Перейти до основного вмісту

Олімпіаді-2014 у Сочі — міст через Керченську протоку

У Криму здійснюються нові кроки з будівництва цього складного і важливого об’єкта
15 серпня, 00:00

У Раді міністрів Криму підготовлено кілька варіантів проекту міждержавної Українсько- російської угоди про будівництво транспортного переходу через Керченську затоку, які розглядаються в Міністерстві іноземних справ України, — повідомив «День» міністр промислової політики, транспорту, зв’язку і ТЕК Євген Химченко. Передбачається, що її підписання має бути готове до запланованої на осінь зустрічі президентів України і Росії Віктора Ющенка та Володимира Путіна. Питання про будівництво моста знову постало на порядку денному в зв’язку з тим, що Олімпіада 2014 року відбудеться в Сочі, і міст через Керченську протоку, яка більше ніж на 400 кілометрів скорочує шлях на Кавказ, міг би стати жвавою і запитаною транспортною магістраллю та окупитися в значно більш короткі терміни. Євген Химченко пояснив, що існує вже ціла «бібліотека» проектних пропозицій щодо транспортного переходу через Керченську протоку, ідея щодо нього конкретно обговорюється в Криму з 1993 року. Проте сьогодні Рада міністрів не може навіть ані видати проектне завдання, ані оголосити тендер з тієї причини, що раніше, ніж розпочати розробку конкретного проекту потрібно розв’язати кілька проблем, які є в компетенції урядів і президентів України і Росії. До них належать проблеми прикордонних переходів, митного контролю, формування транспортних потоків, юридичного обгрунтування залучення інвестицій. Ускладнює проектування також той факт, що в Україні й в Росії за час незалежності прийнято будівельні норми і правила (в Росії — СНІП, в Україні ДБН — «Державні будівельні норми»), які значно відрізняються за своїми вимогами що до проектування і будівництва.

У той же час керівники Криму не чекають, і вже підбирають і оцінюють технології для майбутнього складного будівництва. Днями делегація керівників і фахівців Криму під керівництвом глави парламенту Анатолія Гриценка побувала в Краснодарському краї, де ознайомилася з діяльністю одного з претендентів на будівництво мосту через Керченську протоку — російською проектно-будівельною фірмою «Спецфундаментстрой». Підприємство з 2000 року активно займається проектуванням і будівництвом морських гідротехнічних споруд на території Російській Федерації, а також розробкою і впровадженням новітніх технологій з експериментальним обгрунтуванням інноваційного технологічного обладнання.

— Кримську делегацію з боку російських сусідів дуже тепло прийняли і продемонстрували серйозну зацікавленість у співпраці, — повідомила «День» прес-секретар спікера Алла Горєва. — Керівництво Криму ознайомилося з можливостями потенційного підрядника, а також ходом робіт, що завершуються, з будівництва гідротехнічної споруди морського термінала з перевалки аміаку та естакади з підходом, що ведуться сьогодні біля станції Тамань у селищі Волна. У кримського керівництва склалося позитивне враження про те, що побачили, — фірмою розроблена і впроваджена оригінальна технологія, що дозволяє вести будівництво причальних і захисних споруд на відкритих акваторіях піонерним способом, без використання плавтехзасобів. Як відомо, головною складністю для майбутнього будівництва є те, що морське дно в Керченській протоці являє собою ланцюг грязьових вулканів, укрито шаром мула завтовшки 50 метрів, який під дією течій «мігрує» і то намиває «острови», то створює вимоїни. Унаслідок цього, ненадійна основа може стати загрозою для майбутнього мосту, точно так, як це сталося і в лютому 1945 року, коли міст, побудований поспіхом із німецьких конструкцій, було знесено торосами льоду з Азовського моря. Тому не дивно, що фахівці-мостобудівники сьогодні шукають технічне рішення саме для цієї проблеми. За словами голови Верховної ради АРК Анатолія Гриценка, мати надійне транспортне сполучення з Росією через Керченську протоку — давня мрія кримчан. Якщо буде побудовано міст через Керченську протоку — сполучення між Кримом і Кубанню стане безперебійним і безпроблемним. Проте, вважає глава кримського парламенту, з прийняттям остаточного рішення поспішати не варто. «Сьогодні потрібно обрати оптимальний варіант будівництва моста, у нас є й інші пропозиції. Порівняно з тією гідротехнічною спорудою, яку будують в Тамані, естакада через Керченську протоку повинна мати дещо інші параметри — двобічний автомобільний рух, ширина кожної дорожньої смуги 7 метрів плюс одноколійна залізнична лінія. Потенціал фірми «Спецфундаментстрой» дозволяє здійснювати роботи з закладки паль і з монтажу морського переходу на будь-яку глибину. Тому, з деякими зауваженнями, цей російський проект цілком реальний. Попередню документальну пропозицію щодо будівництва мосту через Керченську протоку «Спецфундаментстрой» уже надав. Згідно з цим проектом, довжина мостового полотна має досягати 4,5 кілометра (без арки для проходу судів), а висота конструкцій може досягати 50 метрів над водою», — сказав Анатолій Гриценко. Але це знову ж для транспортної естакади, а для тієї частини мосту, яка слугуватиме для проходу судів по Керчь-Єнікальському каналу, висота над водою має досягати 68 метрів, для того, щоб під нею могли пройти бурові платформи «Чорноморнафтогазу», оскільки видобуток палива і далі здійснюватиметься як у Чорному морі, так і в Азовському, і міст не має стати перешкодою для цього...

Як вдалося встановити «Дню», російська проектно-будівельна фірма «Спецфундаментстрой» зареєстрована 1992 року, її напрями діяльності — проектування і будівництво морських портових гідротехнічних споруд, протизсувних і берегозахисних споруд, а також підмурків у складних грунтових умовах. Фірма виконувала такі роботи, як будівництво резервуарів перевалочної нафтобази на об’єктах ВАТ «Чорномортранснафта», брала участь в будівництві автошляху Майкоп—Туапсе і газопроводу «Блакитний потік» із Росії в Туреччину, зводила протизсувні споруди в Туапсинському районі. Серед найбільш великих об’єктів, побудованих фірмою, — причальні споруди Новоросійської військово-морської бази, морський термінал з перевалки аміаку в порту Тамань Темрюкського району, причальні споруди перевантажувального комплексу в порту Новоросійськ, захисні та причальні споруди в порту Палдиські Північний (Естонія), причальні споруди в порту Усть-Лага (Ленінградська область) й інші. У цей час фірма розпочала розгортання робіт на гідротехнічних спорудах вугільного комплексу «Ванінський балкерний термінал» в районі порту Ваніно на замовлення компанії «Дальтрансуголь». Вибраний фірмою напрям щодо розвитку піонерного способу зведення морських гідротехнічних споруд у ряді випадків не має аналогів у світовій практиці і сьогодні викликає інтерес у багатьох підрядних організацій, що займаються портовим і мостовим будівництвом.

До розробки частини проектних завдань залучені й українські фахівці, зокрема, мостобудівники Інституту електрозварювання імені Патона, які розробили свою проектну пропозицію.

Проте у проектантів немає поки виробленого єдиного варіанта будівництва мосту через протоку. Як робочі поки розглядаються п’ять варіантів переходу — Північний (від мису «Фонарь» до коси Чушка), Жуковський (від селища Жуковка, поблизу нинішнього порту «Крим» та існуючої поромної переправи), варіант тунелю, а також Єнікальський варіант (від мису Синягіно), і варіант із використанням острова Тузла. Усі вони показані на доданій схемі. Остаточний вибір варіанта буде визначено після укладення Українсько-російської міждержавної угоди, завершення проектно-дослідницьких робіт, геологічних досліджень і технологічної і фінансової експертної оцінки запропонованих варіантів.

Голова кримського парламенту наголосив, що пріоритетами при виборі забудовника стануть вартість і терміни реалізації проекту. Проте, як зазначив Анатолій Гриценко, питання джерела фінансування поки залишається відкритим: «У нас є кілька варіантів — спільне бюджетне фінансування РФ і Криму або залучення інвестицій з подальшою передачею в концесію. Усе буде залежати від остаточного виконання проектних робіт, які визначать вартість моста». За підрахунками фірми «Спецфундаментстрой» тільки роботи з будівництву прямолінійної естакади коштуватимуть 488 мільйонів доларів США. До цього треба додати вартість реконструкції прилеглих з обох боків мосту автомобільних і залізничних шляхів, прилеглої портової і територіальної інфраструктури. Загалом комплексний проект будівництва транспортного переходу оцінюється в 1,2 — 1,5 мільярда доларів. Керівництво проектно-будівельної фірми розраховує, що зможе виграти у інших претендентів право на будівництво естакади цього стратегічно важливого і соціально значущого для обох сторін об’єкта.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати