Щоб любити — треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.
Василь Сухомлинський, український педагог, публіцист, письменник, поет

Авіаперевізника відправили... на Марс. Умовно

Чи треба захищати національний повітряний простір?
4 серпня, 2006 - 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Сезон протестних акцій у столиці триває: в політичних партій, які проминули свій пік активності, естафету прийняли громадські організації. Учора представники однієї з них — Асоціація захисту прав громадян України — створили пожвавлення біля київського офісу авіакомпанії Lufthansa, привертаючи увагу перехожих так званими інформаційними наметами й нашвидкуруч намальованими транспарантами. Головне гасло протестуючих, звісно, нереальне, але претендує на дотепність: «Відправмо Lufthansa першим міжпланетним рейсом на Марс!».

Проти Lufthansa озброїлися одразу три громадські організації. Вони звинувачують цю компанію у несумлінній конкуренції та стверджують, що це загрожує національній безпеці України. Експансія Lufthansa, за словами керівника проектів Асоціації захисту приватних інвестицій Василя Слесаренка, бере початок у 2004 році з конфлікту з українською компанією «Аеросвіт», яка здійснювала польоти до Німеччини. Потім почалося витіснення вітчизняних регіональних перевізників із ринку міжнародних авіаперевезень. Як вважає Слесаренко, першою постраждала «Донбасаеро»: під загрозою санкцій, а також використовуючи специфічне ставлення центральної влади до донецького бізнесу, Lufthansa вийшла переможницею.

Але найбільший резонанс отримав конфлікт між Lufthansa та державною авіакомпанією «Дніправіа» (Дніпропетровськ). Як повідомив голова Суспільного комітету національної безпеки України Олексій Толкачов, наприкінці жовтня 2005 року німецька авіакомпанія вирішила виконувати рейси за маршрутом Дніпропетровськ — Франкфурт-на-Майні без підписання всіх необхідних договорів із дніпропетровським аеропортом. Від цього моменту, на думку Толкачова, починається методичне витіснення регіональної авіакомпанії з цього маршруту, спрямоване також на те, щоб захопити обслуговування міжнародних рейсів із великих промислових і фінансових центрів південного сходу України. (З огляду на фінансово-промисловий потенціал цього регіону та зростання ділових зв’язків місцевого бізнесу, цей напрям вважається дуже перспективним. Згідно з даними Толкачова, лише на маршруті Дніпропетровськ — Франкфурт «Дніправіа» перевозила 90 тисяч пасажирів на рік).

Коли ж аеропорт «Дніпропетровськ» із технічних причин відмовився надати Lufthansa запитані слоти (час вильоту-прильоту літаків), німецька сторона зробила хід у відповідь. У березні 2006 року Федеральне відомство цивільної авіації Німеччини взагалі заборонило «Дніправіа» літати до Німеччини в період літньої навігації. Крім того, за словами Толкачова, воно загрожує розпочати процедуру позбавлення аеропорту статусу міжнародного. «Мета штучно створеного Lufthansa конфлікту очевидна — знищити конкурента та монополізувати міжнародне авіасполучення через аеропорт Дніпропетровська», — вважає Слесаренко. Це позбавляє українську держкомпанію можливості за рахунок прибуткових міжнародних рейсів компенсувати збитки від регіональних польотів. Крім того, «Дніправіа» втрачає можливість розраховуватися за банківськими кредитами, які вкладалися в реконструкцію аеропорту. Очікувані збитки у зв’язку із забороною польотів тільки за маршрутом Дніпропетровськ — Франкфурт (компанія також виконувала рейс Дніпропетровськ — Берлін), за словами голови Асоціації захисту прав громадян Володимира Лесика, оцінюються у 18 мільйонів гривень щорічно. Українські громадські організації закликають уряд захистити вітчизняних авіаперевізників від несумлінної конкуренції з боку транснаціональних корпорацій. Чи почує цей сигнал державна влада, захоплена політичними іграми?

Петро ІЖИК, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ