Коли Піднебесна — «руки» Азії
У Києві відбувся Всеукраїнський конкурс серед вчителів «Панорама творчих уроків»
Усі ми пам’ятаємо, якими довгими нам здавалися 45 хвилин шкільного уроку. Нині з цим не погоджуються учні, які вивчають шкільні предмети за нетрадиційними методами: у формі гри, вікторини, вистави чи ток-шоу. Поки що такі форми навчання існують не у всіх школах України. Але все може змінитися після того, як переможці VII огляду- конкурсу «Панорама творчих уроків» поділяться своїми секретами з іншими педагогами. Саме на це сподіваються організатори конкурсу — видавництво «Шкільний світ» та благодійний фонд «Перше вересня». Такі змагання вчителів проводяться вже всьоме, але цього року кількість учасників сягнула рекордної позначки — понад 900 педагогів із 26 регіонів країни, з яких журі визначило 21 переможця.
Чим же можна підкорити серця учнів і змусити їх не тільки уважно слухати вчителя, а й активно працювати? Дехто з педагогів обирає форму театрального дійства чи рольової гри або проводить під час уроку хвилини відпочинку: учні роблять фізичні вправи, співають, малюють або вивчають скоромовки. Саме таку інновацію запровадила вчитель географії Рівненської гімназії Тетяна Сокол: щоб відпочити, учні вивчають скоромовку із назв китайських міст — Пекін, Шанхай, Тяньзинь, Чунцін, Ухань, Харбін, Сянган...
— Сьогодні ми знайомимося з країною Сонця, батьківщиною рису, проса та чаю — Китаєм, — розпочинає урок географії у 10-Б гімназії №30 «Еконад»Тетяна Сокол (розповідь про країну доповнює цікавий відеосюжет — Авт. ). — А чим ще знаменитий Китай?
Учні починають студіювати підручники, один перед одним тягнуть руки, аби відповісти першим, адже за правильну відповідь отримують бали для самооцінки. Як пояснила пані Тетяна, для вчителя важлива не лише робота учня на уроці, а й його самоствердження як повноцінної особистості, тому крім звичайної оцінки, вони мусять заробляти ще й самооцінювальні бали. Аби допомогти у цьому учням, учитель запропонувала їм творче завдання — уявивши Азію людським організмом, голова якого — це Японія, кровоносні судини — добре розвинені країни, визначити, що собою являє Китай. Після тривалого обговорення та суперечок учні дійшли висновку, що Піднебесна — це не що інше, як руки Азії.
А скільки емоцій викликало в учнів завдання про кольорову символіку Китаю. Одні переконували вчителя, що основним кольором країни є червоний, пов’язаний з імперським минулим Китаю, інші наполягали на зеленому — через велику кількість рисових полів, а дехто називав голубий — завдяки великим потокам водного транспорту. Врешті- решт, Тетяна Сокол помирила усіх, мовляв, кожна думка досить обґрунтована і має право на існування. Таким чином минула значна частина уроку, а учні ні хвилини не сиділи без діла. Навіть наприкінці заняття вони не сумували: усі брали активну участь у географічному лото — швиденько відповідали на запитання вчителя про Китай.
— Я навіть не підозрював, що за урок можна дізнатися стільки нового, — ділиться враженнями десятикласник Максим. — Зазвичай про все найцікавіше ми дізнаємося з підручників, коли готуємо домашні завдання. А тут перед нами відкриває новий світ саме учитель. Після уроку географії, який провела з нами Тетяна Костянтинівна, мені захотілося вчитися зі ще більшою наполегливістю (річ у тому, що вчителі ведуть творчі уроки з незнайомими учнями, у цьому виявляється їхнє вміння працювати на «чужому полі» — Авт. ).
Щоб зацікавити учнів своїм предметом, Тетяна Сокол завжди підбирає цікаві факти навчального матеріалу та різноманітні форми роботи на уроці. До речі, новації пані Тетяни вже давно стали практикою для Рівненської гуманітарної гімназії: уже кілька років поспіль вона викладає уроки тільки в оригінальній формі. А результат такої роботи очевидний уже нині, адже цього року двоє вихованців пані Тетяни стали переможцями Республіканської олімпіади з географії. Як зауважує педагог, це сприяє саморозвитку та вдосконаленню, а для учнів нетрадиційна форма навчання — це спосіб розкрити його особистість.
Організатори конкурсу не забули і про тих учасників, яким не пощастило потрапити у двадцятку найкращих — їх теж нагородили дипломами. Як переконана заступник генерального директора видавництва «Шкільний світ» Олена Шатохіна, вибрати переможців було не так легко, адже цього року зросла не тільки кількість учасників, а й розширилось коло предметів, у яких змагаються вчителі. Основну увагу журі звертало на дружелюбність та привітність вчителя на уроці, використання часу, підбір навчальних методик, діалог з учнями тощо. Тому нагородження усіх учасників «Панорами творчих уроків» — це не лише визнання роботи вчителя, а й неабиякий стимул до подальших досягнень.
У «Панорамі творчих уроків» взяли участь вчителі як старших, так і менших класів. Тому під час конкурсу оцінювались здібності педагогів працювати з різною за віком учнівською аудиторією. Найбільшу фантазію проявили конкурсанти, готуючись до уроків з третьокласниками. Був і казковий театр англійською мовою на тему «Пори року», і «Літературна казка» під час позакласного читання, і інтегрований урок «Чи потрібна осінь природі?», і навіть виготовлення брошки-бісеру з учнями-гуртківцями. Не відставали від своїх колег і вчителі старшої школи, але замість казок та ігор проводили вікторини, пізнавальні ток-шоу та літературні дискусії.