Прощання з паркувальниками
Київ запроваджує нові правила оплати за стоянку авто. Рішення потрібне, але «сире», вважають активісти«Мер Києва вирішив, що столиці необхідно розпрощатися з таким явищем, як паркувальник, який бере готівкову плату з припаркованих авто. Паркувальників, які завжди були синонімом слова «корупція», у Києві не буде. Усі оплати проводитимуться тільки через паркомати чи безготівково», — так радник міського голови Києва, народний депутат Дмитро БІЛОЦЕРКОВЕЦЬ анонсував у Facebook початок нового паркувального життя у столиці, яке розпочалося 10 серпня.
Київський міський голова Віталій Кличко заздалегідь пояснював, як працюватиме нова система. Так, водії зможуть сплатити за парковку через паркомати, SMS-повідомлення або придбати місячний талон на паркування у кіосках преси. Ніякого контакту з паркувальниками не буде, а якщо раптом хтось вимагатиме з вас «кеш», треба сміливо звертатися до поліції, радить очільник міста. Так Київ спробує подолати так звану паркувальну мафію й покласти край тіньовому обігу коштів у цій сфері.
ПРИБУТКИ ЧИ БОРГИ?
Як довів експеримент громадської ініціативи «Чесна парковка», частина грошей, котрі водії дають паркувальникам, осідає саме в їхніх кишенях. Проект стартував у столиці на початку червня. На кількох центральних вулицях Києва за процесом паркування стежили громадські монітори. Нещодавно оприлюднили перші результати таких спостережень. Так, протягом 17-21 липня на паркувальному майданчику на вулиці Льва Толстого зібрали коштів у шість разів більше, ніж за аналогічний період минулого року — замість 119 гривень за 11 паркомісць громадські монітори отримали 663 гривні. До слова, саме на цьому паркувальному майданчику моніторам проекту погрожували. Як пояснили експерти «Чесної парковки», паркувальники у присутності громадських активістів практично не отримували готівкових розрахунків, а водії проводили оплату через паркомати чи реєстратори розрахункових операцій.
Така система до вподоби столичному меру, оскільки, за його поясненнями, усі кошти за паркування одразу підуть у бюджет міста. За них Віталій Кличко обіцяє навести лад із паркуванням у столиці. Адже зараз перехоплюючих паркінгів бракує, водії лишають свої автівки де заманеться, паркувальні стоянки часто порожні — натомість машинами зайняті тротуари, смуга громадського транспорту чи інші проїжджі частини вулиць.
«Міський голова не пояснив, які саме кошти підуть місту, — відреагувала на заяви мера Оксана ВЕЛИЧКО, експерт урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції». — Якщо над людьми не стоятиме паркувальник, ніхто не платитиме принципово. Як думаєте, який у нас відсоток свідомих громадян? Залишається нічне паркування — воно більш прибуткове, є фіксована оплата за паркомісце, це 6,5 гривні. Мер каже, що не буде розподілу готівки по кишенях, а насправді буде борг. Тому що комунальне підприємство «Київтранспарксервіс» повинно сплачувати місту фіксований паркувальний збір, це 1 гривня 97 копійок за годину з кожного паркомісця. Цей збір залишиться, проте надходження впадуть — вони йтимуть від свідомих людей, які куплять, наприклад, абонементні талони».
ШИЛО НА МИЛО
Загалом громадські експерти вважають паркувальну новацію правильною, але «сирою», такою, що впроваджується хаотично. «На вулицях Києва ви нічого нового не побачите: ні нових технічних засобів, бо їх ще треба закупити, ні паркоматів, — продовжує Оксана Величко. — Напередодні введення змін я запитала трьох паркувальників, як працюватимуть далі, і вони сказали, що просто не братимуть гроші, а показуватимуть людям, де паркомат і де можна купити талони. Їх досі про це до пуття не проінформували. Ми чули, що з’являться інформаційні щити про безготівкову плату за паркування, що вийде команда з семи інспекторів контролю паркувального простору, які працювали раніше у КП «Київдорсервіс». Нинішних співробітників перейменують у цих інспекторів, які спілкуватимуться з людьми, — але вони теж не знають, як працюватимуть. Поки їхня роль у тому, щоб розповідати людям, що якщо не платити за парковку, колись їм прийде штраф. Це ще не реформа, а кроки до неї. Це зміна однієї моделі, коли іншої не запроваджено».
Буквально за день до запуску нових правил паркування у мерії дали задній хід. Якщо спочатку запевняли, що жодного паркувальника на вулицях міста не залишиться, то тепер розповідають, що вони просто виконуватимуть іншу роботу, а звільняти їх не збираються. «Наразі у нас працює близько 400 паркувальників, які патрулювали паркувальні майданчики та збирали кошти. Тепер вони облаштовуватимуть ці майданчики, надаватимуть роз’яснення водіям тощо. Роботи насправді дуже багато, тож паркувальники просто працюватимуть за іншим напрямом», — пояснив Сергій СИМОНОВ, директор департаменту транспортної інфраструктури Київської міської держадміністрації.
НОВИЙ ЗАКОН — ІНША СИСТЕМА
Оксана Величко додає, що для звільнення паркувальників у КП «Київтранспарксервіс» за два місяці до цього мали підготувати відповідний наказ. Однак його немає. Просто прибрати паркувальника з його робочого місця непросто. За словами Оксани Величко, ці люди фактично нікому не підпорядковуються, мають своїх покровителів серед представників правоохоронних органів і начальства дорожніх служб. Якщо звільнити їх одразу в один день, вони мають право подавати судові позови проти КП «Київтранспарксервіс». Для міста така ситуація невигідна.
Єдине, що може кардинально змінити систему паркування і лишити збирачів готівки у програші, — це законопроект №5364 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів». Однак він два роки лежить у парламенті без руху. Законопроект пропонує обов’язкові штрафи за порушення правил стоянки та паркування авто, котрі мають фіксувати фото— та відеокамери. За несплату парковки — адміністративна відповідальність. Контролювати паркування має інспектор спеціально створеного комунального підприємства. Інспектор зможе виписати штраф на місці, притягти порушника до адміністративної відповідальності, навіть тимчасово евакуювати транспортний засіб, якщо він перешкоджає дорожньому руху.
Тому активісти пропонують київській владі стати адвокатами законопроекту №5364, адже це в інтересах міста. Крім того, треба детально та аргументовано пояснити громаді, як житиме паркувальна сфера після 10 серпня й до часу, коли парламент ухвалить згаданий законопроект. Також варто популяризувати серед киян безготівкову оплату за паркування. Адже очевидно, що звернення Віталія Кличка до водіїв із проханням бути свідомими та відповідальними — замало. Тож роботи ще — непочатий край.