…коли у теперішню глупу ніч українство не буде себе нічим заявляти ясним і голосним, то ніхто не піде за ним, коли настане ранок. А він таки настане неодмінно.
Михайло Драгоманов, український публіцист, історик, філософ, економіст, літературознавець, громадський діяч

Наше мистецтво в Китаї

Український Національний павільйон увійшов до десятки найкращих на «Шанхай ЕКСПО-2010»
20 серпня, 2010 - 00:00
ГОСТІ НЕ ЛИШЕ ЗНАЙОМИЛИСЯ З ЕКСПОЗИЦІЄЮ, А Й УЧИЛИСЯ ГОНЧАРНОГО МИСТЕЦТВА / ФОТО НАДАНЕ ГАЛЕРЕЄЮ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА «A-HОUSE»

Галерея сучасного мистецтва «A-HОUSE» із проектом художника Миколи Журавля «Пасіка Apiary» взяла участь у експозиції Павільйону України на міжнародній виставці в Китаї «Шанхай ЕКСПО-2010». Виставка відкрилася 1 травня і триватиме до 31 жовтня цього року. Упродовж майже чотирьох місяців роботи «ЕКСПО-2010» Україна постійно привертає увагу як відвідувачів мистецького форуму, так і китайських медіа.

«Шанхай ЕКСПО-2010» — це перша міжнародна виставка такого плану, де Україна представила власний Національний павільйон. Можливо, це результат того, що наша країна першою підписала з Китаєм договір про участь в «ЕКСПО-2010». Як стверджує консул України в Шанхаї Сергій Будирляк, такий жест України в Китаї дуже високо цінують: «Китайська сторона дуже позитивно оцінює роботу нашого Національного Павільйону, китайські медіа активно розповідають про Україну, а на вересень цього року заплановано офіційний візит Віктора Януковича до Китаю. Наш Президент проголосив розвиток двосторонніх відносин України й Китаю одним найважливіших зовнішньоекономічних пріоритетів України».

Безумовно, власний Національний павільйон є досягненням для країни. Адже міжнародні «ЕКСПО» вважаються третьою за масштабами подією після Чемпіонату світу з футболу та Олімпійських ігор. А «Шанхай ЕКСПО-2010» — це наймасштабніша виставка за всю 120-річну історію заходу — її учасниками стали понад 190 країн, а кількість відвідувачів становить близько мільйона осіб щодня. За оцінками експертів, виставка у Шанхаї залишиться найпотужнішою ще у найближчі сто років.

При вмілому використанні велетенської кількості потоків інформації, що скупчуються навколо ЕКСПО, можна вдало реалізувати те, що називають м’яким впливом. Українцям це, схоже, вдається. Як розповіла «Дню» директор галереї «A-HОUSE» Наталія АНДРЕЄВА, за оцінками організаторів «ЕКСПО» та китайської преси, Національний павільйон України увійшов до десятки найкращих павільйонів цієї виставки, а його відкриття перший національний канал Китаю з аудиторією півтора мільярда осіб транслював упродовж першого та другого дня роботи виставки кожні 15 хвилин.

— Організатори оцінювали не зовнішні параметри павільйонів, а те, на якому рівні було реалізоване завдання виставки. Оскільки тема цьогорічного «ЕКСПО» — екологія, то завдання було не продемонструвати бізнес-досягнення, а передати свою ментальність, своє бачення екології простору та екології соціуму, — пояснює успіх Українського павільйону Наталія Андреєва.

В останні десятиліття міжнародні «ЕКСПО» справді відходять від суто технологічної тематики, а більше уваги приділяють проблемам екології, взаємодії людини та природи. Відповідно, Національний павільйон України також був присвячений екології соціуму та Петру Івановичу Прокоповичу, який першим у 1848 році придумав рамочну систему, яка давала змогу діставати мед, не вбиваючи бджіл. Таким чином, Прокопович довів людству, що можна жити без насилля. На виставці у Шанхаї українці презентували дві екоскульптури та відеоряд. Основний акцент був зроблений на проекті архітектора Ігоря Свистуна «Місто ХХІ століття. Від мрії до моделі». Ця модель являє собою закриту екосистему з населенням 100 тисяч жителів.

Також за час свого функціонування Національний павільйон України ініціював у Шанхаї кілька заходів, зокрема, презентацію проекту «Світ власними руками» та дитяче свято. Проект «Світ власними руками» майстра ручної вишивки Тетяни Протчевої — це створення вишитої карти світу, яка відображає глобальний масштаб «ЕКСПО» та встановлює зв’язок між її учасниками. Також Український павільйон ініціював свято для китайських дітей до Міжнародного дня захисту дитини. Його учасники не лише знайомилися з експозицією Павільйону, а й вчилися гончарному мистецтву та мистецтву ручної вишивки.

У Національному павільйоні був представлений і міжнародний арт-проект Миколи Журавля «Пасіка Apiary», який зі своєю ключовою ідеєю екології соціуму безпосередньо стосується теми виставки. До участі у «Шанхай ЕКСПО-2010» проект «Пасіка Apiary» побував у Америці та Швейцарії, а в Україні він виставлявся у київській арт-галереї «Лавра». «День» уже писав про проект Миколи Журавля та його концепцію, коли «Пасіку Apiary» побачила київська публіка (№ 144 від 18 серпня 2009 року).

Завдяки цим проектам українцям вдалося створити атмосферу, яку особливо відзначали китайські гості. Як стверджує Наталя Андреєва, очікувалося, що Національний павільйон України щодня відвідуватиме 15 тисяч людей, а відвідувачів виявилося набагато більше.

Вікторія СКУБА, «День»
Газета: