Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Iгор ПАЛИЦЯ: «Дефіциту бензину не буде»

22 серпня, 00:00

Одне з перших завдань, поставлених перед урядом Віктора Януковича, — врегулювання ціни на нафтопродукти. Недарма так швидко був підписаний меморандум про порозумiння з нафтотрейдерами. Однак деякі нафтові компанії України, не чекаючи запрошення прем’єр-міністра, самотужки заявили про намір не завищувати ціни на паливо. Серед них напівдержавна компанія ВАТ «Укрнафта». За останні два-три тижні ціни виросли, що було зумовлене ростом ринку нафтопродуктів імпортного виробництва, вартості нафти на світових ринках. Але на підприємстві наголошують, що готові втримувати ціни не вище 4,70 на своїх АЗС, а отже, дефіциту палива не буде. Але чи пристануть до ініціативи цього підприємства інші нафтотрейдери? Меморандум, підписаний учора, не може цього гарантувати. Однак, можливо із солідарності чи відчуття конкуренції, ціни все-таки вдасться знизити або принаймні встановити в межах ринкового «дозволеного». Про це та інше в інтерв’ю голови правління ВАТ «Укрнафта» Ігоря Палиці:

— Які вимоги висуваються вам урядом?

— Це, напевно, вперше, коли уряд нам не висуває жодних вимог, а шукає діалогу з нафтовими компаніями. Єдине прохання уряду, щоб не було спекуляції щодо цін на нафтопродукти. Тобто щоб ринкова вартість, ринкові націнки, які забезпечують і задовольняють компанії, які звикли працювати в рамках націнки, не перевищували їх. Як я розумію, уряд хоче визначити перспективи й поставити вектори розвитку протягом наступних п’яти років для того, щоб власники нафтових компаній були зацікавлені й захищені у своїх інвестиціях. І уряд, зі свого боку, готовий простягнути руку, як нам говорив міністр палива та енергетики, й допомагати в усьому, що треба буде для своєї діяльності нафтовим компаніям. У нас є бачення розвитку на наступні п’ять років, які ми й надали в Мінпалива та енергетики, й сподіваємося, що вони будуть враховані. Тобто нас, у першу чергу, цікавить захист інвестицій, захист корпоративних прав інвесторів, які беруть участь у ринку акцій на території України. І, безумовно, нас цікавить питання вартості газу, який видобувається на території України, щоб він також мав ринкову ціну. При цьому, розуміючи низьку платоспроможність населення, ми пропонуємо уряду своє бачення збільшення субсидій, субвенцій при рості цін, щоб ріст не призвів до збільшення плати для малозабезпечених верств населення на ці енергоносії. Хто може платити — платитиме, хто не може — держава повинна їм субсидіями компенсувати всі їхні витрати. Такі розрахунки, які зроблені нашими спеціалістами, ми представимо уряду.

— Чи вплине зупинка Лисичанського нафтопереробного заводу на стан ринку нафтопродуктів?

— Лисичанський НПЗ зупиняється, наскільки я знаю, наприкінці жовтня, й це не може вплинути на стан ринку нафтопродуктів, тому що в жовтні попит на споживання нафтопродуктів падає. Гадаю, ця подія відбувається вчасно й не впливатиме ні на що. А якщо на деяких АЗС буде дефіцит нафтопродуктів, то, можливо, це через лінь власників АЗС закупати нафтопродукти, тому що сьогодні спокійно можна їх купити на ринку. Справедливих причин для зникнення нафтопродуктів та росту цін немає.

— Чи існує можливість спаду цін на бензин? І за яких умов?

— Для того, щоб ціни падали, на сьогоднішній день я не бачу можливості, тому що ринок насичується нафтопродуктами. І можливо, через два-три тижні ціни дійсно почнуть падати. І сьогоднішня тенденція вартості нафтопродуктів на зовнішньому ринку показує, що тільки вартість тонни 95-го бензину з 1 серпня по сьогоднішній день зменшилася на 80$. Ми працюємо так само, як і всі, сподіваюся, нафтові компанії. Націнка до 10% від собівартості повністю задовольняє гравців ринку й дає можливість виправдовувати витрати на будівництво АЗС.

— Чи є можливість в «Укрнафти» за нинішніх умов знизити ціни на свою продукцію?

— На жаль, «Укрнафта» в бюджетному законодавстві не має можливості переробляти власну нафту, й ми не є гравцями ринку, щоб давати дешевше за ті ціни, за якими ми купуємо. При цьому нафтопереробні заводи заявили, що без проблем забезпечать аграріїв дешевшим, ніж на АЗС, дизпаливом. І дефіциту дизпалива на сьогоднішній день також ми не бачимо.

— Хто надалі — після підписання меморандуму — диктуватиме ціни на нафтопродукти в Україні?

— Наші нафтопереробні заводи за своїми можливостями, потужностями повністю можуть забезпечити Україну нафтопродуктами. На сьогоднішній день вони не є гравцями ринку, тому що економіка переробки нафти можлива тільки на двох заводах — Кременчуцькому і Лисичанському. Усі інші заводи зупинені й чекають на якісь преференції з переробки нафти на території України від нашого уряду. Заводи у свою чергу, якщо зважати на побачені мною документи, готові вкласти великі гроші, щоб уряд забезпечив якісь преференції саме заводам, які розташованi на території України. А щоб не було диктату цін, не було спекуляції, дефіциту, відносини мають бути спокійними, прагматичними й у стані діалогу між урядом і нафтовими компаніями. Тоді все буде нормально.

— Останнім часом багато говорилося про «змови» між гравцями на ринку нафтопродуктів. Чи існують вони насправді, на вашу думку?

— Мені складно говорити, чи об’єднувались, чи диктували, чи не диктували. Я знаю, що останніми роками не було якихось надприбутків у нафтовій і в нафтопереробній галузях чи в торгівлі нафтопродуктами. Ми заявляли на засіданнях уряду ще у квітнi про те, що наприкінці літа можливе зростання цін, і просили дозволу переробляти власну нафту на нафтопереробних підприємствах для того, щоб ми, маючи 20% ринку, якимось чином могли впливати на ринковість цін, а не на їхні якісь спекулятивні складові. На що нам було сказано, що, в принципі, є Бюджетний кодекс, за яким можна купити на ринку, але ми не були гравцями. Тому ніхто не давив, ніхто не об’єднувався. Складались такі ринкові відносини, інколи вони виходили на свій підйом, деколи вони падали. Тому складно говорити. Я не знаю, чи була змова шести якихось гравців ринку. Змова — це надприбутки, надприбутків не було. Змова — це мета якихось політичних тисків, я не вважаю, що нафтопереробні чи нафтовидобувні компанії шукають політичних важелів, адже вони не є гравцями політики.

— Чому, на вашу думку, відбулось різке зростання цін на паливо? Можливо, це було спричинено дефіцитом бензину?

— Дефіциту не було, але залишки нафтопродуктів були... Ми працювали з дво-,тримiсячними запасами, й останні світові події призвели до того, що почалося зростання цін, а деякі компанії очікували на падіння світової ціни, тому вчасно не закупилися. Тому, можливо, не було запасів на два-три місяці наперед, але місячні запаси були в усіх компаніях.

— Що буде з ринком надалі?

— На сьогодні ринок і так насичений, а вводити диференційоване мито на імпортні нафтопродукти треба з однією метою, щоб забезпечити розвиток, реконструкцію й переробку нафти саме на території України. Щоб не залишати заробітки й зарплати на території інших держав, де переробляється нафта, а переробляти її тут. Але для цього потрібні пропозиції, які надаються зараз щодо створення експортно-аналітичних груп. Саме вони мають виконати такі розрахунки й прорахувати все для того, щоб, коли введеться мито, не було різкого дефіциту нафтопродуктів. Це складна робота, але, гадаю, за два-три місяці всі розрахунки реально можна зробити, щоб виходити з пропозиціями для уряду для введення мита на імпортні нафтопродукти.

— Коли найкращий час для введення мита?

— Якщо говорити про введення мита, то осінь-зима — це саме та пора, коли треба це робити, коли немає високого попиту, коли спокійно можна входити в ринок.

— До якого рівня піднімуть мита?

— Я зараз не можу сказати. Це все треба рахувати для того, щоб не було ні дефіциту, ні росту цін. Як тільки буде зрозуміло, що заводи мають можливість забезпечити ринок на сьогоднішній день, стануть відомі митні тарифи. Тим паче, що вони залежать від того, скільки часу стояв завод без роботи та в якому він технічному стані. Це все має перевіряти, аналізувати експортно-аналітична група.

— Чи потрібна нашим НПЗ нагальна реконструкція, про яку йдеться в меморандумі?

— Для реконструкції одного заводу треба, як мінімум, півмільярда доларів, і ця реконструкція може тривати три-чотири роки, тому тут усе треба прораховувати та враховувати всі нюанси.

— Чи може Україна найближчим часом розпочати експорт нафтопродуктів?

— Якщо заводи проведуть реконструкцію так, як заявляється, то, безумовно, Україна експортуватиме нафтопродукти, тобто ринок буде перенасичений, йтиме експорт нафтопродуктів... Але, на мою думку, це непогано для країни, враховуючи дефіцит нафтопереробки сьогодні у світі. Через що й зростають так ціни на нафтопродукти.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати