Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Фiлософiя Гандi та ізраїльська оборонка

Оборонна промисловість Ізраїлю вважається однією з найкращих у світі
13 лютого, 11:53
ЦЕЙ БЕЗПІЛОТНИК, ЗА СЛОВАМИ ПРЕДСТАВНИКА IAI MALAT НІРА СОЛОМОНА, HERON МОЖЕ ВИГОТОВИТИ ПРОТЯГОМ ТРЬОХ МІСЯЦІВ ЗА УМОВИ СВОЄЧАСНОГО ПОСТАЧАННЯ КОМПОНЕНТІВ. САМЕ ЗА ТАКИЙ СТРОК БУЛО ЗІБРАНО БЕЗПІЛОТНИК ДЛЯ КАНАДСЬКИХ ЗБРОЙНИХ СИЛ, ЯКІ НАПОЛЯГАЛИ НА ЯКОМОГА ШВИДШОМУ ПОСТАЧАННІ ЦЬОГО НЕПІЛОТОВАНОГО ЛІТАЛЬНОГО АПАРАТА

Махатма ГАНДІ: «Покупець — найважливіший відвідувач нашого приміщення. Він не залежить від нас; ми залежимо від нього; він не перериває нашої роботи, а є її метою. Він — не стороння особа щодо нашого бізнесу, а його частина. Ми не робимо йому послуги, обслуговуючи його. Навпаки — він робить нам послугу, надаючи можливість його обслужити».

Оборонна промисловість Ізраїлю вважається однією з найкращих у світі. У листопаді минулого року це було підтверджено ще і застосуванням нової протиракетної системи Iron Dome «Залізний купол», коли палестинські бойовики запустили по Ізраїлю понад 600 ракет. Чотири батареї ПРО, які були на той час розміщені в південній частині Ізраїлю, збили 200 ракет. Решта впали на ізраїльській території, не завдавши шкоди. І це був значний крок у захисті Ізраїлем своєї території від ракет малої та середньої дальності типу «Кассам», «Град» і «Фардж».

Як такій маленькій країні за відсутності природних ресурсів удається бути лідером в оборонній сфері, ефективно вирішувати найскладніші завдання з оборони країни та при цьому більшість продукції постачати на експорт?

Групі журналістів із України, Чеської Республіки, Бразилії, Італії, Нідерландів, Норвегії вдалося зазирнути всередину декількох найкращих оборонних підприємств Ізраїлю. Таку можливість надало міністерство закордонних справ Ізраїлю, організувавши прес-тур за програмою VIII Щорічної міжнародної космічної конференції ім. Ілана Рамона, яка відбулася 29—31 січня у Тель-Авіві. І це були не просто формальні відвідини підприємств, а журналістам демонстрували нові готові для застосування системи.

«Elop (Electrooptics) Ltd, що належить до Elbit Systems, спеціалізується на розробці оптико-електричних систем і є найбільшою електронно-оптичною компанією у світі за межами США», — наголосив представник Elop Аві Бласбергер. За його словами, річний обсяг продаж Elop, у якій задіяно 1700 працівників, сягає $500 млн. Він також розповів, що річний обсяг продажів Elbit Systems, у якій працює 13 тис. осіб, із яких 2600 — у США, сягає $2,817 млрд. При цьому доля експортних поставок становить 70 відсотків. Пакет замовлень — $5,528 млрд, продукцію постачають у 68 країн.

Компанія Systems славиться розробками електронно-оптичних камер спостереження за Землею. Ці камери мають високу роздільну здатність і тому дають високу якість зображення з висоти 90 км. А зараз одночасно в космосі перебуває шість камер, розроблених цією компанією, зазначив Бласбергер. І наразі компанія готує ще потужнішу камеру JUPITER для супутника OptSAT-3000. Elop також виготовляє спектрографічну камеру VENµS з роздільною здатністю 5 м за програмою спільного проекту між ізраїльським космічним агентством і французькими CNES. Це дуже легка камера, яка споживає мало енергії та призначена для встановлення на супутники, що їх будує космічне відділення IAI.

Компанія розробляє супутники зв’язку, завдяки яким у країнах Африки забезпечується широкосмуговий Інтернет, або надання медичних консультацій на відстані, або ІР-телефонія в Індонезії, сказав Асаф Коен.

Однак найперспективнішу розробку для журналістів у компанії приберегли на завершення. Йдеться про систему C-MUSIC, яка захищає пасажирські літаки від ракет типу «Стріла» чи Stinger. Це спеціальний блок вагою 200 кг, у якому є чотири оптико-електронні камери з чотирьох боків, що виявляють пуск ракети, і лазер, який осліплює систему наведення цієї ракети. Цей блок, який прикріплюється знизу до корпусу літака, діє автоматично без втручання екіпажу, пояснив Бласбергер, — можна замінити за годину в разі його несправності. Над цією системою в Elop працювали три роки. І нещодавно компанія отримала контракт на суму $76 млн на установку системи C-MUSIC на літаки компанії EL AL. У компанії розробили також менші системи протидії пускам ракет типу «Стріла» чи Stinger, які можна встановлювати на легкі й важкі вертольоти.

Слід зазначити, що в холі компанії Elop перед самою вертушкою розташовано декілька двометрових скляних чотирьохгранних стовпчиків, усередині одного з них міститься уламок відполірованого скла з написом: «Знання — це любов, світло і бачення». Цей вислів належить сліпоглухій американській письменниці та громадській діячці Хелен Келлер. Тобто можна зрозуміти так, що цей вислів є свого роду філософією компанії, яка використовує скло як основу своїх розробок.

Якщо компанія Elop практично не відрізняється від звичних інститутів, то цього не можна сказати про іншу оборонну компанію IAI ELTA, була розроблена система Iron Dome. Тут на вході провідної компанії, яку називають радарним будинком Ізраїлю, перед контрольно-пропускним пунктом стоять автоматники. І фотографувати можна тільки те, що дозволено.

Автор системи Iron Dome Боаз Натан зізнався, що під час обстрілу в листопаді тут усі мусили залишити приміщення. В основі цієї системи, сказав він, лежать радари, розробленням яких займається компанія від початку заснування 1963 року. Тобто насамперед — виявлення того, звідки стартували ракети, потім обчислення їхньої траєкторії та передача даних батареї ПРО. У нашому розпорядженні — буквально хвилина, щоб підрахувати це, наголосив Натан. Аналізом усіх даних, що надходять із різних джерел інформації: супутників, літаків електронної розвідки, безпілотників, — займається спеціальна система RICent. Її автор Міхаєл Аріелі сказав, що це дуже складне завдання — у режимі реального часу виявити об’єкт, який збирається завдати удар. Щоб бути успішним, зазначив він, потрібно використовувати різні типи радарів, спеціалісти мають вчасно помічати загрози і потім швидко оцінювати їхній характер. Журналістам показали, як це робиться на практиці.

«Беріть контроль у свої руки, домінуйте на театрі бойових дій. Наші системи — ваші переваги. Завжди передбачаємо, завжди на один крок попереду». Під такими гаслами IAI ELTA рекламує свою продукцію.

Чи не найвідомішою оборонною ізраїльською продукцією у світі є безпілотники Heron, які самостійно злітають і сідають та спроможні нести 250 кг корисного вантажу. Ці безпілотними, яких виробляє IAI Malat, широко задіяні в Афганістані й у деяких країнах Латинської Америки, зокрема в боротьбі проти контрабанди наркотиків.

Як зазначив представник IAI Malat Нір Соломон, починаючи з 1974 року відділення випустило понад тисячу безпілотників різного типу. Загальний наліт цих машин становить 1 600 000 годин. Підприємство, яке постачає продукцію в 42 країни, налічує 900 працівників. Обсяг продажів за минулий рік сягнув $400 млн.

Найменший безпілотник цієї компанії GHOST вагою 4 кг є дуже тихим у роботі. Його призначення — протягом 30 хвилин здійснювати спостереження за розмовами людей у закритих приміщеннях за допомогою оптичної камери вагою до 400 г. За словами Соломона, вже є покупець на цю систему.

Нині компанія випускає безпілотник Heron ТР вагою в 5 тонн, який несе навантаження 1 тонну і спроможний працювати цілу добу й автоматично виконувати завдання. Соломон зазначив, що цей безпілотник має багато обладнання і може одночасно стежити за 100 цілями. За його словами, на виготовлення такого безпілотника потрібно три місяці. Журналістам показали цех, у якому збираються безпілотники Heron і налагоджуються наземні центри управління.

Потім журналістам продемонстрували рекламний ролик про те, як усі три види військ діють проти загроз. Представник IAI Нір Тель-Орен сказав, що цей фільм показують уперше іноземній аудиторії. Він також розповів, що загальний обсяг продаж IAI за минулий рік перевищив $3 млрд. Причому доля експорту становила 80 відсотків. Більше того, додав він, пакет замовлень перевищує $10 млрд. За його словами, IAI брала участь у проекті Європейської комісії THALOS відповідно до глави 7, що передбачає контроль за імміграцією на польсько-українському кордоні. «Ми запропонували автоматизовану схему контролю і зараз чекаємо наступного кроку з реалізації цього проекту», — сказав Тель-Орен.

За його словами, ізраїльські оборонні компанії дуже обережні у продажу власної продукції, зокрема, зважають на відносини між країнами, одній з яких, наприклад планується постачати продукцію. Він зауважив, що Ізраїль не постачає оборонної продукцію в Пакистан з огляду на те, в яких відносинах перебуває ця країна з Індією. Коментуючи повідомлення преси з посиланням на Transparency International про те, що серед оборонних компаній світу, в тому числі ізраїльських, існує великий ризик корупції, Тель-Орен наголосив: «Згідно із законодавством дозвіл на продаж дає міністерство оборони, і ми діємо відповідно до регуляторних норм, маємо офіцера з питань етики». Разом з тим він звернув увагу на ключові слова — ризик, що не означає насправді існування корупції.

Найсильніше враження на журналістів справили відвідини космічного відділення IAI. Генеральний менеджер IAI Space Division Офер Дорон не лише розповів про космічні проекти, а й показав, де збирають супутник VENµS, де і як тестуються компоненти цього супутника. Нагадаємо, цей проект здійснюється спільно ізраїльським та французьким космічними агентствами. І супутник буде виведено на орбіту ізраїльською ракетою. І найбільшою несподіванкою було побачити наносупутник, якого торкався руками президент Ізраїлю Шимон Перес. Як розповів Дорон, ізраїльського президента не встигли попередити, що цього супутника не можна торкатися руками.

І, мабуть, найцікавіше те, що компанія Israel Aerospace Industries керується у своїй діяльності філософією Махатми Ганді. А саме такими словами: «Покупець — ось хто наш найважливіший відвідувач. Він не залежить від нас; ми залежимо від нього; він не перериває нашої роботи, а є її метою. Він не стороння особа в нашому бізнесі, а його частина. Ми не робимо йому послуги, обслуговуючи його. Навпаки, він стає нам у пригоді, надаючи можливість обслужити його».

Цінності IAI відображено у формі трикутника, вершиною якого є покупець, а в основі — люди з одного боку трикутника, а з другого — інновації й технологія.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати