На фестивалі LvivMozArt представили прем’єру опери Бортнянського "Алкід"
Вперше постановка побачила світ 1778 року у найбільшому театрі Венеції – «Сан Бенедетто». Про це «Дню» розповіла засновниця і арт-директор Міжнародного фестивалю класичної музики LvivMozArt. «Показ відбувся в межах Венеціанського карнавалу, – сказала Оксана Линів. – Після того композитор у дуже короткому часі повернувся до Петербурга, а партитура «Алкіда» відтоді вважалася втраченою. І тільки у 1980-х її віднайшли в одному з архівів Лондона, а згодом ноти передрукувало видавництво «Музична Україна». Опісля відбулося кілька концертних і сценічних виконань – у Львові, Одесі та Києві. Тим займалися різні диригенти – я зокрема. Але кожного разу я залишалася трошки незадоволеною, бо все ж таки ця музика – для театру».
Львівську прем’єра «Алкіда» публіка мала можливість побачити вчора, 14 липня, у пам’ятці історичної архітектури – Свірзькому замку.
В основу фабули «Алкіда» покладена алегорія філософа-софіста Vстоліття до н.е. Продіка, відома за викладом поета-історика Ксенофонта. Давньогрецький герой Алкід (Геракл) зустрів на роздоріжжі двох жінок. Одна була уособленням Гріха, друга – Невинності. Алкід мав обрати свій шлях, і він пішов-таки дорогою добровдалості.
В опері Бортнянського – дві протилежні сили: Едоніда й Аретея. Перша говорить Алкіду про світ принад – розваг і втіх. Друга попереджає, що на життєвому шляху є чимало небезпек і випробувань, і для того, аби їх здолати, потрібно докласти багато зусиль. Зробити вибір Алкіду непросто, але він врешті-решт долає спокуси, обираючи між між ratio та emotio на користь розуму. Отже, квінтесенція опери «Алкід» – питання, чи справді людина абсолютно вільна у своєму виборі.
У музиці Бортнянського правдиво передана душевна боротьба Алкіда, яскраво прописані образи Едоніди й Аретеї. У цьому творі відсутнє зовнішнє дійство – це опера-алегорія, яка дає моральний урок.
Музикознавці говорять про жанр «Алкіда» як про оперу-серіа зі значним впливом тодішніх новаторських течій, котрі наближали оперу до драми. Зокрема, на відміну від традицій серіа, в опері – тільки чотири персонажі (партії контр-тенору, тенору, ліричного і драматичного сопрано). Образ головного героя розкритий у розвитку, показані різні стани його душі. До новаторських особливостей можна віднести також тенденцію до драматизації речитативів, зокрема переживання і сумніви головного героя розкриті через речитативи accompagnato (у супроводі. – Т.К.). Значну драматичну функцію виконує хор.
Ексклюзивно для LvivMozArt постановку «Алкіда» здійснив режисер Андреас Вайріх (Німеччина), який ввів в оперу хореографічний елемент.
Диригент-постановник вистави – Оксана Линів, яка після вчорашнього прем’єрного показу у Свіржі зробила у Фейсбуку такий допис: «Я 20 років чекала цієї прем'єри !!! Постановка опери "Алкід" Дмитра Бортнянського у Свірзькому замку!!!».
Другий прем’єрний показ відбудеться сьогодні, 15 липня. Третій – 20 липня.
Детальніше про перебіг фестивалю можна дізнатися з недавнього, у переддень відкриття LvivMozArt, інтерв’ю Оксани Линів нашому виданню (див. публікацію «Мрії Оксани Линів» у «Дні» №121 від 12 липня).
Тетяна КОЗИРЄВА, Львів. Фото зі сторінки Оксани ЛИНІВ у Фейсбуку.