Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Культурна дипломатії в дії!

У Національній опереті України започаткували новий міжнародний проєкт «Код Гершвіна»
04 лютого, 10:43
ПРОЄКТ «КОД ГЕРШВІНА» СТАВ ДЛЯ ВІДОМОГО АМЕРИКАНСЬКОГО ДИРИГЕНТА ДЕВІДА ЧАРЛЬЗА АБЕЛЛЯ ВДАЛИМ ДЕБЮТОМ У КИЄВІ

Два дні у Києві лунали твори легендарного американського композитора за підтримки Посольства США в Україні за участю оркестру, солістів Оперети, американського диригента Девіда Чарльза Абелля та австрійського піаніста Флоріана Фальмайєра.

Провідний актор Національної оперети Микола Бутковський виступав цього разу в якості конферансьє. До речі, для знаного маестро Девіда Чарльза Абелля це був дебют у Києві, і варто зазначити, що диригент швидко знайшов спільну мову з українськими музикантами та співаками, які добре підготувалися під орудою Оксани Мадараш до спільної співпраці зі своїми закордонними колегами. Абелль такий емоційний, що підспівував ба навіть підтанцьовував і це додавало шарму кожному номеру.

Першу частину вечора можна назвати серйозною заявкою на майбутній проєкт: переважно лунали фрагменти й хіти зі знаного твору Джорджа Гершвіна «Поргі і Бесс», який композитор написав 1935 року, а критики вважають «лебединою піснею» у творчості митця. Музика опери наповнена виразності, краси інтонацій негритянських пісень, гострого гумору, а часом і гротеску, насичена самобутньою стихією джазу. Солісти Оперети: Олена Арбузова, Сергій Авдєєв, Валерія Туліс, Олексій Кириллов та Ольга Федоренко (без декорацій, гриму, спеціальних костюмів, а завдяки своїм голосам та акторській харизмі зуміли передати нюанси образів, з якими познайомили слухачів). Це концертне виконання дуже сподобалося слухачам, а овації лунали після кожного номера.

Конферансьє Микола Бутковський тримав руку пульсі дійства, зокрема, нагадав публіці цікаві факти з біографії американського композитора Джорджа Гершвіна (1898—1937 рр.), справжні ім’я та прізвище було Яків Гершович. Його батько емігрував до Америки з Одеси. Майбутній маестро народився у районі Бруклін, Нью-Йорк, у сім’ї євреїв-емігрантів. Більшість своїх творів композитор написав у співавторстві зі своїм старшим братом поетом Айрою. Твори Гершвіна мали великий успіх серед публіки, а також виконавців, багато з них були використані у фільмах.


ВИСТУПАЮТЬ ЗІРКИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОПЕРЕТИ ОЛЕКСІЙ КИРИЛЛОВ ТА ОЛЬГА ФЕДОРЕНКО

До речі, про арію «Summertime» для опери «Поргі і Бесс». За основу для написання цієї арії Гершвін взяв українську колискову пісню «Ой ходить сон коло вікон», яку він почув у Нью-Йорку у виконанні Українського національного хору під орудою Олександра Кошиця. «Porgy and Bess» була поставлена за романом Дюбоса Гейворта і стала не лише найдовершенішою оперою автора, а й найкращою серед усіх американських опер!

З ім’ям американського композитора й піаніста пов’язана одна із найцікавіших глав історії музики. Становлення і розквіт творчості Гершвіна збіглися з «добою джазу» — так називав період 1920—1930-х років у США. Гершвін вважав джаз народною музикою. «Я чую в ньому музичний калейдоскоп Америки — наш величезний вируючий казан, наш... національний життєвий пульс, наші пісні...» — писав композитор. «Про що розповідає його музика? Про простих людей, про їхні радощі та прикрощі, про їхню любов, про їхнє життя. Ось чому його музика по-справжньому національна...» — казав Дмитро Шостакович.

Гершвін був удостоєний нагороди на церемонії вручення премії «Оскар» 1937 року за композицію «They Cannot Take That Away from Me», яку написав разом з рідним братом для кінокартини «Shall We Dance», але легендарна статуетка була вручена посмертно, через пару місяців після прем’єри фільму...

Музичну мову Гершвіна можна описати як безпосередню, барвисту, з нотками гумору. Головне місце в його творчій кар’єрі займали мюзикли, в які вкладав всю свою душу.

Джордж Гершвін став справжнім класиком свого часу. Головне, що залишилося після смерті геніального композитора, — його прекрасні твори. Найпопулярніші музиканти вважають за честь виконати твори маестро. Джордж Гершвін ще за життя зробив приголомшливу кар’єру, його обожнювала публіка і поважали критики, які зазначали, що композитор зруйнував стіну між класичними та популярними напрямками в музиці і здійснив величезний вплив на розвиток джазу...


ФЛОРІАН ФАЙЛЬМАЙЄР (АВСТРІЯ) — ПІАНІСТ-ВІРТУОЗ ВРАЗИВ ПУБЛІКУ НЕЙМОВІРНИМ ВИКОНАННЯМ «РАПСОДІЇ В СТИЛІ БЛЮЗ»

На концерті також звучали такі хіти маестро, як «Rhapsody in Blue», «An American in Paris», пісня «I Got Rhythm» із мюзиклу «Girl Crazy», яку дуже класно заспівала Тамара Ходакова. А коли за рояль сів Флоріан Фальмайєр і залунала супервідома «Рапсодія у стилі блюз», то слухачі слухали, затамувавши подих. Цей твір вважається одним із знакових у творчій спадщині Гершвіна, прем’єра якої відбулася 1924 року, а соло виконував сам автор. До речі, англійське слово blue, крім значення «блакитний», означає також «сумний». Саме від цього значення походить назва музичного стилю блюз... Негритянські спірічуелс і блюзи Нового Орлеана, наспіви індіанських племен далекої Аляски, невблаганний ритм джазу, а поруч цілковита ритмічна свобода — все це синтезувалося в приголомшливі звукові потоки «Блакитної рапсодії» — твір, який нікого не залишає байдужим уже майже століття.

«Багато композитори ходили навколо джазу, як кішка навколо миски з гарячим супом, чекаючи, доки він трохи прохолоне... Джордж Гершвін... зміг зробити диво. Він — принц, який, взявши Попелюшку за руку, відкрито оголосив про неї перед усім світом як про принцесу до чималої люті її заздрісних сестер», — написав сучасник маестро, відомий музикознавець В. Дамрош. І велика подяка Богданові Струтинському, колективу Національної оперети, зірковим музикантам: диригентові Девіду Чарльзу Абеллю (США) та піаністові Флоріану Файльмайру (Австрія), які зробили величезний подарунок українським меломанам — проект «Код Гершвіна». До речі, є плани, що творча співпраця буде продовжена, і в Києві ми побачимо масштабну оперу «Поргі і Бесс», а не лише концертну версію цього твору.

ДОВІДКА «Дня»

Девід Чарльз Абелль — американський диригент, відомий у світі своїми концертами зі знаменитими оркестрами, в числі яких: Бірмінгемський міський симфонічний оркестр (SBCO), Оркестр Лондонської філармонії, Королівський філармонічний оркестр, Бі-Бі-Cі National Orchestra of Wales, Оркестри філармонії Сіеттла, філармонії Гонконгу, Ісландський симфонічний і Західно-Австралійський симфонічні оркестри. Маестро є постійним запрошеним диригентом Бі-Бі-Cі Concert Orchestra (Лондон), а також диригент оперних вистав у найвідоміших театрах світу.

Флоріан Файльмайєр — піаніст-віртуоз, який вразив українську публіку неймовірним виконанням чарівних блюзових мелодій зі сцени Національної оперети України 2016 року, і от нова зустріч... Цей музикант є лауреатом і переможцем престижних світових конкурсів класичної музики, володар премії Klassik. Preis. Osterreich для виконавців класичної музики в Австрії, яку він одержав за виконання фортепіанного концерту №3 Бетховена з оркестром «Моцартеум» на конкурсі Gradus ad Parnassum. Концертна кар’єра Флоріана Файльмайєра розпочалася під час навчання в музичному коледжі в Лінці, де він виступав з оркестром. Переможець міжнародного фортепіанного конкурсу Neue Sterne («Нові зірки») у Верніґероде (Німеччина), лауреат XXVII Concurso Internacional de Piano Cidade Ferrol (Іспанія) та міжнародного фортепіанного конкурсу Premio pianistico Silvio Bengalli (Італія). Дебютував у Groβes Festspielhaus Salzburg, а згодом став лауреатом престижних конкурсів New Orleans International Piano Competition (США) та International Piano Competition Verona (Італія). Піаніст веде активну концертну діяльність у різних країнах світу.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати