Волі українського народу до самостійного життя не знищать ні ворожі тюрми, ні заслання, бо Україна є нездобутнім бастіоном героїв і борців
Євген Коновалець, український військово-політичний діяч, організатор ОУН

Естетика «зачарованої Десни»

Про реалізовані ідеї Бориса Дєдова, фундатора Чернігівського музею «Пласт-арту»
16 лютого, 2017 - 10:53
КРОК ЗА КРОКОМ ЙШОВ БОРИС ДЄДОВ ДО МРІЇ СВОГО ЖИТТЯ — СТВОРЕННЯ МОДЕРНОГО МУЗЕЮ / ФОТО З ОСОБИСТОГО АРХІВУ АВТОРА

Велика ріка починається зі струмочків. Музей сучасного мистецтва «Пласт-арт» (Чернігів) починався з маленької художньої майстерні Бориса Дєдова — людини колосального ентузіазму, любові до мистецтва, а головне, до людей. Тільки небайдужі люди здатні робити речі, які потрібні країні та місту. Борис Степанович — саме з цієї породи подвижників, чиїми зусиллями будувалися храми, академії, гімназії, музеї. Послідовно, крок за кроком, ішов Дєдов до мрії свого життя — створення модерного музею. Сьогодні Чернігів зустрічає у стінах Музею провідних митців України та світу. В цьому значна просвітницька роль як музею, так і його фундатора.

Для тих, хто воліє прислужитися культурі та мистецтву України, життєвий прорив Бориса Степановича Дєдова буде цікавим та повчальним. Борис народився (21 лютого 1957    р.) та виріс у мальовничому Новгород-Сіверському на Чернігівщині. Шлях до вищої освіти був непростим: фізична праця на землі та будівництві, служба в армії та робота в Чорнобильській зоні. Але повсюдно юнак малював. Тому, коли вступив на факультет «проектування інтер’єру та обладнання» Харківського художньо-промислового інституту, був помічений видатним художником-професором Борисом Косарєвим. Той іще з часів авангарду (1920-ті) разом із Володимиром  Маяковським оформлював «Вікна РОСТА» — робив сатиричні плакати. Теплими словами згадує Дєдов всіх викладачів та друзів-однокурсників. Ще студентом юнак мріяв про створення потужного художнього осередку на Чернігівщині.

Мрія про музей починала проростати на початку 1990-х, коли більшість художників опинилися без роботи та будь-якої перспективи. Тоді Борис Степанович заснував приватну керамічну майстерню (1994), яка почала давати прибуток та годувати родину.

Маленька студія при майстерні, де почали виставляти твори чернігівські художники, стала місцем та прообразом майбутнього музею. Про якість виставок почали писати провідні мистецтвознавці України. Щасливою стала співпраця «Пласт-арту» (галереї, а згодом Музею) з професором, доктором філософських наук Володимиром Личковахом. Його аналітичні розвідки надали діяльності галереї необхідну глибину в осмисленні сучасного художнього процесу. Так про культурологічну роль «Пласт-арту» пише мистецтвознавець Дмитро Корсунь: «Ось уже протягом багатьох років у древньому граді Чернігові існує Музей сучасного мистецтва «Пласт-арт». Виставки, які відбуваються в стінах цього музею, давно вже стали визначними подіями в громадському і культурному житті міста. Цікаво, що тут зібрані не тільки митці Чернігова, які мають помітний креативний потенціал, але також багато визначних художників України. Сучасне мистецтво знайшло в залах цього музею постійну прописку, що свідчить про невпинність творчих пошуків, художників України та незгасимість духовних можливостей фундатора Музею».

Для Чернігова директор Музею та його маленький колектив постійно виконує потрібну місту роботу: керамічні панно, вітражі, реставраційні роботи у церквах. У 1990-х Дєдов плідно співпрацював із Олегом Васютою, тоді — начальником Обласного управління культури. Разом вони втілили низку художніх проектів для міста. Розпочали співпрацю з Польщею та Білоруссю. Галерею «Пласт-Арт» тоді ж почали відвідувати дипломати та культурні діячі іноземних держав. У 1995 році Чернігівська галерея долучилася до заснування у Києві (ініціатива В. Хаматова) Асоціації артгалерей України. Це був інноваційний рух. Чернігів почав брати участь у всіх художніх ярмарках, фестивалях («Український дім». Київ 1990 — 2000-і рр.)


ОСОБЛИВІСТЬ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ШКОЛИ: ЄДНІСТЬ ПРИРОДНОГО ТА АРХІТЕКТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА, КОРІННЯ ЯКОЇ — З ГЛИБИННОГО ПЛАСТА ТРАДИЦІЙ СТАРОДАВНЬОГО ЧЕРНІГОВА (НА ФОТО — ОДНА З 32-Х РОБІТ, ЯКУ БУЛО ПРЕДСТАВЛЕНО В РАМКАХ ВИСТАВКИ «ТВОРЧА МОЛОДЬ ПОЛІССЯ» В МУЗЕЇ «ПЛАСТ-АРТ»)

Галереї Дєдова «Пласт-Арт», а згодом — громадська організація «Музей сучасного мистецтва» розгорнули масштабну виставкову діяльність.  Можна із захватом спостерігати, як рок за роком зростає потенціал музею, бачити рухливий калейдоскоп молодих митців, що тільки-но вступають в мистецтво і поруч з ними — потужних, заслужених майстрів сучасного мистецтва. Дуже важливим є те, що кожен рік музей друкує каталоги-збірки цих виставок, що є певною мірою документальний зріз того, які зараз відбуваються процеси в образотворчому мистецтві як Чернігова зокрема, так і України в цілому.

Борис Степанович згадує дещо парадоксальний епізод 1997 року. З США до Києва прилетів колишній дисидент Михайло Шемякін. Дєдов запросив зірку модернізму виставитись у Чернігові. Побачивши у відповідь скептичну посмішку, Борис Степанович не розгубився, вів своє: «У мене невеличка галерея на вулиці Леніна в Чернігові». Шемякін розсміявся та сказав: «Що, Шемякін на вулиці Леніна? Парадокс! Це здорово». Виставка відбулася із шаленим успіхом.

У січні 2001 р. у просторих залах старовинної споруди на Дитинці нарешті відкрився Музей сучасного мистецтва «Пласт-Арт». Відбулося омріяне Борисом Дєдовим. Але для того він не цурався ролі будівельника, та ще й власним коштом оплатив відродження захаращеного об’єкта. Й по сьогодні Борис Степанович не стоїть осторонь благодійництва. Разом із «Фондом Розума» та «Фондом Пантелеймона Куліша» Б. Дєдов та В. Личковах заснували та видають часопис «Дивосвіт». Дєдов долучається до оформлення фасадів та інтер’єрів шкіл. У співпраці із «Орденом Святого Михайла Чернігівського» силами Музею та міської влади встановлено пам’ятний знак св. Князю Михайлу та боярину Федору, які загинули за свій народ. Борис Дєдов розробив проект та взяв участь в реконструкції садиби Пантелеймона Куліша.

Музей «Пласт-арт» співпрацює і з часописом «День». У червні 2004 р. у залах Музею було розгорнуто першу фотовиставку «День-2003» і відтоді газета стала бажаним гостем у  Чернігові.

Щорічно містяни  знайомляться в Музеї «Пласт-Арт» з музичними фестивалями та художніми новаціями. Тут залюбки виступають провідні актори, проводяться широкі культурні свята міста.

Кілька років поспіль Музей реалізує виставку-проект «Територія душі». В експозиціях беруть участь художники, які внесли до мистецтва вищі сакральні цінності, ведуть діалог з історією, природним довкіллям, традиціями світового і вітчизняного мистецтва, а також і гуманістичною складовою сучасної культури. На виставках «Нові імена» Музей підтримує творчу молодь Чернігова, Києва, Львова. Вся мистецька палітра сучасної України: від реалізму до пост-пост-модернізму знаходить експозиційну площу в залах чернігівського Музею сучасного мистецтва. «Пласт-Арт» віддзеркалює модерний художній процес та в першу чергу збагачує художнє буття Чернігова. Водночас фестиваль сучасного мистецтва «Територія душі», започаткований Музеєм, став важливим чинником розвитку і становлення мистецьких та історико-культурних процесів оновленої України. За розмаїттям суспільно значущих проектів та інноваційних планів Музею сучасного мистецтва бачимо щоденну роботу скромного подвижника, працьовитого Бориса Дєдова. Він та подібні до нього є «сіллю землі» — здобутком України.

Ольга ПЕТРОВА, художник, професор НаУКМА
Газета: 
Рубрика: