Знати – це усвідомлювати, що ви нічого не знаєте. У цьому є сенс істинного знання
Сократ, давньогрецький філософ, один із засновників Західної філософії

Як спростити вибір школи

В Україні запустили сервіс освітнього моніторингу, в базі якого понад 17 тисяч навчальних закладів
26 лютого, 2017 - 16:58
Фото з архіву "Дня"

Сервіс «Відкрита школа» працює на основі відкритих даних. Уже сьогодні він має актуальну інформацію про понад 17 тисяч загальноосвітніх навчальних закладів країни. Авторами ідеї виступили активісти громадської організації «Інститут успішного міста», які подали проект «Відкрита школа» на конкурс міських сервісів на основі відкритих даних Apps4CitiesChallenge проекту «Дані міст/Apps4Cities» і стали одними з трьох переможців.

Активісти запевняють, що за допомогою їхнього інструменту кожен матиме можливість оперативного доступу до єдиної бази зведених даних з інформацією про потрібний навчальний заклад, а також – подивитися наповненість класів, дізнатися про спеціалізацію шкіл і класів, вивчення іноземних мов, педагогічний склад, прокласти найближчий маршрут до школи тощо.

Як працюватиме новий сервіс освітнього моніторингу шкіл і чому треба розвивати галузь відкритих даних в Україні, «День» запитав у авторів проекту Анастасії РУДЕНКО та Романа КИРИЧЕНКА.

«ВІДКРИТТЯ ДАНИХ ЗМІНЮЄ МИСЛЕННЯ»

– Чому ви вирішили створити сервіс для пошуку шкіл?

– Оскільки навчання в школі суттєво впливає на становлення і розвиток дитини, вибір навчального закладу має бути зваженим і відповідальним. Здебільшого батьки заздалегідь цікавляться умовами навчання та якістю освіти, спілкуючись з друзями, знайомими. Щоб обрати школу, куди віддати чи перевести дитину, вони вже за кілька місяців починають самостійно обходити навчальні заклади, щоб дізнатись необхідні дані. Але з новітніми технологіями зробити це набагато простіше!  

Крім того, важливо розуміти, що відкриття даних змінює мислення. Інформація доходить до громадськості, й це відкриває нові комунікаційні горизонти та більшу свободу в можливостях. Тому ми вважаємо, що й освіта має бути відкритою.

– Який рівень відкритості даних у сфері української освіти?

– В Україні відкритих даних у галузі освіти майже немає. Більшість даних, що надаються управліннями освіти, беруться зі звітів, зроблених протягом вересня – жовтня поточного навчального року. Упродовж року ці звіти не оновлюються, тож єдиний варіант створення життєздатного сервісу освітнього моніторингу – це самостійно збирати оперативні дані за допомогою офіційних запитів і активістів.

Сподіваюся, що існування нашого сервісу сприятиме розвитку сфери відкритих даних в українській освіті, й потрібну інформацію можна буде отримати централізовано.

«КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ШКОЛИ В МІСТІ ТА СЕЛІ РІЗНІ»

– Розкажіть докладніше, що являє собою сервіс?

– Працюючи над «Відкритою школою», ми намагаємось створити максимально адаптований під потреби громадян сервіс, який зробить процес вибору школи зручнішим, відкритішим і прозорішим. Ми прагнемо надати кожному змогу заощадити час у процесі відбору та оцінки загальноосвітніх закладів.

Наразі ми тестуємо пошукову систему, яка дозволяє знайти найближчі навчальні заклади для вказаної адреси. Втім, треба розуміти, що критерії вибору навчального закладу в міській і сільській місцевостях відрізнятимуться. Якщо в місті ми обираємо кращий або найбільш відповідний навчальний заклад, то в селі ми обираємо той, до якого можна легко дістатися, особливо взимку.

Сервіс не зможе вказати вам, який навчальний заклад підійде найкраще, оскільки на це впливає багато факторів. Але він дозволяє отримати інформацію про навчальні заклади, що вас цікавлять.

«ВАЖЛИВА ПРОЗОРІСТЬ СИСТЕМИ ОСВІТИ»

– Які позитивні зміни в освіті має впровадити «Відкрита школа»?

– Одна з важливих завдань сервісу – сприяння відкритості в освіті задля запобігання можливим корупційним маніпуляціям. Важливо, щоб система освіти була прозорою. З цією метою ми працюємо над розділом «Лабораторія», який наразі діє в експериментальному режимі.

У «Лабораторії» можна подивитися, як саме витрачаються державні кошти, й порівняти ці дані для різних шкіл. Крім того, наводяться статистичні дані  статей витрат: зарплата, податки, капітальний ремонт інших об’єктів, оплата теплопостачання, продукти харчування, оплата електроенергії, предмети, матеріали та інвентар тощо.

Буває, шкільна адміністрація збирає з батьків так звані добровільні внески, наприклад, на ремонт спортзалу чи підручники. По факту ці самі статті витрат вже закладено в кошти, виділені навчальному закладу з міського бюджету. Якщо люди бачитимуть, куди витрачаються бюджетні кошти, зловживати владою стане складніше.

Також у «Лабораторії» можна буде дізнатися, через кого йдуть транзакції. Приміром, через Державну фіскальну службу або комунальне підприємство теплових мереж. Або скільки школа витрачає на користування послугами того чи іншого банку. Варто зазначити, що інформацію про фінанси взято з офіційного порталу публічних фінансів України.

«У МАЙБУТНЬОМУ ПЛАНУЄМО РОЗШИРЕННЯ СИСТЕМИ»

– Яким чином розвиватимете проект?

– Наразі є кілька першочергових завдань із вдосконалення сервісу. Комунікація з користувачами – важлива складова будь-якого суспільно корисного сервісу. Ми запустили соцопитування, щоб дізнатися думку людей щодо вдосконалення «Відкритої школи». Крім того, необхідно вдосконалити розділ «Лабораторія»: розробити просту та зрозумілу для користувача систему візуалізації даних, додати інформацію по всіх школах країни тощо.

Окреме місце займає створення можливості рейтингування шкіл за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Сьогодні ЗНО – єдиний засіб оцінки стану освіти в Україні, а рейтинг – єдиний спосіб відображення цього показника. З другого боку, коректність рейтингів за результатами ЗНО є дискусійною темою, бо багато учнів готуються до оцінювання з репетиторами, дехто взагалі не складає ЗНО. Тож визначити рівень роботи педколективу конкретної школи неможливо. Ми працюємо над цим питанням, щоб створити найбільш об’єктивний варіант подачі результатів ЗНО.

Загалом сервіс «Відкрита школа» покликаний спростити пошук школи, заощадити час у процесі вибору навчального закладу, надати актуальні дані щодо наповненості загальноосвітніх шкіл і навчального процесу, зробити вибір школи більш відкритим і прозорим.

– Чи плануєте масштабування проекту?

– Якщо мислити глобально, то в майбутньому плануємо розширення системи внесенням інформації про дошкільні та позашкільні навчальні заклади, заклади професійно-технічної освіти, виші. Тоді система охопить усі ланки освітньої системи.

Олександра ЯРЛИКОВА, «День»
Рубрика: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments