Чотири ідеї від «Я Галереї»
У рамках відтворення «культурного маршруту» на Подолі арт-центр Павла Гудімова представив нові художні проектиМинулого року, коментуючи ситуацію навколо забудови Києва, Павло Гудімов висловив мудру думку: «Боротися з руйнуванням старої, традиційної атмосфери Києва немає сенсу. Треба боротися за те, щоб була сформована нова культурна атмосфера міста». («День» №90 від 30 травня 2009 р.). Власне, саме цю ідею намагається втілити «Я Галерея», яка, «роздвоївшись», узялася за створення «культурного маршруту» на Подолі. 14 липня в обох приміщеннях галереї (на Волоській, 55/57, та Хорива, 49Б) відбулася презентація одразу чотирьох мистецьких проектів: Андрія Гуменюка, Станіслава Перфецького, Антона Логова і Микити Кравцова, а також Анни Войтенко.
У інсталяції Андрія Гуменюка «Забави дитячі» діти не просто бавляться у дорослих, вони і є дорослими. На думку художника, діти на тлі сучасного індустріалізованого, американізованого світу позбавлені захисту і намагаються зрозуміти нові штучно створені цінності. «У житті є два серйозні пункти: народження і смерть, а між ними — забави дитячі», — поділився із кореспондентом «Дня» Андрій ГУМЕНЮК. Автор зауважує, що навряд чи його полотна можуть задовольнити естетичні смаки, проте зазначає: «Художник — пес, який має гавкати, а не пудель, який викликає замилування і радість. Краса ж має спонукати і тривожити, а не присипляти і заспокоювати».
Переглядаючи добірку робіт Станіслава Перфецького «Що таке мистецтво?», мимоволі проводимо паралелі із однойменним героєм «Перверзії» Юрія Андруховича. Не кожен може похвалитися особистим знайомством із художником, бо на відкриття власних виставок пан Перфецький не з’являється. Бачимо яскраві кольори, нестандартне подачу, відображену в малюнку старезного телевізора як праобразу «скриньки для ідіотів» або песимістично-комічному погляді на давно відому всім сентенцію «ars longa vita brevis» («мистецтво вічне — життя коротке»). У полотнах художника відчувається вільний стиль та інтелектуальна саркастичність. Автор із неприхованою іронією акцентує на суспільно важливих проблемах.
Винищення зелених насаджень, тотальна забудова міста, втрата естетичного «его» Києва — ось тематика виставки Антона Логова і Микити Кравцова «Велике будівництво». Микита Кравцов іронічно фокусує на деталях, вихоплених із звичного життя мегаполісу — до прикладу, білборди «Київ — місто квітів» на тлі недобудованих багатоповерхівок; Антон Логов концентрує увагу на сприйнятті міста крізь призму фотографії. «Ми відображували власні емоції на дерев’яному тлі для того, аби підкреслити пересторогу щодо тотальної забудови столиці», — розповідає кореспондентові «Дня» Антон Логов. Художники не лише пропонують відвідувачеві власні погляди на певні явища, вони відшукують діалог із своїм глядачем, пропонуючи йому стати ірреальним співавтором. «Мені подобається вислів Франца Кафки: «Коли я висловлюю думку на папері, то вона втрачає своє значення і набуває зовсім іншого. Під таким девізом ми створювали свої роботи», — зазначив Микита Кравцов.
«Я Галерея» та Тиберій Сильваші (відомий український живописець, автор презентованої напередодні композиції «Горизонт») запропонували молодим митцям створити власний проект у рамках вже готової інсталяції. Фотохудожниця Анна Войтенко доповнила композицію присутністю бетонних стовпів і дзеркал. «Ти ілюзія», — заявила мисткиня людській самотності, сірості та нереалізованості. «Сучасна людина оточена бетонними стінами власної кімнати, та й власного життя загалом. За допомогою стовпів як символів надреального простору та системи дзеркал хотілося віднайти ілюзію виходу, відкритості, єдності зі світом, адже у множинності ілюзій створюється нова реальність», — наголосила Анна Войтенко. Мистецький вхід фотохудожниці у «Горизонт» Тиберія Сильваші — це новий фокус у переливах дзеркал, у яких ніби присутнє відображення ідей усіх чотирьох виставок «Я Галереї».
«Сучасне дитинство із його впливами, змінами системи цінностей, «місто квітів» на тлі великого будівництва, новий погляд на мистецтво та відображення його у дзеркальних проекціях — усе це відбувається на базі однієї інституції — «Я Галереї», яка започаткувала певну традицію, новий маршрут Подолом, і я маю надію, що він буде розвиватися й надалі», — зазначив кореспондентові «Дня» засновник, колекціонер і куратор мистецького центру «Я Галерея» Павло Гудімов.
Прогулятися подільським «культурним маршрутом», а також спробувати осягнути творчість одночасно чотирьох сучасних українських митців можна у «Я Галереї» до 10 серпня.