«Уроки невичерпної української класичної музики для світу»
Так називають Міжнародний конкурс скрипалів Олега Криси, який із 17 по 27 жовтня відбудеться у ЛьвовіІз 2013-го, раз на три роки, у Львові відбувається Міжнародний конкурс молодих скрипалів, започаткований Олегом Васильовичем Крисою, всесвітньо відомим українським скрипалем, педагогом, почесним професором Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка, професора Eastman Schoolof Music і Manhattan Schoolof Music (США), почесним членом Японської струнної асоціації викладачів.
Нині найкращі концертні зали Львова (Львівська національна філармонія та Будинок учених) прийматимуть віртуозів планети, які виборюватимуть Гран-прі. Про значення для світу української культурної спадщини, досвід і перспективи конкурсу та конкурсантів, наша розмова з маестро.
«БЕЗ ПЕРШОГО КРОКУ НЕ МОЖЕ БУТИ НАСТУПНОГО»
— У Сполучених штатах уряд не фінансує культуру на «всі сто», але є федеральні кошти, втім, вони незначні. Зате чинним законодавством заохочується спонсорство, — каже О.КРИСА. — Бути спонсором культурно-мистецьких заходів та молодих талантів — у всьому світі це почесно і престижно. Чому б так не зробити в Україні? Можливо, це питання розгляне новий парламент України. Це був би справжній прорив у розвитку нашої національної культури.
— Підтримати молоду талановиту людину — це одне. Зовсім інше — організація навчання за кордоном у провідних школах під керівництвом знаних педагогів, різноманітні турне та участь у міжнародних конкурсах, можливість виступів на відомих сценах світу, а відтак визнання та слава. Це ж промоція не лише віртуозного музиканта, а й України, як країни з величезним надбанням музичної класики (композиторів, виконавців) і минувшини, і сьогодення...
— Відповідь на це питання я розіб’ю на кілька частин. Перше: щоб направити молодого музиканта на навчання за кордон, він має здобути високий рівень освіти тут в Україні. Тобто вкладати в талант потрібно з дитинства.
Друге: навчання в найкращих школах світу потребує певних фінансових затрат. Для опіки таких студентів ми створили Благодійний фонд імені Лятошинського в Рочестері та Благодійний фонд Олега Криси у Львові. Ясно, що можливості в нас не безкінечні. Але ми робимо все від нас залежне, аби якомога більше молодих українських віртуозів пізнавали світ, а світ пізнавав їх, як віртуозів. Тобто необхідна підтримка і на державному рівні і меценатська.
Третє: для того, щоб просувати обдаровану молодь за кордоном, потрібно розвивати менеджмент в українській класичній музиці. Вибачайте за тавтологію, без сучасного фахового менеджменту просто не можливо розвиватись і рухатись уперед.
Ми маємо хороших естрадних продюсерів, але дуже й дуже мало в світі класичної української музики. На жаль, в Україні таких фахівців не готують. Хоча в цілому світі це вигідна і прибуткова справа. Навчання за кордоном потрібне не лише молодим класичним музикантам, а й їхнім менеджерам. Як бачите все взаємопов’язано. Без першого кроку не може бути наступного.
ЗМАГАТИСЯ БУДУТЬ 39 УЧАСНИКІВ, ЯКІ ПРЕДСТАВЛЯЮТЬ 19 КРАЇН СВІТУ
— Ви пробували робити певні кроки в цьому напрямі?
— Якщо чесно, то нині мене називають більше менеджером, аніж музикантом. Я бачу цю прогалину, і завдяки тому, що мене знають у світі як українського скрипаля, намагаюсь її ліквідувати, займаюся промоцією нашої талановитої молоді. Так, у мене величезні зв’язки в світі музики, але ще раз наголошу — кожною справою повинен займатись фахівець.
Ми з сином Тарасом не раз обговорювали це питання, є певні задуми та напрацювання, але наразі розкривати усіх планів не можу. Всьому свій час.
Завершуючи відповідь на ваше попереднє запитання, наголошу на головному. Конкурс скрипалів Олега Криси власне і був започаткований саме у Львові, аби молоді українські скрипалі мали можливість набувати досвід участі в міжнародних конкурсах тут в Україні, без залучення великих коштів, яких потребують виїзди за кордон. Крім того, для них це величезна школа, оскільки усі претенденти проходять суворий та жорсткий попередній відбір і прослуховування, то до участі в попередніх турах допускаються лише ті, які володіють неабиякою виконавською майстерністю. Тож наші хлопці і дівчата мають змогу не лише змагатися з ровесниками з усього світу, а й наживо вивчати їхню манеру гри та опановувати секрети володіння інструментом. Відповідно, демонструвати свою майстерність.
Наступне, львівський конкурс — це безпосередня промоція української класичної музики. Кожен учасник повинен виконати певні твори українських авторів. Переконаний, що в подальшому зарубіжні виконавці включать їх до своїх концертних програм.
До речі, «родзинкою» цьогорічного фіналу стане виконання претендентами на перемогу Концерту для скрипки з оркестром №5 видатного українського композитора Євгена Станковича, який він написав 2017 року. Цей твір ще має назву «Питання без відповіді». Думаю, що саме майстерність його виконання і дасть відповідь, хто ж стане володарем Гран-прі. Найголовніше, що всі зарубіжні учасники Конкурсу через музику пізнають Україну, пізнають наш величезний духовний і культурно-мистецький світ і потім пропагують і поширюють їх у світі.
— Яким є склад учасників конкурсу ?
— Кваліфікаційній комісії та оргкомітету доводилося по кілька разів прослуховувати надіслані матеріали, щоб із 60 поданих заявок відібрати претендентів на участь у конкурсі. Багато досить сильних і потужних скрипалів. Не хочу ображати учасників перших двох змагань, але сьогодні рівень виконавської майстерності молодих музикантів значно зріс. Що й не дивно, адже все на світі повинно прогресувати, щоб розвиватись.
До І туру допущено 39 учасників, які представляють 19 країн світу. До речі, одна з унікальностей конкурсу полягає саме в системі оцінювання конкурсантів. Процедура голосування сувора і таємна. В бюлетенях зі спеціальним захистом кожним членом журі виставляються оцінки — бали від 0 до 18, після чого за спеціальною формулою виводиться середній бал учасникові конкурсу. Жоден член журі не знає, який бал поставив інший. Усі подальші процедури (підрахунок балів тощо) проводяться оргкомітетом конкурсу в присутності спеціально залученої незалежної аудиторської компанії, що робить оцінювання безпрецедентно чесним. І ще один нюанс, член журі не має права брати участі в оцінюванні конкурсанта, якщо той є його учнем або перебуває в родинних стосунках. Я глибоко переконаний, що й цього разу перемога дістанеться найталановитішим.
Випуск газети №:
№186-187, (2019)Рубрика
Культура