«Пой частушки, Баба Ежка...»
Такого ледачого, сонного шопінгу по «манатковим» крамницям, на мій погляд, давно не було. Звичайно, літо, звичайно, гроші всі почали рахувати більш помірковано, а картки (у кого є) діставати не квапляться. У продавців з'явився спільний вираз обличчя — дуже люб'язний, тривожно-очікувальний, щоб не сказати підлеслевий. Сезонні знижки на 40—50% давно перестали для всіх бути спокусою, адже знаємо: навіть якщо переполовинити ціну, до правдивих цифр усе одно не дійде. Цікавість окремо взятих осіб, проте, присутня. Особливо у жінок. Вони і бродять майже наодинці й усе розглядають. Просто так, добре, що це поки не оподатковується.
Зате на вулиці з тобою працює величезна кількість агентів, прагнучи поліпшити ситуацію на всіх фронтах купівельного попиту. Метушаться, хочуть допомогти своїм працедавцям. За якусь годину я отримала від консультанта з КРАСИ (так і написано на візитці) запрошення на елітний макіяж, від продавця фільтрів для води — перелік особливих переваг її товару, від організатора семінарів — запрошення в щотижневу групу, де навчать, як правильно харчуватися, поліпшити самопочуття і скоректувати фігуру. Хто б відмовився, але дізнатися з першого разу ціну на послуги не вдалося. Відповідь звучала принадно — перша зустріч безкоштовна. Пробіглася очима лише по переліку тем і зрозуміла — послухати було б не зайвим: важливість білка, правильний сніданок, міфи про воду, чому дієти не працюють, глікемічний індекс, купівля їжі, їжа не вдома, правда про жири, вільні радикали і антиоксиданти...
Коли дійшла до пункту, де обіцяють кожному учаснику семінару особистого тренера та індивідуальні рекомендації щодо вибору правильного меню, діагностичні аналізатори та інші ексклюзиви, стало зрозуміло — це для вельми, тобто більш кредитоспроможних, персон.
Зовнішній хаос завжди збиває з пантелику, і пропонуючи дорогі послуги часто звертаються зовсім не до тих, хто може їх сплатити. Швидше вибирають по одягу, і (особливо проникливі) тих, хто беззастережно вірить у НОВИЙ ЗАСІБ.
У настрої «вирви око», вирішила оборонятися від усіляких атак, від сумнівних пропозицій. Адже мене не цікавить, чи лікується вивих третього ока, чи володію здібністю відчувати чиюсь ауру, чи вмію уловлювати астральні вібрації. Відповіді на ці запитання треба покрити місячним власним гонораром. Смішно. Все це для вразливих молодих осіб — он скільки їх на вулиці. Хай ще в них немає необхідних грошей, візьмуть те, що є. Головне, підсадити на таємницю, на ілюзію везіння, на потенційний захоплюючий зигзаг. Без таких особин ціла армія «представників фірм» просто б захиріла. Досвідчені, звичайно, орієнтуються на людей без захисного шару, з низькою опірністю, недовірливих, особливо коли пропонують оздоровчі надії, та й усім іншим, хто мимоволі вірить у цей загадковий НОВИЙ ЗАСІБ.
Мабуть, одна вулична пропозиція зацікавила. Йшлося про дезодоранти без солей алюмінію. Ці самі солі схильні накопичуватися в організмі, що досить шкідливо. Листівка-анотація не закликала купувати, не називала рекламних адрес. Вона просвіщала, і тому спонукала замислитись, не намагаючись одразу тобі щось впарити. Залишалося право вибору і час на роздуми — тому інформацію і запам'ятала.
Один знайомий психолог стверджує, що немає позитивного досвіду, а є лише негативний, з яким людина постійно намагається не зіткнутися, по можливості втекти, і тим самим захистити себе і своїх близьких. Та все ж є певна закономірність у тому, що одні ведуться легко на чуже лохотронство, тому їх завжди можна брати тепленькими, а інші — не дуже. У досвідчених заманювачів теж є своя власна психологічна сітка, якщо він угледів свого клієнта, якщо навчився більш-менш правдиво грати віру в те, що говорить. Зустрінеться йому на дорозі краща кандидатура — халявщик, можна вийти і на результат. Як кажуть: «Пой частушки, Баба Ежка, грошики накручивай». Халявщик обов'язково почує те, що сам хоче почути. Адже це нагода отримати щось без будь-яких зусиль, і той, хто вірить у безкоштовне диво, буде першим у списку. Він притягує до себе увагу, тому що вірить у ЩОСЬ, що звалилося з неба. Ось до нього і підходять: ви замовляли мрію — розрахуйтеся. Платити, правда, халявщик не любить, але за умови грамотних технологій розкручування — доведеться. І не помітить, як вправлять третє око.
Прямуючи однією з центральних вулиць, хочеш не хочеш читаєш заклики, що ніби стрибають на тебе: з балкона дивиться величезна афіша Астролог, на кожному розі — знак Нотаріус. Таке враження, що всім одночасно знадобилося або узаконити спадок, або написати заповіт, дарчі, не знаю, що там іще. Постійно натикаєшся на чиїсь протягнуті руки з рекламками — всім потрібні наші гроші.
Останньою цього дня підійшла до мене чарівна теледівчинка з мікрофоном, і запитала мою думку — чи варто страхувати житло. Питання дуже просте для цивілізованого суспільства, але чи можна у нас бути повністю впевненим у тому, що ті, хто страхують тебе від усіляких бід, і ті, хто приносять ці самі біди — не одні й ті ж самі особи. Чесно скажу, скидається на той самий НОВИЙ ЗАСІБ. Обіцяє багато, аж до вічного ефекту «повернення з відпустки», а виявиться, що наплачешся, вмить відчувши себе не законним вимагачем належного, а жебраком.
Очистити фон від тотального недовір'я важко, ми ж його своїм життям-буттям приручили. Тепер виходить — за нього й відповідаємо. Так недовго викохати в собі комплекс жертви, що підсвідомо чекати неприємностей, обману, образи.
Знаю один рецепт від всієї цієї липи. Заварити чай з тільки-но зібраної справжньої липи, пахучої, літньої. Зробити перший ковток і усвідомити радість своєї залежності від простих задоволень, які ніколи не обманюють.
Вуличну метушню залишимо там, де їй і місце.
За порогом.