«Беркут», що пірнає
Спецпідрозділ виконує антитерористичні операції, рятує потопаючих та допомагає розкривати злочини
Бойові пловці — овіяні газетною славою та певною секретністю персонажі. Інформація про них вже тривалий час не сходить зі шпальт глянцевих журналів й тривожить уяву сценаристів. Таких «людей- амфібій» завше прагнула вишколити чи не кожна силова структура — від внутрішніх військ та розвідки до СБУ і прикордонників. Але мало хто відає, що в одеському підрозділі міліції швидкого реагування «Беркут» теж є група пловців — вона існує вже п'ять років, спеціалізація яких — звільнення від захоплення морських суден. Отож заглиблюємося у подробиці життя «Беркута», що пірнає.
У АНТИТЕРОРИСТІВ НЕ ВИСТАЧАЄ ГОЛОК-КУЛЬ
...Коли у світі стрімко поширюється бацила тероризму й жорстокості, велике портове місто Одеса повинно мати добре підготовлених солдат правопорядку, які зможуть діяти у найскладніших оперативних умовах не лише на суші, а й на морі. Як переконують події шестирічної давнини у США чи російський гіркий досвід борні з вахабітами, небезпека терористичної атаки чи якоїсь іншої добре спланованої акції кримінальників може виникнути будь-де. Щодо Одеси ці застороги не є абстрактним припущенням, адже свого часу в акваторії міста правоохоронцям довелося звільняти від захоплення корабель «Надія», на якому тільки- но вийшовши за межі порту, озброєний пістолетом боцман взяв у заручники людину (у нього хтось викрав гроші і він вирішив одразу «розібратися»)... Тоді команді вдалося подати на берег сигнал тривоги й повідомити про інцидент на судні. Це стало одним з перших бойових хрещень «пірнаючих міліціонерів».
«Саме розігрався чотирибальний шторм, і нашій групі випало виконувати наказ про нейтралізацію збожеволілого моряка й врятування його нещасної жертви, — розповів інспектор з бойової та службової підготовки БМОП «Беркут» одеського главку міліції капітан Максим Мітін. — Ми висаджувалися з корми буксира вже у нейтральних водах — треба було діяти швидко, але якомога обережно, бо корабель продовжував рухатися й не спинявся. За розробленим планом, екіпаж евакуювали на ходу до палуби буксира, а на «Надії», в одній із кают, залишилися тільки двоє — капітан і оскаженілий боцман. Лише потiм вдалося успішно провести операцію по звільненню заручника».
Починали ж в одеському підрозділі міліції швидкого реагування «Беркут» з того, що підшуковували серед його бійців людей з навичками водолазної підготовки: хто добре плавав і мав гарні медичні показники. При цьому до групи не потрапили навіть фізично міцні хлопці, які мали хоч якісь проблеми із артеріальним тиском (для роботи під водою це дуже небезпечно. — Авт. ). Спершу в групу входило четверо «бойових пловців», зараз — вісім. Методу підготовки розробляли самотужки, втім дуже допомогло стажування у бойових пловців внутрішніх військ у Балаклаві в Криму. Там одеські «беркутівці» навчилися добре орієнтуватися під товщею води, дізналися про специфіку підводної сутички у разі прямого контакту й «рукопашної».
«Але для успішності проведення таких ризикових операцій, де дуже важливим є непомітне проникнення до об'єкту і місця проведення спеціальних заходів, крім навичок потрібне ще й сучасне обладнання, — зауважив Максим Мітін. — Приміром, спеціальний електронний компас, надійні акваланги, які з'явилися у нас лише два роки тому. Було у нас і відповідне озброєння — автомати й пістолети, адаптовані до роботи під водою, але їх довелося здати на склади через те, що до них немає спеціальних патронів із кулями-голками. Але найближчим часом, як запевнили у МВС, цю проблему мають вирішити».
ЇХНЯ МРІЯ — ZODIAC
Щодня ж «міліцейські пловці» працюють як звичайні «беркутівці» — виїздять на «сухопутні» затримання, беруть участь у рейдах і охороняють громадський спокій під час масових акцій. На водолазні збори їм окремо виділяється від двох тижнів до місяця — от тільки за це і доплачують.
Цікаво, що ці бійці також призначені виконувати і відволікаючу роль, коли вони викликають на себе всю увагу потенційного супротивника. Не меншим успіхом хлопці виконують й роботу штурмового загону — все залежить від ситуації і типу судна. Якщо це прогулянкові катери, катамарани, невеликі риболовецькі траулери, баржі чи буксири — без проблем. Якщо ж це круїзний лайнер чи контейнеровоз, тоді доведеться свистати наверх чимале військо. Крім нюансів щодо типу судна, є також ще визначальні моменти: де перебуває воно — у порту, на рейді, чи у відкритому морі, як швидко і куди рухається, характер небезпеки та озброєння, кількість і вимоги захоплювачів.
«Ми вивчаємо теоретичні засади суднобудування, конструкторські особливості об'єктів, що перебувають на плаву й тому можуть стати ціллю незаконного захоплення — вже спочатку маємо уявляти, з чим маємо справу, — мовить співрозмовник. — Зазвичай наш загін у бойовій викладці складається із групи забезпечення з повітряними балонами, від яких тягнуться дихальні шланги безпосередньо до штурмовиків, які не повинні тягати за собою громіздкі речі, а мають цілком зосереджуватися на виконанні завдання. Вже поблизу судна вони спливають, спершу займаючи позиції на його кормі й носі, потім має діяти наступна штурмова група на моторному човні, яка виконує функцію зачистки. Це одна із небагатьох варіацій на тему як би діяли «підводники- беркутівці» в екстремальній ситуації.
Інспектор з бойової та службової підготовки БМОП «Беркут» одеського главку міліції розповів, як під час тренувань під час шторму довелося рятувати двох потопаючих, яких буремне море все далі відносило від берега. Людей вирвати із обіймів смерті таки вдалося — про це навіть писали в місцевих газетах. А було й таке, що серед ночі разом із працівниками МНС витягали з води автомобіль, водій якого не впорався з керуванням і вилетів у озеро поблизу Іллічівська. Неодноразово «беркутівці» допомагали експертам-криміналістам шукати речові докази злочинів, які лиходії намагалися приховати на морському чи річковому дні, зокрема була там і зброя.
На жаль, свого човна у групи «підводного «Беркуту» немає, на тренуваннях доводиться фрахтувати гумову моторку рятувальників із МНС. Взагалі ж їм потрібен човен довжиною до 10 метрів і двигуном потужністю не менше 300 к.с. та сучасною навігацією — у комплексі це коштує 40—50 тисяч доларів. Ідеально підійшов би французький моторний човен Zodiac, який використовують чи не всі провідні спецпідрозділи світу. Але це ще надто дороге задоволення для колег капітана Мітіна. Проте нещодавно одеський губернатор пан Іван Плачков, коли перебував на антитерористичних навчаннях, обіцяв їм придбати катер. Вони дуже на це сподіваються.