських і культурних діячів, освітян та військових. «Ми зрозуміли, що потрібно створити інструмент, який почав би зшивати те, що розривали останні десятиліття, і створювати те, що у світі називають «національною ідеєю». «Зшити» країну шляхом прямого спілкування та відвертої розмови — це головна ідея Потяга», — розповідають організатори проекту. По підсумках двох поїздок волонтерські організації, учасники Потяга, на спільному віче в Лисичанську ухвалили рішення про створення медіа-просвітницьких центрів у містах і селах України.

Про особливості й перспективи «Потяга єднання України» розповіла «Дню» Олена ІВАНОВА, координатор ініціативи, волонтер громадської організації «Коло.Медіа».

«ПОТРІБНО, ЩОБ ЛЮДИ РОЗУМІЛИ ІНСТРУМЕНТИ ВПЛИВУ»

Як і коли виникла ідея «Потягу єднання»?

— Ідея виникла в потязі дорогою з Костянтинівки, після того, як ми, волонтери «Коло.Медіа», відвезли чергову машину для бійців АТО. Додому поверталися, «як білі люди», й подумали, а чи не згадати нам стару ідею агітпоїздів, які й пропагандою мають займатися, і вантажі возять на фронт. Ініціатива сподобалася і нам, і нашим друзям. Хоч майже ніхто не вірив, що нам нададуть потяг. Але ми були наполегливі, й у нас вийшло.

Це велика організаційна робота. Як формувалася команда потяга? З якими труднощами ви зіткнулися?

— Команда організаторів невелика, але у нас до війни був величезний досвід в управлінні різними проектами. Друзі надали контакти, ми змогли все правильно обґрунтувати і розробити програму дій. Волонтерів неможливо очолити, і в цьому наша сила і слабкість. Навіть у першому потязі ми дали можливість керувати різним людям, а потім взагалі відмовилися на кілька діб від керівництва та координації, але дуже швидко самі волонтери вирішили все-таки мати «голову» — щоб не мати «головного болю».

Яку мету ви ставили, вирушаючи на схід?

— Зацікавити, викликати на відверту розмову з актуальними запитаннями, виявитись опозицією до загальних настроїв. Проект показав системні проблеми, які фактично створюють підґрунтя для сепаратизму. Значною мірою це — відсутність сучасної концепції національно-патріотичного виховання, і в цьому контексті профільним відомствам треба розробити концепцію історичного просвітництва. Адже переписування історії та приховування фактів призводить до руйнування самоідентифікації та самоповаги.

Також вбачаю велику проблему в системі управління. Доки громада не матиме ефективного механізму контролю за органами влади, доти країна перебуватиме у стані «пострадянського феодалізму». В містах, де є активна позиція громади, сепаратизм майже непомітний. Потрібно організовувати навчання азів управління, щоб люди розуміли інструменти впливу. І, ясна річ, наша мета — організація прямого спілкування та відвертих діалогів. Потяги мають ходити в усіх напрямках як інструменти єднання людей.

«НА ЗАХОДІ КРАЇНИ ТІ САМІ ПРОБЛЕМИ, ЩО Й НА СХОДІ»

— Які міста найбільше запам’яталися?

— У Лисичанську на концерт на центральній площі дітям фактично заборонив приходити міський департамент освіти — таку інформацію отримали від учителів. У Красноармійську (нині — Покровськ) дітей, які цілими дворами прийшли на захід з підтримки нової поліції, примусово відправили додому... самі очільники поліції. У Торецьку ми своїм коштом наймали транспорт, бо буцімто на той час його в місті не було. У багатьох школах на посадах працюють директори, які сприяли проведенню так званого референдуму під час окупації. Взагалі в тому ж Лисичанську люди очікують повернення «своїх». Це — негатив.

Якраз відсутність люстрації створює підґрунтя для маніпуляцій та підміни понять. Відсутність покарання за певні вчинки чи бездіяльність продовжує руйнувати довіру до органів влади як гарантів державності.

Позитив — на сході живе дуже багато людей, які кого завгодно можуть навчити і любити Україну, і захищати її. Люди — це найголовніше, що не дає нам програти.

Що, на вашу думку, з ваших акцій і заходів сподобалося людям найбільше?

— Відвертість. Ми незаангажовані, у кожного є своя точка зору, і ми її не лякаємось.

Чому потяг має назву «Труханівська Січ»?

— У Києві є острів, де вже другий рік працює як козацько-волонтерський центр проект «Труханівська Січ — Коло.Медіа». Це місце вже має свою історію. Babylon’13 навіть зняв про нас маленький фільм. Крім того, ця назва ніколи не стане партійною або ще якоюсь. Це — важливо.

Ви анонсуєте, що проект матиме продовження. Які подальші плани?

— Наступний потяг має йти зі сходу на захід, аж до Ужгорода, він буде з волонтерами й митцями Донбасу. На заході країни ті самі проблеми, від сепаратизму до ідіотизму, тому буде про що поговорити. Якщо все буде гаразд, потяг стартує після 15 липня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати